Rajdy samochodowe to nie tylko fantastyczne wiraże i “długie skoki rajdówek”. To także rasowe brzmienie, dźwięk, który towarzyszy pędzącym samochodem. A co z bezgłośnymi samochodami eelktycznymi? Oto odpowiedź Opla…

Usłysz elektryczną Corsę‑e Rally

Opel wyposażył w pełni elektryczną Corsę‑e Rally w specjalny system dźwiękowy, który sprawia, że samochód jest słyszalny w czasie rajdu. Widzowie i porządkowi na odcinkach specjalnych muszą być w stanie usłyszeć zbliżający się pojazd. Corsa‑e Rally z wyjątkowym systemem dźwiękowym zadebiutuje w dniach 7–8 maja w rundzie inauguracyjnej ADAC Opel e‑Rally Cup, czyli pierwszych na świecie jednomarkowych zawodów pucharowych dla elektrycznych samochodów rajdowych.

 

Pierwsze kroki…

Od początku prac nad Oplem Corsą‑e Rally oczywistym było, że potrzebuje on systemu dźwiękowego. Niemiecka federacja sportów samochodowych wymaga, żeby samochody rajdowe były słyszalne ze względu na bezpieczeństwo organizatorów i widzów. Niestety podobnie jak w innych obszarach tej rewolucyjnej koncepcji rajdów samochodów elektrycznych nikt nie miał doświadczenia w projektowaniu takich systemów akustycznych.

Nowy sprzęt nagłaśniający

Pierwszą kwestią był sprzęt. Musiał być mocny i solidny. Dostępne na rynku głośniki montuje się zazwyczaj wewnątrz pojazdów lub budynków, więc raczej nie są one wodoodporne. Jednak żeby elektryczny samochód rajdowy był dobrze słyszalny dla widzów, głośniki zamontowano na zewnątrz nadwozia. Tam są jednak narażone na wibracje, brud i wilgoć.

Inżynierowie Opla przystąpili więc do poszukiwań wytrzymałych głośników wśród akcesoriów przeznaczonych do… jednostek pływających. Z przodu i z tyłu Corsy‑e Rally umieszczono dwa bryzgoszczelne głośniki, z których każdy ma 400 watów mocy. Zasila je wzmacniacz otrzymujący sygnały z własnego modułu sterującego. Jest to „czarna skrzynka” działająca pod kontrolą specjalnie napisanego oprogramowania przetwarzającego dane napływające z pojazdu.

Co słyszymy?

System uwzględnia prędkość obrotową silnika, dzięki czemu może odtwarzać na przykład pisk tracących przyczepność opon. Dostrojenie ostatecznego profilu dźwiękowego zajęło kilka miesięcy. Oprogramowanie było ciągle rozwijane i obecnie jest oparte na „odgłosie biegu jałowego” w zatrzymanym samochodzie, który można dostosować do wszystkich przedziałów prędkości.

Dźwięk można regulować na dwóch poziomach mocy. W czasie przejazdu się po drogach publicznych między odcinkami rajdu Corsa‑e Rally używa trybu cichego. Dźwięk z pełną mocą, Corsa‑e Rally emitujetylko na odcinkach specjalnych. Regulamin wymaga, aby zespół odpowiednio ustawiał natężenie dźwięku.

Jeżeli chcesz sprawdzić dlaczego  Corsa-e Rally potrzebuje generatora dźwięku, zapraszamy do jazd Corsą-e i poznanie ciszy “elektrycznego modelu Corsa”

Poprzedni wpis Następny wpis