Najnowszy film
Seat Ibiza 1,4 MPI Reference – welcome to Ibiza? [test]

Seat Ibiza

„Auto emoción” – ten slogan od lat towarzyszy każdemu nowemu autu spod znaku Seata. Ile hiszpańskich emocji i temperamentu ma w sobie popularny miejski hatchback, czyli Seat Ibiza?

Obecny model, produkowany od 2008 roku, jest już czwartą generacją tego miejskiego Seata. Co można powiedzieć o stylistyce najnowszej Ibizy? Z pewnością szybsze bicie serca u fanów motoryzacji powoduje to, że za design tego hiszpańskiego mieszczucha odpowiada Luke Doonkerwolk, który zaprojektował kilka modeli Lamborghini.

Duch Lamborghini

Co prawda w nadwoziu Ibizy trudno doszukiwać się jakichś znaczących podobieństw do włoskich byków, jednak pełna ostrych kątów oraz przetłoczeń karoseria Seata nadaje autu sportowy sznyt i temperament.

Seat Ibiza

Żadnych emocji nie wywołuje natomiast kolor lakieru auta. Srebro może oczywiście budzić pozytywne skojarzenia, pod warunkiem że mówimy o wyrobach jubilerskich. Moim zdaniem Seat Ibiza w srebrnym kolorze mocno traci na atrakcyjności, bo wygląda po prostu trochę pospolicie i mimo przyjemnego dla oka wyglądu wtapia się w szary tłum.

Copa

Przyglądając się zdjęciom, być może zauważyliście niewielkich rozmiarów napis COPA widniejący w dolnej części przednich drzwi. Taką właśnie energiczną nazwą Hiszpanie ochrzcili pakiet wyposażenia opcjonalnego, który co prawda nie daje autu większego „kopa”, ale ma kilka innych, cennych zalet.

Seat Ibiza

Za dodatkowe 2667 zł Ibiza w wersji Reference otrzymuje m.in. 15-calowe, aluminiowe felgi, lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, przednie światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, tempomat, radio CD/MP3 z pilotem, dedykowaną tapicerkę COPA oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. Jak za taką kwotę to naprawdę duży pakiet dodatków, więc na pewno się opłaca.

Seat Ibiza

Co oprócz tego znajduje się w standardzie testowanej wersji Reference? Warto wspomnieć o kompletnym wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa, regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy, klimatyzacji manualnej oraz elektryce przednich szyb. Na tylnych drzwiach są archaiczne korbki do ręcznego opuszczania i podnoszenia szyb.

Seat Ibiza

Intuicyjność i rozmieszczenie większości przełączników i pokręteł nie budzi większych zastrzeżeń. Na plus trzeba policzyć design zegarów, które zostały umieszczone w atrakcyjnych, głębokich tubach.

Plastic-fantastic?

Nie jest tajemnicą, że nowa Ibiza jest blisko spokrewniona z VW Polo oraz Skodą Fabią, jednak jej wnętrzu trudno odmówić indywidualnego stylu. Szkoda tylko, że design deski rozdzielczej okupiony jest zalewającymi wręcz całe wnętrze połaciami plastiku.

Seat Ibiza

Plastik ten może nie wygląda zbyt atrakcyjnie, ale sprawia wrażenie bardzo solidnie spasowanego. Niestety, to wrażenie czasem znika podczas jazdy, ponieważ tu i ówdzie z zakamarków deski rozdzielczej coś zaskrzypi albo zatrzeszczy. Być może jest to choroba, na którą cierpiał tylko testowany egzemplarz?

Rodzinnie

Bardzo często małe miejskie samochody segmentu B z 5-drzwiowym nadwoziem traktowane są przez swoich właścicieli jak pełnowymiarowe auta rodzinne. Czy Ibiza będzie w stanie podołać temu zadaniu?

Seat Ibiza

Pojemność bagażnika wynosi 292 l (to jeden z lepszych wyników w klasie), a na przednich fotelach wygodnie zasiądą nawet rosłe osoby. Jak podróżuje się na tylnej kanapie? W tym segmencie aut tylna kanapa powinna być raczej traktowana jako miejsce awaryjne, na którym wygodnie będzie tylko dzieciom, a dorosłe osoby mogą mieć problem z wygodnym ułożeniem nóg. Seat Ibiza nie jest wyjątkiem od tej reguły.

Tylko spokojnie

Tym, co tak naprawdę wywołuje emocje i świadczy o temperamencie danego auta, jest silnik. W testowanym egzemplarzu pod maską znajdowała się znana jednostka 1,4 MPI. Jej moc 85 KM oraz moment obrotowy 132 Nm nie rzucają na kolana. Nie ulega wątpliwości, że właśnie taka konfiguracja jest adresowana do spokojnych kierowców, a silnik zdecydowanie lepiej czuje się w ruchu miejskim niż w trasie.

Seat Ibiza

Przy komplecie pasażerów na pokładzie każdy manewr wyprzedzania należy planować z odpowiednim marginesem bezpieczeństwa. Wolnossące serce Ibizy wyraźnie budzi się do życia w granicach 4000 obr./min, więc aby wykrzesać z tego auta choć trochę adrenaliny, trzeba dość często sięgać do precyzyjnie działającego lewarka skrzyni biegów.

Na pochwałę zasługuje natomiast zawieszenie tego hiszpańskiego samochodu, korzystającego z niemieckiej technologii. Klasyczna konstrukcja z kolumnami MacPhersona z przodu oraz belką skrętną z tyłu dobrze radzi sobie z niewielkim nadwoziem i daje poczucie pewności prowadzenia.

Seat Ibiza

Szybciej pokonywane zakręty także nie robią wielkiego wrażenia na Ibizie, chociaż przejazd po kilku poprzecznych nierównościach występujących po sobie powoduje pewną nerwowość w zachowaniu tylnego zawieszenia. Oczywiście nie są to jakieś szczególnie niepokojące objawy, a jakość tłumienia nierówności i szeroko pojętych właściwości jezdnych nie odbiega od innych graczy z tego segmentu.

Producent deklaruje, że średni apetyt na paliwo wynosi 5,9 l/100 km. Mnie co prawda nie udało się osiągnąć takiego rezultatu, ale wynik 6,5 l na setkę nie powinien zrujnować budżetu właściciela przeznaczonego na paliwo.

Grzechu warty?

Czy zakup auta również nie będzie bolesny dla kieszeni? Za Seata Ibizę z 85-konnym silnikiem oraz wyposażeniem Reference trzeba zapłacić 44 756 zł. Samochód kosztuje nieco więcej od Skody Fabii, ale jednocześnie mniej niż porównywalny VW Polo z tego samego koncernu.

Seat Ibiza

Seat Ibiza klasyfikuje się pośrodku stawki aut segmentu B. Nie ma on ponadprzeciętnych argumentów rozkładających konkurencję na łopatki, ale też trudno znaleźć jakieś przekreślające to auto uchybienia. Jak to często bywa każdy segment ma kilku liderów, których wybór zależy od indywidualnych upodobań klienta. Warto natomiast zastanowić się nad wyborem opcjonalnego pakietu COPA, którego cena w stosunku do tego, co oferuje, wydaje się bardzo atrakcyjna i w porównaniu do konkurencyjnych modeli bardzo uatrakcyjnia ofertę Seata.


Ciekawy design
Atrakcyjna cena pakietu Copa
Intuicyjność obsługi
Plastik, plastik, plastik
Testowany egzemplarz: Seat Ibiza 1,4 MPI Reference

Silnik i napęd

Układ i doładowanie: R4, wtrysk wielopunktowy
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Poprzeczne
Rozrząd: DOHC 16V
Objętość skokowa: 1390 cm3
Stopień sprężania: 10,5:1
Moc maksymalna: 85 KM (przy 5000 rpm)
Moment maksymalny: 132 (3800 rpm)
Objętościowy wskaźnik mocy: 60,7 KM/l
Skrzynia biegów: 5-biegowa, ręczna
Typ napędu: FWD, przedni
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Bębnowe
Zawieszenie przednie: Kolumny MacPhersona
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Układ kierowniczy: Wspomagany
Średnica zawracania: 10,5 m m
Koła, ogumienie przednie: 185/60/R15
Koła, ogumienie tylne: 185/60/R15

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Hatchback
Liczba drzwi: 5
Współczynnik oporu Cd (Cx): b/d
Masa własna: 1075 kg
Stosunek masy do mocy: 12,6 kg/KM
Długość: 4061 mm
Szerokość: 1693 mm
Wysokość: 1445 mm
Rozstaw osi: 2469 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1465/1457 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 45 l

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 8 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 4,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 5,9 l/100 km
Emisja CO2: 139 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: 5 gwiazdek

Cena

Testowany egzemplarz: około 48 500 zł
Model od: 41 590 zł
Wersja silnikowa od: 44 310 zł


Wróć

  • Aaa

    Seat = niemiecki temperament, hiszpańska precyzja.

  • Aaa

    Seat = niemiecki temperament, hiszpańska precyzja.

  • Aaa

    Seat = niemiecki temperament, hiszpańska precyzja.

  • volvo master

    auto emocion ? sorry, ale wygląda jak kostka taniego mydła z dyskontu.

  • volvo master

    auto emocion ? sorry, ale wygląda jak kostka taniego mydła z dyskontu.

  • Anonim

    Na tych kółkach wygląda wyjątkowo śmiesznie 😀 Taki resorek dla bobasa ;)) Stara ibiza wyglądała zdecydowanie lepiej.. na cholere te nowe modele/liftingi itp ? Kolejne auto, które skopali… :///

  • Anonim

    Na tych kółkach wygląda wyjątkowo śmiesznie 😀 Taki resorek dla bobasa ;)) Stara ibiza wyglądała zdecydowanie lepiej.. na cholere te nowe modele/liftingi itp ? Kolejne auto, które skopali… :///

  • AksamitnyHeniek

    Plastik? tak bo inne samochody mają tylko drewno i aluminium :) 

    • Paweł Kaczor

      Jest plastik i jest plastik. Ten w Ibizie sprawia wyjątkowo niezbyt dobre wrażenie.

  • Brabus

    Największym problemem tej generacji Ibizy jest właśnie to tandetne wnętrze. O ile wizualnie nie jest złe to wykonanie jest słabe i nie odbiega od Fabii która również wieje tandetą. Ogólnie moim zdaniem najdroższe Polo ma jednocześnie najlepsze wnętrze (chodzi mi o jakość plastików, spasowanie, dopracowanie szczegółów, tapicerkę itp.)

  • Brabus

    Największym problemem tej generacji Ibizy jest właśnie to tandetne wnętrze. O ile wizualnie nie jest złe to wykonanie jest słabe i nie odbiega od Fabii która również wieje tandetą. Ogólnie moim zdaniem najdroższe Polo ma jednocześnie najlepsze wnętrze (chodzi mi o jakość plastików, spasowanie, dopracowanie szczegółów, tapicerkę itp.)

  • Logos2

    seat …. dlugo nic….. i nadal nic. I kropka

  • Logos2

    seat …. dlugo nic….. i nadal nic. I kropka

    • Polewaj

      Kaczy móżdżek zwany Logos2…długo nic….i nadal nic. I kropka

  • Tradycja

    Niezawodny samochód któremu debile szargają opinie…bo nie mają zielonego pojęcia i próbują wyładować swoje kompleksy jeżdżąc jakimś g….nasto letnim.
    Mam takiego tylko z mocniejszym silnikiem i wersją Style…i ze spasowaniem plastików nie jest najgorzej…a auto da się lubić.

  • AksamitnyHeniek

    Plastik? tak bo inne samochody mają tylko drewno i aluminium :) 

  • Paweł Kaczor

    Jest plastik i jest plastik. Ten w Ibizie sprawia wyjątkowo niezbyt dobre wrażenie.