Miasto León, do którego nawiązuje nazwa modelu samochodu hiszpańskiego producenta, było przez ponad trzysta lat stolicą Królestwa Leónu. SEAT Leon przez ładnych kilkanaście lat królował w gamie marki. Teraz – także z uwagi na popularność crossoverów – zdetronizował go SEAT Arona. Skąd się bierze szeroka popularność Arony analizowaliśmy w tym wpisie, a dziś przyszedł czas na starszego brata. Tym bardziej, że SEAT Leon wciąż pozostaje na podium sprzedaży modeli marki. Na dodatek w nowej odsłonie – w czwartej generacji – został też uznany za Best Buy Car of Europe.
Werdykt dziennikarzy z całej Europy, którzy docenili połączenie dynamiki, wydajności, zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i łączności tylko potwierdził słuszność wyborów klientów. Samochód zdobył również najwyższą notę w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. SEAT Leon w każdej generacji był (i jest) jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swoim segmencie. Mam jednocześnie przeczucie graniczące z pewnością, że model zapracował na swój sukces także wielością napędów.
Dynastię zapoczątkował w roku 1999 Leon I. Potem – wiadomo – Leon II, Leon III, aż w roku 2020 pojawił się SEAT Leon czwartej generacji. Zmiany, które przyniósł, obserwatorzy rynku motoryzacyjnego uznali za bezprecedensowy skok technologiczny. Jednocześnie towarzyszyła im zmiana stylu, ponieważ Alejandro Mesonero-Romanos przydał nadwoziu więcej sportowego rysu, zgodnego z charakterem Leona. I tak SEAT Leon IV otworzył nowy rozdział w historii firmy.
Ponadczasowość hatchbacka, której dowodzi SEAT Leon
W czasach, w których popularność crossoverów przebiła zamiłowanie do tradycyjnych hatchbacków, SEAT Leon utrzymuje swoją mocną pozycję. Może w dużym stopniu wynika to z interesującej (ponadczasowej?) bryły pierwotnej, którą stworzył jeden z najsłynniejszych stylistów motoryzacyjnych – Giorgetto Giugiaro? Może w większym z obleczenia jej w nowe szaty, w których wdzięczną świeżością utrzymuje wiernych modelowi nabywców i zdobywa nowych? Pewnie jedno i drugie, ale za sukcesem Leona stoją także wspomniany szeroki wybór wersji silnikowych oraz funkcjonalność i wzbogacanie technologiczne.
Hatchback SEAT-a pokazuje jednocześnie, jak efektownie można połączyć technologię ze stylem. Charakterystyczną i doskonale widoczną zmianą, jaką przyniósł SEAT Leon czwartej generacji było wprowadzenie najnowocześniejszej technologii oświetlenia. Z jednej strony (z przodu) reflektory LED zapewniają kierowcy pełną widoczność na drodze, z drugiej – światła na całej szerokości tyłu auta podkreślają jego wyjątkowy design. A dodatkowo dochodzi do nich oświetlenie ambientowe we wnętrzu Leona.
SEAT Leon hatchback i kombi – wybór należy do Ciebie
Nadwozie kombi wielu Polakom wciąż kojarzy się z samochodami wykorzystywanymi w mniejszej (zazwyczaj) działalności gospodarczej. Chyba jednak nie tylko naszym rodakom, skoro hiszpański producent do nazwy SEAT Leon dodał określenie Sportstourer. O ileż lepiej niż kombi albo station wagon słowo to oddaje charakter samochodu, w tym szczególnie bliskie SEAT-owi geny sportowe. Przecież nie chodzi tu tylko o transport towarów, ale o załadowanie sprzętów potrzebnych do wszelakich rozrywek fizycznych i aktywnego wypoczynku. Pojemność bagażnika, jaką oferuje SEAT Leon Sportstourer, to aż 620 litrów przy rozłożonych siedzeniach i 1600 litrów przy siedzeniach złożonych.
Poza dwoma wersjami nadwozia mamy do wyboru dwie podstawowe linie wyposażenia, znane też z innych SEAT-ów – Style oraz FR. Podstawowe, bo potem mamy pełną dowolność w doborze akcesoriów, których faktycznie potrzebujemy, a nie bierzemy je, bo są w pakiecie. Kupujący Leona z pełnym przekonaniem najczęściej wybierają system multimedialny Media System+ z ekranem dotykowym 8,25” i połączeniem Full Link. Na kolejnych miejscach są wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą oraz aktywny tempomat z systemem rozpoznawania zmęczenia. Szczegółowe specyfikacje Leona oraz dane techniczne prezentują salony SEAT-a, które oczywiście zapraszają także na jazdy próbne. A jest co testować.
Wyjątkowy jak na dzisiejsze czasy jest bowiem wybór rodzajów napędów, jakimi dysponuje SEAT Leon. W Polsce są to wersje benzynowa, wysokoprężna, miękka hybryda (MHEV) oraz hybryda typu plug-in (PHEV). Dodatkowo możemy wybierać spośród różnych wariantów mocy i rodzajów skrzyń biegów. Nad Wisłą nie jest dostępny SEAT Leon z napędem CNG, zapewne dlatego, że i dostęp do stacji ładowania CNG jest utrudniony. Ale widać, że producent potencjał i produkt ma, więc może kiedyś… Nam bardzo przypadła do gustu hybryda PHEV, którą prezentowaliśmy w tekście po teście.
Fakty, opinie, komentarze
– SEAT Leon od początku cieszył się w naszym kraju niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem klientów. Powodem jest przede wszystkim jego wszechstronność oraz często wskazywane przez właścicieli doskonałe właściwości jezdne – analizuje Kamil Dondajewski, product manager w Volkswagen Group Polska. – Od lat staramy się, by proponowana przez nas gama modelowa zaspokajała wszelkie potrzeby kierowców, także tych flotowych. Najpopularniejszym silnikiem jest jednostka 1,5 TDI o mocy 150 KM. Niemal połowa polskich klientów decyduje się na usportowioną wersję wyposażenia FR, a 15% wybiera kolor nadwozia Nevada White – zdradza Kamil Dondajewski.
Radek Pszczółka
Zdjęcia: SEAT