Wybierz markę

czerwony SEAT Leon IV generacji 2023, hatchback

Miasto León, do którego nawiązuje nazwa modelu samochodu hiszpańskiego producenta, było przez ponad trzysta lat stolicą Królestwa Leónu. SEAT Leon przez ładnych kilkanaście lat królował w gamie marki. Teraz – także z uwagi na popularność crossoverów – zdetronizował go SEAT Arona. Skąd się bierze szeroka popularność Arony analizowaliśmy w tym wpisie, a dziś przyszedł czas na starszego brata. Tym bardziej, że SEAT Leon wciąż pozostaje na podium sprzedaży modeli marki. Na dodatek w nowej odsłonie – w czwartej generacji – został też uznany za Best Buy Car of Europe.

Werdykt dziennikarzy z całej Europy, którzy docenili połączenie dynamiki, wydajności, zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i łączności tylko potwierdził słuszność wyborów klientów. Samochód zdobył również najwyższą notę w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. SEAT Leon w każdej generacji był (i jest) jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swoim segmencie. Mam jednocześnie przeczucie graniczące z pewnością, że model zapracował na swój sukces także wielością napędów.

Dynastię zapoczątkował w roku 1999 Leon I. Potem – wiadomo – Leon II, Leon III, aż w roku 2020 pojawił się SEAT Leon czwartej generacji. Zmiany, które przyniósł, obserwatorzy rynku motoryzacyjnego uznali za bezprecedensowy skok technologiczny. Jednocześnie towarzyszyła im zmiana stylu, ponieważ Alejandro Mesonero-Romanos przydał nadwoziu więcej sportowego rysu, zgodnego z charakterem Leona. I tak SEAT Leon IV otworzył nowy rozdział w historii firmy.

Ponadczasowość hatchbacka, której dowodzi SEAT Leon

W czasach, w których popularność crossoverów przebiła zamiłowanie do tradycyjnych hatchbacków, SEAT Leon utrzymuje swoją mocną pozycję. Może w dużym stopniu wynika to z interesującej (ponadczasowej?) bryły pierwotnej, którą stworzył jeden z najsłynniejszych stylistów motoryzacyjnych – Giorgetto Giugiaro? Może w większym z obleczenia jej w nowe szaty, w których wdzięczną świeżością utrzymuje wiernych modelowi nabywców i zdobywa nowych? Pewnie jedno i drugie, ale za sukcesem Leona stoją także wspomniany szeroki wybór wersji silnikowych oraz funkcjonalność i wzbogacanie technologiczne.

Hatchback SEAT-a pokazuje jednocześnie, jak efektownie można połączyć technologię ze stylem. Charakterystyczną i doskonale widoczną zmianą, jaką przyniósł SEAT Leon czwartej generacji było wprowadzenie najnowocześniejszej technologii oświetlenia. Z jednej strony (z przodu) reflektory LED zapewniają kierowcy pełną widoczność na drodze, z drugiej – światła na całej szerokości tyłu auta podkreślają jego wyjątkowy design. A dodatkowo dochodzi do nich oświetlenie ambientowe we wnętrzu Leona.niebieski SEAT Leon Sportstourer 4 generacji, 2023, z boku

SEAT Leon hatchback i kombi – wybór należy do Ciebie

Nadwozie kombi wielu Polakom wciąż kojarzy się z samochodami wykorzystywanymi w mniejszej (zazwyczaj) działalności gospodarczej. Chyba jednak nie tylko naszym rodakom, skoro hiszpański producent do nazwy SEAT Leon dodał określenie Sportstourer. O ileż lepiej niż kombi albo station wagon słowo to oddaje charakter samochodu, w tym szczególnie bliskie SEAT-owi geny sportowe. Przecież nie chodzi tu tylko o transport towarów, ale o załadowanie sprzętów potrzebnych do wszelakich rozrywek fizycznych i aktywnego wypoczynku. Pojemność bagażnika, jaką oferuje SEAT Leon Sportstourer, to aż 620 litrów przy rozłożonych siedzeniach i 1600 litrów przy siedzeniach złożonych.

Poza dwoma wersjami nadwozia mamy do wyboru dwie podstawowe linie wyposażenia, znane też z innych SEAT-ów – Style oraz FR. Podstawowe, bo potem mamy pełną dowolność w doborze akcesoriów, których faktycznie potrzebujemy, a nie bierzemy je, bo są w pakiecie. Kupujący Leona z pełnym przekonaniem najczęściej wybierają system multimedialny Media System+ z ekranem dotykowym 8,25” i połączeniem Full Link. Na kolejnych miejscach są wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą oraz aktywny tempomat z systemem rozpoznawania zmęczenia. Szczegółowe specyfikacje Leona oraz dane techniczne prezentują salony SEAT-a, które oczywiście zapraszają także na jazdy próbne. A jest co testować.

Wyjątkowy jak na dzisiejsze czasy jest bowiem wybór rodzajów napędów, jakimi dysponuje SEAT Leon. W Polsce są to wersje benzynowa, wysokoprężna, miękka hybryda (MHEV) oraz hybryda typu plug-in (PHEV). Dodatkowo możemy wybierać spośród różnych wariantów mocy i rodzajów skrzyń biegów. Nad Wisłą nie jest dostępny SEAT Leon z napędem CNG, zapewne dlatego, że i dostęp do stacji ładowania CNG jest utrudniony. Ale widać, że producent potencjał i produkt ma, więc może kiedyś… Nam bardzo przypadła do gustu hybryda PHEV, którą prezentowaliśmy w tekście po teście.

Fakty, opinie, komentarze

– SEAT Leon od początku cieszył się w naszym kraju niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem klientów. Powodem jest przede wszystkim jego wszechstronność oraz często wskazywane przez właścicieli doskonałe właściwości jezdne – analizuje Kamil Dondajewski, product manager w Volkswagen Group Polska. – Od lat staramy się, by proponowana przez nas gama modelowa zaspokajała wszelkie potrzeby kierowców, także tych flotowych. Najpopularniejszym silnikiem jest jednostka 1,5 TDI o mocy 150 KM. Niemal połowa polskich klientów decyduje się na usportowioną wersję wyposażenia FR, a 15% wybiera kolor nadwozia Nevada White – zdradza Kamil Dondajewski.

Radek Pszczółka
Zdjęcia: SEAT
czerwony SEAT Leon IV generacji 2023, hatchback

Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!