Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Seat Leon I - hiszpański toreador z niemieckimi korzeniami | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Seat Leon I – hiszpański toreador z niemieckimi korzeniami

Seat Leon

Chcąc kupić używane auto, wiele osób szuka oszczędnego, estetycznie wyglądającego i stosunkowo bezawaryjnego kompaktu, ale nie wszystkim pasuje Volkswagen Golf czy Skoda Octavia. W takiej sytuacji nie pozostaje nic innego jak zainteresować się bliskim krewnym tych modeli – Seatem Leonem.

Seat Leon Cupra R

I generacja Seata Leona zadebiutowała w 1998 roku, zastępując model Rondo, którego produkcja zakończyła się 1986 roku. Rok od premiery w ofercie pojawiła się wersja 5-drzwiowa, a w 2000 roku – ku uciesze entuzjastów tej hiszpańskiej marki – zaprezentowano usportowioną odmianę Cupra z 204-konnym silnikiem VR6 o pojemności 2,8 l.

Co ciekawe, dwa lata później ta sama sportowa wersja otrzymała nowy 2-litrowy motor, ale uzbrojony w turbodoładowanie. Dzięki temu jego moc wzrosła najpierw do 210, a następnie do 225 KM. W 2005 roku zakończono produkcję Seata Leona I, a jego następca wytwarzany jest do dzisiaj. Warto również pamiętać o tym, że w międzyczasie na tej samej płycie podłogowej powstawało inne auto tej marki, Toledo II generacji.

Seat Leon Wnętrze

Jakie silniki znajdziemy pod maską kompaktowego hiszpana? W Seacie mogą pracować jednostki R4 zasilane benzyną o różnych wariantach mocy: 1,4 l (75 KM), 1,6 l (101- 105 KM), 1,8 l (125 KM) oraz 1,8 l Turbo (180, 210- 225 KM) montowany w wersjach Cupra oraz Cupra R. Do wyboru są również dwie nietypowe jednostki benzynowe: VR5 2,3 l (150- 170 KM) i VR6 2,8 l (204 KM), która znajduje się w odmianie Cupra 4 z napędem 4×4.

Największą popularnością na rynku aut używanych cieszą się jednak diesle, czyli 1,9-litrowy SDI (68 KM) oraz 1,9 l TDI (90, 110, 130-150 KM). Na który silnik się zdecydować? Przede wszystkim godna uwagi jest jednostka benzynowa o pojemnościach 1,6 l. Dlaczego akurat ona? Słabsza odmiana 1,4 l cierpi na uciążliwy problem zamarzającej odmy, co powoduje wycieki oleju spod korka. Przypadłością motorów 1,8 l jest z kolei często spotykany defekt pompy cieczy chłodzącej, przez co silnik może się przegrzewać.

Seat Leon

Jednostki VR są natomiast dość kosztowne w utrzymaniu, a zaniedbania poprzednich użytkowników szybko odbiją się na naszej kieszeni. Trzeba jednak przyznać, że zapewniają sporo emocji podczas jazdy. Z diesli polecam zarówno silniki oznaczone symbolem SDI, jak i TDI, przy czym ten pierwszy jest trochę tańszy w eksploatacji (serwis i konsumpcja paliwa). Jednostki benzynowe w zależności od warunków drogowych i wariantu mocy spalają od około 5 do 20 l paliwa na 100 km, diesle od około 4 litrów do 12 l.

Na jakie awarie powinien być przygotowany przyszły nabywca? Najbardziej nietrwały jest osprzęt silnika. W egzemplarzach benzynowych zawodne bywają cewki zapłonowe, w dieslach TDI trwałością nie grzeszą pompowtryskiwacze, dwumasowe koło zamachowe i turbosprężarki. Niestety, to nie wszystko. W obu typach silników zdarzają się awarie alternatora, silniczka krokowego biegu jałowego, przepływomierza, a nawet przepustnicy.

Seat Leon

Przed zakupem Seata warto zwrócić uwagę na stan przekładni kierowniczej, do której w wyniku uszkodzenia gum uszczelniających dostaje się woda, powodująca korozję jej wewnętrznych elementów. Trzeba też sprawdzić maglownicę (przekładnię zębatkową) pod kątem ewentualnych wycieków, które będą świadczyły o konieczności regeneracji lub wymiany.

Seat Leon 1,2 TSI Reference COPA – downsizing z głową [wideotest]

Właściciele Seata Leona I narzekają na problemy z centralnym zamkiem, a także na parciejące uszczelki pod szybami przednich drzwi, przepuszczające wodę, która dostaje się pod nogi kierowcy i pasażera. Sporadycznie szwankują też podnośniki elektrycznych szyb. W autach z dużymi przebiegami należy się przygotować na wymianę łączników stabilizatorów, sworzni wahaczy oraz silentblocków.

Seat Leon

Seat Leon I to propozycja dla osób szukających solidnego hatchbacka, którego eksploatacja ze względu na szeroką dostępność części zamiennych nie powinna przysporzyć właścicielowi większych wydatków, o ile nie zdecyduje się na mocniejszą odmianę silnikową.

Ceny takich aut zaczynają się od około 13 000 zł, a najdroższe egzemplarze kosztują nawet ponad 25 000 zł. Wybór na rynku jest naprawdę ogromny. Niestety, Leonem często interesują się złodzieje, dlatego warto zainwestować w dobry system przeciwwłamaniowy.

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

15 marca, 2025

Cupra Tavascan to w 100% elektryczny SUV stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukują sportowych emocji. W ramach programu NaszEauto możesz uzyskać dotację do 40 (...)

13 marca, 2025

Nowa Dacia Spring z ogromnym rabatem? W projekcie NaszEauto jest to jak najbardziej możliwe! W ramach rządowego wsparcia możesz otrzymać nawet do 40 000 zł (...)

12 marca, 2025

Nowa Alfa Romeo Junior zajęła drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Tytani Otomoto 2024 w kategorii „Samochodowa premiera roku 2024”. Jej dynamiczny design i nowoczesne technologie (...)