SEAT SA podsumował rok 2022, po czym menadżerowie zapewne otworzyli szampana. Menadżerowie CUPRY szampana z górnej półki, a SEAT-a – takiego, po którego trzeba się trochę schylić. Marka CUPRA jest najszybciej rozwijającą się marką samochodową w Europie, czego dowodzi dynamika jej sprzedaży w roku 2022. Sprzedaż była nie tylko największa w historii marki, ale również o aż 93% wyższa niż przed rokiem. Do klientów trafiło ponad 150 tysięcy aut z logo CUPRA. Brak półprzewodników odbił się na wynikach sprzedażowych firmy SEAT SA, która ucieszyła europejskich klientów liczbą 385 600 aut. A jest to spadek o niebagatelne 18,1% względem poprzedniego roku, dlatego menadżerowie musieli sięgnąć na niższą półkę.
Wypada przy tym docenić szczerość i bezpośredniość SEAT SA w informowaniu o skali spadku sprzedaży będącego następstwem kryzysu półprzewodnikowego. Taka otwartość w podaniu konkretu jest postawą, która zdarza się rzadko. Ponieważ spadkowi sprzedaży SEAT-a towarzyszy niebotyczny wzrost sprzedaży CUPRY, może nasunąć się pewien wniosek dotyczący polityki, jaką prowadzi producent. Ale nie musi się nasuwać, bo wprost przedstawił go Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA.
– Wobec nieustających problemów związanych z brakiem półprzewodników i innych części samochodowych podjęliśmy strategiczną decyzję o nadaniu priorytetu produkcji modeli CUPRY. Oczywiście wpłynęło to na liczbę dostarczonych przez nas pojazdów SEAT-a. Było jednak niezbędne do zapewnienia długoterminowej stabilności całej firmie SEAT SA – otwarcie przyznał Wayne Griffiths. Rzecz to zrozumiała, że producent przesuwa dostępne zasoby do marki, na której sprzedaży generuje wyższą marżę. Procent od stu pięćdziesięciu tysięcy, to przecież więcej niż procent od osiemdziesięciu tysięcy. Tak w bardzo dużym uproszczeniu przyjmujemy średnie ceny CUPRY i SEAT-a.
SEAT SA 2023 – liczby, procenty, komentarze
Uporządkujmy zatem. W 2022 roku klienci kupili 152 900 samochodów marki CUPRA. W związku z tym wzrost śmiało możemy uznać za niebotyczny, bo wyniósł on 92,7%. Jak napisaliśmy we wstępie, firma SEAT SA w roku 2022 dostarczyła klientom w Europie 385 600 aut, co oznacza spadek o 18,1%.
Z powodu braku półprzewodników oraz innych niezbędnych komponentów, był to kolejny trudny rok dla branży. Jednak w przypadku hiszpańskiego producenta, dzięki przesunięciom priorytetów, wyniki przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej firmy. – Rok 2022 okazał się nieprzewidywalny, ale z pewnością wykorzystaliśmy go najlepiej jak mogliśmy. CUPRA ugruntowała swoją pozycję na rynku i stała się najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. Imponujące wyniki sprzedażowe dowodzą, że popyt na CUPRĘ i jej zelektryfikowane pojazdy trwa w najlepsze — stwierdził Wayne Griffiths.
Niemcy to oczywiście największy europejski rynek motoryzacyjny. Ale, że w przypadku firmy SEAT SA, hiszpańskiej przecież, różnica w sprzedaży nad rynkiem hiszpańskim jest tak duża, może zaskakiwać. Klienci w Niemczech kupili 105 300 samochodów produkcji SEAT SA, a w Hiszpanii 62 900. Jeszcze większą procentowo różnicę obserwujemy w marce CUPRA. Na rynku niemieckim marka sprzedała 58 400 aut, natomiast na hiszpańskim niespełna ¼ tego, bo 13 600 samochodów. Więcej niż Hiszpanie kupili nawet Brytyjczycy, bo 14 400 samochodów.
Najpopularniejsze modele – CUPRA Formentor i SEAT Arona
Podobnie jak przed rokiem klienci najchętniej wybierali CUPRĘ Formentor. Liczba 97 600 kupionych egzemplarzy przekłada się na niemal 64% udziału w sprzedaży marki. Co jeszcze bardziej znamienne, Formentor stanowi też ponad 25% całkowitej sprzedaży firmy SEAT SA. Na drugą pozycję szybko, bo po pierwszym pełnym roku obecności na rynku, zapracowała CUPRA Born ze sprzedażą 31 400 sztuk.
W historii firmy SEAT SA rok 2022 zapisze się jako ten, w którym klienci kupili milionowego SUV-a z logo SEAT-a. Najchętniej kupowanym modelem marki niezmiennie pozostaje SEAT Arona. Sprzedaż tego modelu wyniosła 71 000 egzemplarzy. Zatem przewaga nad drugim modelem w rankingu – Ibizą, którego firma dostarczyła 51 300 sztuk była wyraźna. Podium uzupełnia SEAT Leon, którego wybrało 41 500 klientów. Jeśli chodzi o najważniejszy dla marki SEAT rynek, to tu bez niespodzianki. Jest nim rynek hiszpański, choć przewagę nad niemieckim, wynoszącą tylko 2 300 aut, należy określić jako symboliczną.
– Popyt zarówno na pojazdy SEAT-a, jak i CUPRY pozostaje na bardzo wysokim poziomie. Ponadto liczba zamówień na modele obu marek jest rekordowa. Nasza siła tkwi w atrakcyjności proponowanych modeli oraz szerokiej ofercie dla klientów – od najbardziej wydajnych tradycyjnych silników spalinowych po pojazdy w pełni elektryczne – stwierdził Kai Vogler, wiceprezes wykonawczy ds. sprzedaży i marketingu w SEAT SA.
W każdym CUPRA Studio wygląda się seryjnej wersji pierwszego w pełni elektrycznego sportowego SUV-a marki – modelu CUPRA Tavascan. Ma on być jednym z elementów przełomu w marce. CUPRA poszerzy również swoją ofertę, wprowadzając do gamy swoich aut ich nowe wersje silnikowe. Będą też kolejne kroki w kierunku elektryfikacji.
– Obecnie jedyną pewną rzeczą jest to, że nic nie jest pewne. Stawiając w pierwszym rzędzie na rozwój marki CUPRA i elektryfikację, jesteśmy w pełni zdeterminowani, by stawić czoła czekającym wyzwaniom. Chcemy przekuć je w szanse oraz możliwości dla obu hiszpańskich marek – podsumował Wayne Griffiths.
Władysław Adamczyk