Wyżej umieszczone fotele, bezpieczeństwo oraz komfort to atrybuty wersji SUV, które zaspokajają potrzeby licznych nabywców. Jeżeli dodamy do tego niskie zużycie paliwa, model wydaje się wprost ideałem. Sprawdźmy, zatem jaki jest Seat Tarraco Hybryda, kandydujący do tego miana…
Karoseria, czyli sportowy sznyt w dużym modelu SUV
Seat Tarraco to największy SUV w rodzinie Seata. Jego najnowocześniejsza technologia, dynamiczna, łatwa obsługa, praktyczność i funkcjonalność współgrają z eleganckim designem w nowej odsłonie.
Duży wpływ ma na to wykorzystanie platformy MQB-A. Zapewnia ona większy rozstaw osi niż w klasycznych SUV-ach Grupy VW (na platformie MQB zbudowano np. VW Tiguan, a na MQB-A – VW Tiguan Allspace).
Rozstaw osi zwiększył się o 112 mm do 2790 mm. Większa o 239 mm jest też długość całkowita modelu (jako bazę przyjęto klasyczny model VW Tiguan wykonany na platformie MQB). Wszystko to sprawiło, że Tarraco jest jednym z najprzestronniejszych SUV-ów w swojej klasie.
Seat Tarraco ma kluczowe cechy wszystkich samochodów z gamy marki. Ma dynamiczny design i codzienną funkcjonalność, oferuje sportowego ducha i komfort, charakteryzuje go wszechstronność i jakość.
Efektowna maskownica nadaje charakteru przedniej części pojazdu, a wyraziste, trójkątne reflektory LED, są mocno osadzone w sylwetce samochodu.
Oświetlenie LED i wyposażenie FR
Warto też zauważyć, że Seat Tarraco wykorzystuje jako standard oświetlenie Full LED w każdej wersji wyposażenia. W tylnej części pojazdu styliści zwrócili szczególną uwagę na oświetlenie dolnej strefy ładowania bagażu. Dodatkowo, LED-owe oświetlenie jest wykorzystywane również w tylnych kierunkowskazach.
Testowy Seat Tarraco to wersja FR. To dlatego wzrok przyciągają szersze nadkola, a także charakterystyczne dla linii FR koła o wymiarze 235/50R19. Model posiada też wyraziste detale. Zaliczyć do nich można:
- listwy w progach drzwi
- listwy boczne w czarnym kolorze
- specjalnie zaprojektowaną osłonę chłodnicy FR utrzymaną w szarej barwie
- usportowiony tylny spojler.
Pojazdowi dodaje dynamizmu także linia tylnych świateł poprowadzona przez całą szerokość samochodu.
Wnętrze połączenie SUV-a i VAN-a
We wnętrzu Seata Tarraco projektanci wykorzystali poziomą linię na desce rozdzielczej, aby podkreślić szerokość modelu . Wzmacnia to poczucie przestronności w kabinie, pewności i bezpieczeństwa, zarezerwowanych do tej pory dla samochodów z segmentu premium.
Po uruchomieniu silnika zobaczymy 10,25-calowy cyfrowy kokpit Seata. Dostarcza on kierowcy wiele ważnych informacji (możemy zmieniać ten układ zegarów, co pokazano na zdjęciach). Obok jest duży, dotykowy ekranu HMI o szerokości ponad 9″, służący do obsługi łączności. W zakresie systemów infotainment, Tarraco jest pierwszym Seatem wyposażonym w funkcję kontroli gestów .
Przy porównaniu Seata Tarraco z klasycznym VW Tiguan (zabudowa na płycie MQB-A sprawia, że Tarraco to odpowiednik Tiguana Allspace) warto zauważyć, że wewnątrz ma dużo więcej miejsca.
Zawdzięcza to dużemu rozstawowi osi. W międzynarodowym żargonie jest on określany jako „Long Wheelbase” (LWB), w odróżnieniu od „Normal Wheelbase” (NWB) w tradycyjnym Tiguanie. Rozstaw osi zwiększył się z 2681 do 2790 mm. Długość nadwozia Seata Tarraco wynosi 4735 mm (więcej od Tiguana o 239 mm). Różnica między przyrostem rozstawu osi i wzrostem długości całego nadwozia pokazuje, że zwiększyło się coś jeszcze – tylny zwis karoserii. Wydłużył się on o 140 mm.
Bagażnik klasy XXL
Dzięki temu na pojemności znacznie zyskał bagażnik. W wypadku pięciomiejscowego Tarraco pojemność bagażnika (w stosunku do Tiguana) wzrosła o 145 litrów. Jeżeli standardowo przesuwana w zakresie 180 mm tylna kanapa zostanie przesunięta maksymalnie do przodu, Tarraco -załadowany do górnej krawędzi przednich foteli- będzie miał przedział bagażowy o pojemności aż 760 litrów. Dzięki temu samochodem tym można przewieźć przedmioty, których nie są w stanie przetransportować inne SUV-y.
Seat Tarraco sprawdza się też w typowej sytuacji, gdy np. trzeba zawieźć na lotnisko czterech dorosłych pasażerów wraz z bagażem. Nawet zadania, którym zazwyczaj potrafią sprostać tylko vany, nie są dla tego Seata problemem. Wystarczy złożyć oparcie kanapy z tyłu, aby uzyskać przestrzeń bagażową o długości 1921 mm i pojemności do 1920 litrów.
Większy rozstaw osi sprawił też, że ilość miejsca z tyłu na wysokości kolan pasażerów wzrosła o 54 mm. Oznacza to wielkość, jak w dużych autach przeznaczonych do pokonywania dalekich dystansów.
Wracając do prezentowanego modelu Seat Tarraco FR, to został on wyposażony w:
- podgrzewane, materiałowe fotele kubełkowe FR z elementami z Alcantary;
- wielofunkcyjną, sportową kierownicę z logo FR.
Wyrazistość wnętrza podkreślają aluminiowe nakładki na pedały i elementy dźwigni zmiany biegów obszyte skórą z czerwonym przeszyciem.
Hybrydowe serce – dane techniczne
Wsiadam zatem do samochodu, przyciskiem uruchamiam silnik i ruszam na trasę z Warszawy do Krakowa. Jestem zwolennikiem w takich modelach silników wysokoprężnych, za względu na wysoki moment obrotowy w niskim zakresie prędkości, ale użyty w modelu zaawansowany napęd hybrydowy plug-in, nie dawał powodów do narzekań.
Układ łączący silnik benzynowy 1,4 litra TSI 150 KM z napędem elektrycznym 117 KM i sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynią DSG, zapewnia łączną moc 245 KM i moment obrotowy 400 Nm.
Akumulator trakcyjny
Akumulator wysokowoltowy litowo-jonowy – do napędu silnika elektrycznego- jest zabudowany w podłodze, przed tylną osią. Ma on pojemność 37 Ah, może magazynować 13 kWh energii i pozwala na zasięg (przy zasilaniu tylko energią elektryczną) do 49 km (dane wg cyklu WLTP).
Hybrydowy Seat Tarraco może być napędzany wyłącznie energią elektryczną do osiągnięcia prędkości 140 km/godz.
Samochód zawsze uruchamia się w trybie całkowicie elektrycznym, jeśli tylko poziom naładowania akumulatorów na to pozwala. System przełączy się automatycznie na tryb hybrydowy, kiedy pojemność baterii spadnie poniżej określonego poziomu lub jeśli prędkość pojazdu przekroczy 140 km/godz.
Ładowanie akumulatora i koszty eksploatacji
Uzupełnienie akumulatorów poprzez port ładowania umieszczony z przodu samochodu zajmuje 3,5 godziny przy użyciu ładowarki o mocy 3,6 kW lub ponad 5 godzin przy użyciu domowego gniazdka.
Ponieważ dziennie kierowcy pokonują ok 48 km, po naładowaniu z domowego gniazdka całej baterii (koszt 1kWh to ok 55 gr, czyli ładowanie to ok 7 zł 15 groszy), mogą przez cały dzień jechać tylko wykorzystując silnik elektryczny. Po powrocie do domu ponownie podłączamy model do prądu i rano znowu mamy „samochód elektryczny”. Aby móc tak jeździć wybieramy przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów ustawienie tryb elektryczny (można tego dokonać również na ekranie dotykowym).
Wybór jak chcemy jechać: hybryda, elektryk, wyścigi
Funkcja wyboru profilu jazdy oferuje w Seacie Tarraco trzy ustawienia specjalne: tryb BOOSTER, tryb elektryczny i tryb HYBRID.
W trybie BOSTER, włączanym osobnym przyciskiem, kierowcy mają dostęp do maksymalnej mocy 245 KM i momentu obrotowego 400 Nm. W tym wypadku, ważący 1793 kg pojazd, przyspiesza w czasie 7,5 sek.
Włączając przycisk e-Mode przełączamy zasilanie pomiędzy napędem elektrycznym i hybrydowym. Kierowca ma również możliwość ustalenia pożądanego stopnia naładowania akumulatorów w trybie Hybrid. W przypadku, gdy napęd elektryczny rozładuje akumulator do określonego poziomu, układ przełącza się samoczynnie w tryb hybrydowy.
Tyle informacji. Sprawdzam
Chcąc dokładnie sprawdzić jak będzie działać pojazd bez ładowania baterii, rozpocząłem jazdę z Warszawy do Krakowa bez naładowanej baterii. Zatem układ napędowy testowego Seata Tarraco wykorzystywał jazdę jako hybryda. W efekcie miałem dokładny obraz, ile paliwa zużywa pojazd „ciągnąc ciężkie baterie” – jak twierdzą niektórzy fachowcy w reklamach Toyoty.
Okazało się, że pojazd zużył średnio tylko 6,8 l/100 km. Tym samym jest to wartość bardzo mała, jak na samochód tej wielkości i wadze 1793 kg.
Po dojeździe do Krakowa, połowę czasu jeździłem na silniku elektrycznym, a drugą jako hybryda.
Faktycznie po naładowaniu baterii, możliwe było przejechanie Seatem Tarraco ok. 39-43 km z wykorzystaniem silnika elektrycznego (temperatura w czasie testu plus pięć stopni).
Zauważyłem też, że nie tylko prędkość ponad 140 km/h załącza hybrydę. Także gwałtowne naciśnięcie na pedał gazu i zerwanie przyczepności podczas ruszania z miejsca, przełączało układ napędowy na hybrydę.
Warto też podkreślić, że podczas jazdy Seatem Tarraco jako hybryda, proporcja wykorzystania silnika spalinowego i elektrycznego jest jak w tradycyjnych hybrydach. Wynika to z faktu, że rozładowywane baterie mają poziomu naładowania taki sam, jak baterie w normalnej hybrydzie.
Ponadto identycznie jest odzyskiwana energia, mająca doładować tę szczątkową część baterii, aby umożliwić działanie hybrydy. Sądzę, że oponenci wersji napędu plug in zaraz wytkną mi dużo większe spalanie niż np. w Corolli. Warto jednak pamiętać, że Seat Tarraco to inna klasa samochodu.
Codzienna jazda…
Ponieważ nadrzędnym celem niniejszego testu była normalna eksploatacja Seata Tarraco, jaką będzie prowadził nabywca, w mieście często wykorzystywano napęd elektryczny. W efekcie po przejechaniu trasy z Warszawy do Krakowa jedynie jako hybryda i kilkukrotnym ładowaniu baterii (ładowano nawet trzydzieści minut, aby zwiększyć zasięg na baterii) , po przejeździe 679 km okazało się, że zużył on 5,4 l/100 km paliwa (ok 32,4, zł za 100 km) i 6,4 kWh/100 km prądu (ok 3,52 za 100 km).
Jeżeli chcesz samemu sprawdzić ile spala Tarraco umów się na jazdy testowe
Warto też zwrócić uwagę na uniwersalność Seata Tarraco w każdych warunkach.
Za pomocą odpowiednich nastaw można zaledwie jednym ruchem dopasować w ciągu sekundy działanie systemów asystujących do wybranego trybu jazdy. Pokrętło umieszczone na konsoli obok dźwigni zmiany biegów pozwala na wybór profilu Comfort, Eco, Sport i Individual.
Tryby Comfort, Sport, Eco oraz Individual
Zależnie od wybranego profilu zmieniają się parametry pracy silnika, skrzyni biegów (w wypadku dwusprzęgłowej przekładni DSG) i układu kierowniczego, a także elementów opcjonalnych, jak system ACC (aktywny tempomat), system dynamicznego doświetlania zakrętów oraz system DCC (opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC – dopłata 3592 zł).
Dodatkowo w Tarraco ekran centralny możemy używać jako informację niezbędną w czasie dedykowanych jazd i w trybie sport możemy podglądać ciśnienie turbiny i przeciążenia.
Dla kogo?
Seat Tarraco jest zaprojektowany dla kierowców szukających emocji i funkcjonalności. To samochód dla ludzi, którzy potrzebują praktycznego pojazdu do przewożenia rodziny oraz przyjaciół, ale jednocześnie doceniających auto, które reaguje na potrzeby kierowcy. W przypadku wersji Seat Tarraco Hybrid, to oferuje on dodatkowo dynamiczne osiągi i niewielki apetyt na paliwo.
Według mnie jest to znacznie lepsza wersja niż „elektryki”. Nie dość, że jeżdżę samochodem elektrycznym o doskonałej dynamice, komforcie akustycznym i niskich kosztach eksploatacji, to dodatkowo… nigdy nie mam obaw, że stanę na poboczu bez zasięgu.
Cena modelu Seat Tarraco FR Hybrid zaczyna się od 195 400 zł.
Bogusław Korzeniowski