Kiedy producenci małych samochodów klasy SUV prześcigają się w nowinkach i z coraz większym trudem ukrywają to, że ich auta to zwykłe osobówki z podniesionym zawieszeniem, Suzuki oferuje coś oryginalnego i zupełnie bezkonkurencyjnego w tej klasie. Tym czymś jest Suzuki Grand Vitara – SUV mający cechy prawdziwego samochodu terenowego.
Współczesne SUV-y to nic innego jak kombi na dużych kołach, z zawieszeniem skonstruowanym w taki sposób, aby prześwit był nieco wyższy niż w normalnych samochodach osobowych. Te cechy w połączeniu z napędem na cztery koła, uczyniły SUV-y jednym z najbardziej popularnych i prężnie rozwijających się segmentów ostatnich lat. Popularność zyskały głównie dzięki nieco lepszym właściwościom terenowym, którym nie straszne są duże krawężniki, dziury czy polne dróżki i ścieżki prowadzące nad jezioro.
Niestety cechy te nie sprawiają, że kompaktowego SUV-a można nazwać terenówką, zwłaszcza w obliczu braku reduktora. Jest jednak rodzynek na rynku, który po swoich poprzednikach odziedziczył właśnie reduktor – mechanizm uznany za zbędny w tym segmencie. Jest nim Suzuki Grand Vitara – jedyny, kompaktowy SUV, który można nazwać terenówką.
Suzuki od lat konstruuje samochody 4×4 w klasyczny sposób. Wystarczy spojrzeć na model Jimny – jedno z niewielu współczesnych aut z zawieszeniem zależnym. Może to archaizm, ale w terenie trudno o lepsze rozwiązanie. Doświadczenie Suzuki w konstruowaniu małych, lekkich i zarazem terenowych pojazdów, zestawiono z wymaganiami współczesnego klienta i zaprezentowano w 2005 roku trzecią generację Grand Vitary.
Suzuki Jimny – tylko się nie zmieniaj
Grand Vitara to średniej wielkości lub jak kto woli kompaktowy SUV. Dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych. Bardziej praktyczne jest klasyczne 5-drzwiowe kombi, ale jeśli ktoś woli mniejsze auto ma do wyboru 3-drzwiowe nadwozie. To drugie zapewnia na dobrą sprawę 2 przednie fotele i bagażnik. Natomiast 5-drzwiowe jest praktyczne i funkcjonalne typowo dla tego segmentu, dlatego to właśnie tej wersji się przyjrzymy.
Nadwozie nie poddało się modzie na krągłości i agresywne kształty, natomiast pozostało świeże mimo prezentacji ponad 7 lat temu. Design Grand Vitary jest ponadczasowy. Sprawia wrażenie solidnego i bezpiecznego dzięki dużej ilości blachy w stosunku do powierzchni oszklonej. W 2008 roku samochód przeszedł delikatny lifting obejmujący lusterka i listwy na zewnątrz, ale niewiele różni się od wersji sprzed liftingu. Poza kanciastymi kształtami również koło zapasowe umieszczone na tylnych drzwiach dodaje off-roadowego image’u.
Tak naprawdę Grand Vitara nie musi nic udawać, bo jego możliwości terenowe choć mocno odstają np. od modelu Jimny, to jednak w swojej klasie pozostają poza zasięgiem wszystkich konkurentów. Ze świecą dziś szukać w tym segmencie auta ze stałym napędem na 4 koła, realizowanym przez centralny dyferencjał. Standardem jest teraz sprzęgło wielopłytkowe dołączające napęd kół tylnych w razie potrzeby. Realizowane jest to przez automatykę, natomiast w Suzuki mamy do czynienia z w pełni mechanicznym rozwiązaniem.
To nie wszystko, jeśli chodzi o układ napędowy. Grand Vitarę wyposażono w reduktor, co w tej klasie jest rozwiązaniem naprawdę oryginalnym, można by powiedzieć – przestarzałym. Jednak gdy w Grand Vitarze trzeba włączyć reduktor, w innych samochodach trzeba bardzo obciążać sprzęgło, a pełzanie w terenie możliwe jest wtedy tylko z przekładnią automatyczną. Do uzupełnienia kompletu rozwiązań off-roadowych dodano mechaniczną blokadę centralnego dyferencjału.
Układem napędowym steruje się za pomocą pokrętła umieszczonego na desce rozdzielczej. Do wyboru są dwa tryby drogowe (z otwartym lub zblokowanym mechanizmem różnicowym) oraz tryb terenowy (ze zblokowanym dyferencjałem i przełożeniem zredukowanym). Włączenie blokady automatycznie wyłącza układ ESP, ale nie wyłącza kontroli trakcji, która na śliskiej nawierzchni zastępuje blokady osiowych mechanizmów różnicowych.
Uzupełniłem świetnego napędu jest system utrzymujący stałą prędkość podczas zjazdu ze wzniesień. Utrzymuje on prędkość podczas zjazdu między 5 a 25 km/h w zależności od wybranego przełożenia w skrzyni biegów. Zastosowanie licznych układów ingerujących w jazdę za pomocą hamulców wymusiło na konstruktorach zastosowanie układu hamulcowego o bardzo dużej odporności na wysoką temperaturę. W Suzuki Grand Vitara nie ma się czego obawiać, ponieważ wszystkie tarcze hamulcowe są wentylowane.
Zatem kierowca Suzuki Grand Vitary może cieszyć się zaletami stałego napędu na 4 koła, który pozostaje do dyspozycji w każdych warunkach. Jest blokada, która z pewnością przyda się w zimie, gdy przyjdzie walczyć ze śnieżnymi zaspami, a przełożenie zredukowane pomoże się wydostać się z niejednej opresji także innym pojazdom.
W podwoziu znajduje się układ niezależnego zawieszenia wszystkich czterech kół na solidnych wahaczach poprzecznych. Nie ma tu ramy jak u poprzednika, ale nadwozie oparto na tzw. ramie przestrzennej, wspawanej w strukturę nadwozia. Dodatkowo osie zawieszono na ramach pomocniczych, więc problemy ze sztywnością nie dotyczą tego modelu.
Nadwozie jest bardzo sztywne, zawieszenie – wręcz przeciwnie. Jest przyjemnie miękkie, co pozwala rozkoszować się jazdą nawet po najbardziej wyboistych czy dziurawych drogach. Takie zestrojenie podwozia świetnie sprawdza się również w terenie, gdzie od kół wymaga się pracy w pełnym zakresie. Niezły jest również prześwit wynoszący 200 mm. Mimo to do ochrony silnika od spodu zastosowano solidną płytę ze stopów lekkich.
Wnętrze Grand Vitary jest spokojne i stonowane, bez większych fajerwerków. Można pomyśleć, że konkurenci poszli do przodu. Z jednej strony niczego nie brakuje w Suzuki, z drugiej – nie każdy lubi tzw. kosmiczne kształty. Elementy sterowania i obsługi poukładano logicznie, zgodnie z prawami ergonomii. Miejsca dla kierowcy i pasażera z przodu jest dużo. Nieco mniej na tylnej kanapie, ale należy pamiętać, że to samochód o długości 4,5 m.
Dostęp do bagażnika dają duże drzwi, uchylane typowo dla japończyków w prawą stronę. Aby nawet drobne kobiety poradziły sobie z dużymi drzwiami z zawieszonym na nich kołem zapasowym, zastosowano w układzie otwierającym mocny siłownik. Bagażnik o pojemności 400 l można powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy do pojemności 760 l.
Co znajduje się pod maską Grand Vitary? Producent po faceliftingu daje do wyboru dwie wersje silnikowe, rzecz jasna silnik benzynowy i Diesla. Ten pierwszy to nowoczesna konstrukcja o pojemności 2,4 l. Jest to silnik 4-cylindrowy z dwoma wałkami rozrządu i systemem VVT (zmienne fazy rozrządu). Wytwarza on moc 169 KM i moment obrotowy o wartości 227 Nm. Ma charakterystykę, do której Suzuki już dawno przyzwyczaiło swoich stałych klientów. Lubi wysokie obroty i najlepiej czuje się w zakresie od 4ooo obr./min wzwyż.
Drugą opcją – tą dla oszczędnych – jest silnik wysokoprężny o pojemności 1,9 l. Zapewnia on moc 129 KM i moment obrotowy 300 Nm, który świetnie uzupełni możliwości terenowe Grand Vitary. Dostępny w przedziale 1750-2000 obr./min, pozwala spokojnie pełzać, holować przyczepy i wspinać się na strome podjazdy. Co więcej, zadowala się 6,8 l paliwa na każde 100 km w cyklu mieszanym. Dzięki wtryskowi Common Rail kultura pracy tej niewielkiej jednostki napędowej pozostaje na wysokim poziomie.
Dla silnika benzynowego jako opcję przygotowano 4-biegową skrzynię automatyczną. Silnik wysokoprężny może być połączony tylko z 5-biegowym manualem.
Za podstawową Grand Vitarę z nadwoziem 5-drzwiowym i benzynowym silnikiem trzeba zapłacić 99 900 zł brutto. Będzie to wersja Premium, obejmująca m.in. System ESP i kontrolę trakcji, czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne (dla przednich i tylnych siedzeń), reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami, pełną elektrykę szyb i lusterek, automatyczną klimatyzację, tempomat, podgrzewane przednie fotele.
Za skrzynię automatyczną trzeba dopłacić 10 000 zł brutto, tyle samo zresztą co za wersję z silnikiem Diesla w specyfikacji Premium. Grand Vitarę z dieslem można jednak kupić już za 102 900 zł, ale w wersji Comfort. Z istotnych różnic w wyposażeniu zabraknie jedynie ksenonowych reflektorów i systemu bezkluczykowego.
Suzuki Grand Vitara to jedyny w swoim rodzaju kompromis pomiędzy niedużym SUV-em a samochodem terenowym. Ma dwa oblicza: na drogach utwardzonych jest typową osobówką – wygodną, bezpieczna i funkcjonalną, a po zjechaniu na bezdroża pozostawia z tyłu wszystkim konkurencyjne SUV-y. Niewiele zostało takich aut.
Opisywany samochód | Suzuki Grand Vitara 2.4 VVT | Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS |
Silnik i napęd: | ||
Silnik: | Benzynowy, R4, wolnossący | Wysokoprężny, R4, turbodoładowany |
Ustawienie: | wzdłużne | wzdłużne |
Rozrząd: | 16V, DOHC | 8V, DOHC |
Pojemność skokowa: | 2393 cm3 | 1870 cm3 |
Moc maksymalna: | 169 KM przy 6000 rpm | 129 KM przy 4000 rpm |
Maks. moment obrotowy: | 227 KM przy 3800 rpm | 300 Nm przy 1750-2500 rpm |
Układ napędowy | 4×4 stały, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, centralny mechanizm różnicowy z blokadą | 4×4 stały, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, centralny mechanizm różnicowy z blokadą |
Skrzynia biegów: | 5-biegowa, manualna (opcja 4-biegowa automatyczna) | 5-biegowa, manualna |
Podwozie: | ||
Zawieszenie przód: | kolumny MacPherson | kolumny MacPherson |
Zawieszenie tył: | wielowahaczowe | wielowahaczowe |
Hamulce przód: | Tarczowe wentylowane | Tarczowe wentylowane |
Hamulce tył: | Tarczowe wentylowane | Tarczowe wentylowane |
Układ kierowniczy: | przekładnia zębatkowa | przekładnia zębatkowa |
Rozmiar opon: | 225/65R17 | 225/65R17 |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | 5-drzwiowe kombi | 5-drzwiowe kombi |
Długość: | 4500 mm | 4500 mm |
Szerokość: | 1810 mm | 1810 mm |
Wysokość: | 1695 mm | 1695 mm |
Rozstaw osi: | 2640 mm | 2640 mm |
Rozstaw kół (przód/tył) | 1540/1570 mm | 1540/1570 mm |
Pojemność bagażnika wg VDA (poz. normalna/złożona kanapa): | 398/758 l | 398/758 l |
Pojemność zbiornika paliwa: | 66 l | 66 l |
Masa własna: | 1569 (at. 1584) kg | 1654 kg |
Maksymalna ładowność: | 531 kg (at. 516) kg | 516 kg |
Prześwit: | 200 mm | 190 mm |
Kąt natarcia: | 29° | 29° |
Kąt rampowy: | 19° | 19° |
Kąt zejścia: | 27° | 27° |
Osiągi: | ||
Prędkość maksymalna: | 185 (at. 175) km/h | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s (at. -) | 13,2 s |
Katalogowe zużycie paliwa (miasto): | 11,4 (at. 12,5) l/100 km | 8,1 l/100 km |
Katalogowe zużycie paliwa (trasa): | 7,6 (at. 8,1) l/100 km | 6,0 l/100 km |
Katalogowe zużycie paliwa (cykl mieszany): | 9,0 (at. 9,7) l/100 km | 6,8 l/100 km |
Norma emisji spalin: | Euro 5 | Euro 5 |
Emisja CO2 | 208 (at. 225) g/km | 179 g/km |
Cena wersji podstawowej: | 99 900 (at. 109 900) zł | 102 900 zł |