Wybierz markę

Polacy (i nie tylko) lubią crossovery coupé. Najistotniejsze powody takiego stanu rzeczy przedstawiałem ostatnio na przykładzie Renault Arkana. Pozwoliłem sobie nawet stwierdzić, że propozycja Renault to wzorcowy crossover coupé. Dlatego z dużym zainteresowaniem rozpocząłem kolejny test Renault Arkana, tym razem w mocniejszej wersji – 158 KM. Zacznę od przypomnienia, że nowe Renault Arkana we wszystkich poziomach wyposażenia możemy mieć z napędem mikrohybrydowym. Jest on oparty na turbodoładowanym, benzynowym silniku z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.3 TCe. Do wyboru mamy dwie wersje – tę teraz testową, którą jest Arkana TCe 160 (158 KM) oraz TCe 140 (140 KM). Zapraszam na test Renault Arkana TCe 160.

Skoro zwróciłem uwagę na napęd mikrohybrydowy, to powinienem rozwiać wątpliwości. Mikrohybrydę z miękka hybrydą łączy prawie wszystko, co powszechnie kusi, by te nazwy stosować zamiennie. Pokusa to ludzka rzecz i tu zrozumiała, jednak na różnicę wskazuje przedrostek „mikro” odnoszący się do pojemności baterii układu. Szczególnie podczas przyspieszania energii dostaniemy mniej, ale najważniejsza jest wspólna dla obu korzyść – mniejsze spalanie i mniejsza emisja CO2. Napęd mikrohybrydowy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 8%. I jak to jest w hybrydach, zapewnia też płynniejsze ruszanie z miejsca i większy komfort prowadzenia.

Jak to wygląda od strony technologii? W samochodzie mamy dodany rozrusznik-alternator współpracujący z litowo-jonowym akumulatorem 12 V umieszczonym pod siedzeniem przedniego pasażera. Technologia ta usprawnia działanie systemu Stop&Go i umożliwia odzyskiwanie energii w fazach zwalniania. Umożliwia także wyłączanie silnika spalinowego w fazach hamowania. Ponadto rozrusznik-alternator i akumulator 12 V zapewniają wspomaganie silnika spalinowego w fazach największego zużycia energii, czyli przy ruszaniu i podczas przyspieszania.

pomarańczowy samochód przodem-bokiem 3/4 - Test Renault Arkana TCe 160 RS LineRenault Arkana – krótkie wprowadzenie

Arkana to klasyczny model Renault i mamy tu ten sam system infotainment jak w modelach Talisman, czy Koleos. Zatem każdy, kto miał okazję jeździć tamtymi modelami, doskonale odnajdzie się w tym Renault. Na uwagę zasługuje zwłaszcza – będąca wizytówką firmy – personalizacja wrażeń z jazdy za pomocą trybu wybranego w systemie MULTI-SENSE. Przyznam, że jak większość użytkowników, modele SUV i crossover cenię za wygodę podróżowania – wysoką pozycję siedzących zapewniającą lepszą widoczność i więcej miejsca na tylnej kanapie. Dodatkowo chwalę sobie napęd na cztery koła. Choć w przypadku Renault Arkana nie mamy napędu na obie osie, jakoś nie odczuwałem dyskomfortu. Może się przyzwyczaiłem, że raz jest, raz go nie ma, tak jak odzwyczaiłem się od śniegu, bo częściej go nie ma. Jako mieszkaniec terenów podgórskich (do najbliższego wyciągu w Sieprawiu mam 8 km) jeżdżąc wersją 4WD czuję się pewniej. Test Renault Arkana sprawił, że ze spokojem, zupełnie naturalnie zreformowałem swoje wymagania.kokpit, deska rozdzielcza samochodu - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line

Test Renault Arkana TCe 160 – wrażenia z jazdy

Poza kwestią prowadzenia, wysoce satysfakcjonująca jest także dynamika pojazdu. Jak już zaznaczyłem, ten test Renault Arkana przeprowadziłem na wersji 158 KM. Jej moment obrotowy to 270 Nm, dostępny w przedziale od 1 800 do 3 500 obr./min. Mikrohybrydowy napęd benzynowy współpracuje z siedmiostopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią EDC, wiedziałem zatem, że mogę spodziewać się jazdy dynamicznej i płynnej. Silnik w stosunkowo lekkim pojeździe, pozwala (podobno) rozwinąć prędkość 205 km/h, a przyspieszenie wynosi 9,1 sek.

Jednakże dynamika to nie wszystko czego oczekujemy od auta. Pewność jazdy to także precyzja działania zawieszenia, które zapewnia doskonałą stabilność samochodu przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Mój test Renault Arkana, prowadzony nawet na najbardziej nierównych drogach, wykazał, że przechyły boczne są bardzo ograniczone. Komfort podróżowania zwiększają też optymalne nastawy amortyzatorów. Dodatkowo skuteczność działania zawieszenia podnosi precyzyjny układ kierowniczy o bardziej bezpośrednim przełożeniu. Samochód odznacza się także dużą zwrotnością, uzyskaną dzięki zmniejszeniu przełożenia w układzie kierowniczym.wyświetlacz, wskaźniki, zegary samochodu, tryb Sport, spalanie - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line

Silnik TCe 160 z układem mikrohybrydowym – spalanie

Jeżeli Renault Arkana z silnikiem 158 KM przy swojej wielkości zużywa w mieście zaledwie 6,6 l/100 km jest autem wielkim. Czy w związku z tym parametrem można uznać, że Arkana jest crossoverem stworzonym do miasta? Tak, ale z zastrzeżeniem, że także do miasta, bo jest to samochód absolutnie uniwersalny. Na trasie (mojej standardowej trasie Warszawa-Kraków) test Renault Arkana TCe 160 wykazał średnie spalanie 7,6 l/100 km. A przyznaję, że mimo dużego natężenia ruchu z przyjemnością wciskałem gaz w trybie Sport i dlatego zanotowałem 107 km/h jako średnią prędkość przejazdu. W czasie jazdy drogami podmiejskimi apetyt na paliwo zbliża się do sześciu litrów na sto. Umiarkowane spalanie przy atrakcyjnej dynamice samochodu i precyzyjnym prowadzeniu to podstawowy wniosek jaki przyniósł test Renault Arkana TCe 160. Nie możemy wszak zapominać o innych elementach, jak na przykład…

Easy Pilot – asystent jazdy w korku i na autostradzie

System Easy Pilot jest połączeniem aktywnego regulatora prędkości (z funkcją Stop&Go) i asystenta utrzymania samochodu w osi pasa ruchu. Prędkość samochodu reguluje w zakresie od 0 do 160 km/h i oczywiście pozwala utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Działa nawet na zakrętach, oczywiście w granicach możliwości systemu, ale przede wszystkim działa na dużym zasięgu. W czasie testu tak mnie ten zasięg zaciekawił, że sięgnąłem po e-guide Renault. Ten podaje maksymalny zasięg w granicach 150 metrów z zastrzeżeniem, że jest on uzależniony od warunków drogowych. Pewnie trafiłem na bardzo dobre (dla systemu) warunki. Easy Pilot szczególnie przyda nam się w przypadku dużego natężenia ruchu. Umożliwia bowiem automatyczne zatrzymywanie się i ponowne ruszanie w ciągu trzech sekund bez jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy. System zalicza się do funkcji jazdy autonomicznej poziomu 2. Zanim jej posłuży, znacznie zwiększa poziom komfortu prowadzenia, chociaż wciąż wymaga trzymania rąk na kierownicy i obserwowania drogi.

Ja serdecznie zachęcam, by każdy przeprowadził swój test Renault Arkana i zweryfikował przedstawione przez mnie opinie, a salony Renault zapraszają.

Bogusław Korzeniowski

pomarańczowy samochód przodem-bokiem 3/4 - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line pomarańczowy samochód przodem - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line pomarańczowy samochód bokiem-tyłem 3/4 - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line pomarańczowy samochód crossover coupe, tyłem,bokiem - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line pomarańczowy samochód crossover coupe, tył 3/4 - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line pomarańczowy samochód crossover coupe, tył - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line bagażnik samochodu Renault Arkana - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line fotele półkubełkowe - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line tylna kanapa samochodu - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line oświetlenie wnętrza samochodu, panel wyboru - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line asystent parkowania samochodu - Test Renault Arkana TCe 160 RS Line
Poprzedni wpis Następny wpis

    Szukasz auta dla siebie?
    Wypełnij formularz, a my się z Tobą skontaktujemy!