Przez wiele lat flagowym modelem Suzuki była Grand Vitara. Samochód – legenda terenu. Teraz marka wkroczyła w segment pokrewny tylko wielkością. A nawet i to nie bardzo. Across ma zdecydowanie bardziej sportowy charakter, choć jest SUV-em. Jest też prestiżowy, bo jego wymuskane wykończenie i nad wyraz bogate wyposażenie sprawiają, iż zasługuje, by jednoznacznie zaliczyć go do klasy premium. Nasz test zdecydowanie to potwierdził.
Suzuki ACROSS – prestiżowy SUV o sportowym charakterze
Model został zbudowany na, opracowanej z Toyotą, platformie GA-K. Warunkuje to nisko położony środek ciężkości. Dodatkowe korzyści pod względem właściwości jezdnych uzyskano dzięki umieszczeniu akumulatora hybrydowego pod podłogą. Across jest standardowo wyposażony w inteligentny, elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i.

Suzuki ACROSS ma 4635 mm długości, 1855 mm szerokości i 1690 mm wysokości. Otrzymał detale stylistyczne nadwozia i kabiny, które podkreślają wyrafinowany, sportowy wygląd. Z przodu nowy model wyróżnia się ciemnym wykończeniem kratki osłony chłodnicy, rozszerzającym się na jej obramowanie i reflektory. Metalizowane wykończenie dolnej listwy zderzaka podkreśla mocną sylwetkę pojazdu.
Kolejne kluczowe cechy to reflektory LED dla światła mijania i świateł drogowych. Światła do jazdy dziennej LED zostały wkomponowane w klosze przednich reflektorów. Wyjątkowy charakter samochodu podkreślają także 19-calowe, polerowane obręcze kół ze stopów lekkich z czarnym, połyskującym akcentem.

Z tyłu, uwagę zwraca przypominająca metal, ozdobna listwa pod szybą, a całości dopełniają czarne listwy wokół dolnej części nadwozia.
ACROSS jest dostępny w sześciu kolorach nadwozia. Są to: White Pearl Crystal Shine, Silver Metallic, Attitude Black Mica, Sensual Red Mica, Gray Metallic i Dark Blue Mica.
Prezentowany na zdjęciach model miał perłowy lakier White Pearl Crystal Shine
Across. Tu styl SUV-a łączy się z komfortem
Na określenie przestrzeni pasażerskiej w modelu ACROSS nasunęło mi się określenie prestiżowy SUV. Bo jest w niej i wysoka pozycja jadących i pionowa deska rozdzielcza i jest jakość premium. Widoczna i odczuwana.

Wnętrze Acrossa już na pierwszy rzut oka zapowiada najwyższy komfort podróżowania. Przemawia za tym nie tylko obszerna przestrzeń pasażerska, której wielkość gwarantuje rozstaw osi 2690 mm. Warte uwagi są także wysokiej jakości tapicerka i miękkie materiały pokrywające deskę rozdzielczą i podłokietniki drzwi.
Elementem potęgującym wyjątkowe wrażenia u kierowcy i pasażera jest jednak nowoczesny, 9-calowy ekran dotykowy, obsługujący technologię Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink na kompatybilnych urządzeniach mobilnych.

Bagażnik typu rodzinnego
Przestrzeń bagażowa w modelu ACROSS została zaprojektowana bez zbędnych kompromisów. Potężny bagażnik o pojemności 490 litrów zapewnia odpowiednio dużo miejsca dla rodziny jadącej ze wszystkim na wakacje. potrzebach. Dla polepszenia wszechstronności jest i gniazdo zasilania elektrycznego.

Napęd typu oszczędnego
W modelu mamy nowoczesny układ hybrydowy typu Plug-in o mocy 306 KM. Zapewnia on oszczędność paliwa, ale również dynamiczne osiągi i wręcz sportowe przyspieszenie.
Układ hybrydowy Plug-in składa się z silnika spalinowego i mocnego silnika elektrycznego napędzających przednią oś.
Motor elektryczny ma moc 182 KM. Dostarcza on moment obrotowy 270 Nm, który – jak w każdym silniku elektrycznym – dostępny jest już w chwili ruszania. Silnik ten czerpie energię z zamontowanego pod podłogą akumulatora litowo-jonowego o pojemności 18,1 kWh .

Silnik elektryczny jest połączony z jednostką spalinową 2,5 litra o mocy 185 KM. Genere ona moment obrotowy 227 Nm w zakresie 3000-3700 obr/min. Jednostka spalinowa jest wykorzystywana do ładowania akumulatora, a także wspomaga silnik elektryczny podczas jazdy z dużymi prędkościami, jeśli to konieczne.
Układ hybrydowy typu Plug-in oferuje cztery tryby pracy – domyślny tryb EV (Electric Vehicle), tryb Auto EV / HV, tryb HV (Hybrid Vehicle) oraz tryb ładowania akumulatora – kierowca może wybrać odpowiednie ustawienie w zależności od warunków jazdy i stanu naładowania akumulatora.
- EV to tryb, w którym pojazd jest napędzany wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego, nawet przy pełnym przyspieszeniu.
- W trybie Auto EV / HV i HV silnik spalinowy jest wykorzystywany do zapewniania odpowiedniej mocy w przypadku mocniejszego wciśnięcia pedału przyspieszenia.
- W przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora można wykorzystać ostatni z trybów, aby podczas jazdy magazynować jak najwięcej energii elektrycznej.

Zaawansowane możliwości napędu 4×4
Jednakże ten układ plug-in nie jest jedyną innowacją w modelu. Jak przystało na najbogatszą wersję SUV, model posiada napęd na cztery koła. Nie zrealizowano tego jednak poprzez wał napędowy.
Rozwiązanie wykorzystuje niezależny silnik elektryczny o mocy 54 KM zamontowany przy tylnej osi. Generuje on moment obrotowy 121 Nm, który jest przekazywany na koła tylnej osi.
Motor ten współpracuje z silnikiem napędzającym przednią oś i w zależności od warunków jazdy umożliwia przekazywanie momentu obrotowego w zakresie od 100 : 00 do 20 : 80 (oś przednia : oś tylna).

Zaawansowany napęd 4×4 gwarantuje wysoką przyczepność podczas ruszania na mokrej lub śliskiej nawierzchni, a także pewne prowadzenie w zakrętach na drogach o zróżnicowanej przyczepności.
Tym samym zastosowany w ACROSSie napęd 4×4 E-Four zapewnia doskonałe właściwości terenowe przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa.
Tryb Trail
Dodatkowo przyciskiem na konsoli środkowej między fotelami możemy uaktywnić funkcję automatycznego mechanizmu różnicowego. Zapewnia ona wysoką przyczepność kół i pewność jazdy podczas poruszania się asfaltem, jak i w terenie. System przyhamowuje odpowiednie koła, w momencie gdy zaczynają tracić przyczepność i przekierowuje moment obrotowy na koła, które utrzymują lepszą trakcję. Dodatkowo układ kontroluje pracę przepustnicy i skrzyni biegów, zapewniając kierowcy poczucie dobrego kontaktu kół z nawierzchnią.

Koniec oficjalnych danych o modelu.
Włączam tryb: Sprawdzam
Samochód odebrałem w Warszawie z pełnym bakiem paliwa oraz z w pełni naładowanym akumulatorem i tak wyruszyłem do Krakowa. Podobnie jak w przypadku samochodów plug-in firm SEAT i CUPRA, które testowałem na podobnej trasie, miałem możliwość wyboru napędu elektrycznego lub hybrydowego. W czasie podróży do Krakowa jechałem jednak wyłącznie w trybie Auto EV/HV i samochód samodzielnie dobierał jakie źródło zasilania jest najwłaściwsze.
W efekcie po dojeździe do Krakowa (przejazd 310 km), komputer pokładowy wskazał, że pozostało 300 km zasięgu, a zużycie paliwa wyniosło 7,4 l/100 km. Warto przy tym zauważyć, że masa własna pojazdu to 1940 kg, układ napędowy zapewnia przyspieszenie od zera do stu km/h wynosi tylko 6 sek. Tym samym wartość 7,4 l/100 km jest bardzo mała.
W mieście, gdy samochód jechał jako klasyczna hybryda, zużycie paliwa wynosiło 7,5-7,7 l/100 km. Jeżdżąc na trasach podmiejskich zużycie paliwa wyniosło 5,9-6,5 l/100 km.
Jazda wersją elektryczną
Jednakże najbardziej atrakcyjna forma użytkowania tego modelu, to jazda jako wersją elektryczną. Aby naładować baterie, należy do gniazda na prawym tylnym błotniku podłączyć kabel prądowy. Czas pełnego naładowania baterii 18.1 kWh z domowego gniazdka 230V trwa 9,5 godziny. Po pełnym naładowaniu mamy zasięg 75 km.

Oczywiście jaki faktycznie jest zasięg zależy od stylu jazdy, gdyż wykorzystując doskonałe walory jezdne tego modelu z pewnością będzie mniejszy. Sprawdziliśmy jednak jaki faktycznie jest zasięg podczas spokojnej, oszczędnej jazdy. Test przeprowadzono na trasie Kraków-Wadowice-Bielsko Biała.
Po pełnym naładowaniu baterii i zgodnej z przypisami jeździe do Bielska-Białej okazało się, że zasięg wyniósł… 88 km. Było to możliwe ze względu na wykorzystanie charakteru drogi i częstą rekuperację podczas jazdy z góry oraz maksymalnego wykorzystania bezwładności w przypadku toczenia się pojazdu.

Podczas powrotu do Krakowa, samochód jechał wyłącznie jako hybryda. Także w tym wypadku w pełni wykorzystywano zalety ukształtowania terenu i… nie przekraczano dopuszczalnych prędkości. Test odbywał się w ostatni weekend wakacji i była duża ilość policyjnych kontroli, co zniechęcało do szybszej jazdy. W efekcie, po przyjeździe do Krakowa na komputerze pokładowym wskazane było zużycie średnie… 5,9 l/100 km.
W mieście, gdzie często wykorzystywano jazdę na energii elektrycznej, jeżdżąc zgodnie z przepisami, zużycie energii wynosiło 19,2 kWh/100 km. To zaś oznacza, że koszt przejazdu 100 km wynosi poniżej 11 zł, czyli mniej niż dwa litry paliwa (1kWh w gospodarstwie domowym kosztuje 55 gr)
Zaawansowana technologia oraz inteligentne systemy bezpieczeństwa
Jak przystało na super nowoczesną wersję, ACROSSa wyposażony w najnowsze, inteligentne funkcje bezpieczeństwa. Model oferuje pewność prowadzenia i spokój podczas każdej podróży. W szerokiej palecie systemów zwiększających bezpieczeństwo znajdziemy rozwiązania wykorzystujące radar milimetrowy i kamerę monoskopową: układ reagowania przedkolizyjnego (Pre-Collision System – PCS), asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Tracing Assist – LTA) i tempomat adaptacyjny (Dynamic Radar Cruiser Control – DRCC).

- PCS (Pre-Collision System – układ reagowania przedkolizyjnego)
PCS pomaga zapobiegać kolizjom z innymi pojazdami, pieszymi i rowerzystami, monitorując drogę za pomocą radaru milimetrowego i kamery monoskopowej. W razie wykrycia niebezpieczeństwa, automatycznie aplikuje wspomaganie hamowania i automatyczne hamowanie, w przypadku gdy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie. - LTA (Lane Tracing Assist – przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)
Gdy podczas jazdy drogą publiczną lub ekspresową system LTA wykryje, że samochód opuścił swój pas ruchu, system automatycznie pomaga kierowcy wrócić na odpowiednią ścieżkę, aktywując elektrycznie wspomagany układ kierowniczy - RSA (Road Sign Assist – rozpoznawanie znaków drogowych)
Układ RSA wykorzystuje kamerę do wykrywania znaków drogowych, a następnie wyświetla na ekranie informację o aktualnie obowiązującym ograniczeniu. - DRCC (Dynamic Radar Cruise Control – tempomat adaptacyjny)
DRCC działa w pełnym zakresie prędkości i automatycznie utrzymuje dystans w stosunku do poprzedzającego pojazdu. W przypadku, gdy pojazd jadący z przodu zatrzyma się, tempomat może zatrzymać pojazd i ponownie ruszyć. - BSM (Blind Spot Monitor – monitorowanie martwych pól widoczności)
BSM wykrywa za pomocą czujników inne pojazdy zbliżające się z tyłu i ostrzega kierowcę, gdy znajdą się w martwym polu widzenia bocznych lusterek. - RCTA (Rear Crossing Traffic Alert – ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu)
RCTA pomaga kierowcy unikać kolizji podczas wyjeżdżania się z miejsc parkingowych o ograniczonej widoczności. Gdy czujniki wykryją pojazd, kierowca zostaje ostrzeżony dźwiękiem alarmowym i komunikatem na wyświetlaczu komputera pokładowego. - eCall
Jeśli pojazd uczestniczy w wypadku drogowym, system eCall automatycznie informuje o zdarzeniu służby ratownicze za pomocą komunikatu telefonicznego zawierającego dokładną lokalizację pojazdu. - Automatyczny hamulec
Podczas chwilowego postoju, na przykład na skrzyżowaniu lub światłach, elektryczny hamulec postojowy zatrzymuje pojazd, utrzymując ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapobiec stoczeniu się pojazdu w przód lub tył, dopóki kierowca nie wciśnie pedału przyspieszenia.

Dla kogo?
Suzuki ACROSS to idealny samochód rodzinny, ze względu na wielkość, wygodę i przestrzeń bagażową. To idealny model dla lubiących energiczną i dynamiczną jazdę, ze względu na przyspieszenie godne Porsche. To idealny model do jazdy w gorszym terenie ze względu na napęd wszystkich kół. Jednocześnie to idealny samochód do jazdy w mieście, ze względu na brak emisji spalin. Wreszcie jest to idealny model dla oszczędnych, gdyż koszt eksploatacji w wersji elektrycznej to tylko 11 zł na 100 km.
Czy jest też idealny dla Ciebie? Sprawdź podczas jazd testowych
Bogusław Korzeniowski