Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39
Trzy wodne kasztany, czyli historii Mitsubishi część 1 | Blog PGD

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/srv60258/domains/blog.pgd.pl/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Trzy wodne kasztany, czyli historii Mitsubishi część 1

Mitsubishi 500
Mitsubishi 500

Jak w większości przypadków zaczęło się zupełnie od czegoś innego. Mitsubishi było firmą obecną w żegludze morskiej, wydobywało węgiel i miedź, a także zajmowało się finansami, tworząc własne banki. Samochodami Japończycy zaczęli zajmować się dopiero w latach dwudziestych ubiegłego stulecia.

Protoplastą Mitsubishi był Yataro Iwasaki. W 1870 roku założył on kompanię żeglugową, której nazwę zmienił później na Mitsubishi Shokai.  Słowo Mitsubishi pochodziło od japońskich „mitsu”, czyli „trzy”, oraz „bishi”, co oznacza „wodne kasztany” oraz „diamenty”.

Po śmierci Yataro szefem firmy został jego młodszy brat Yanosuke. Na swojego następcę wychował  z kolei swojego syna, Hisaya. To on jako pierwszy myślał o tym, aby Mitsubishi zajęło się produkcją samochodów. Ten plan wdrożył w życie jego syn, Koyata.

Mitsubishi Model A
Mitsubishi Model A

Pierwsze auto Mitsubishi wyjechało z fabryki w roku 1917. Był to Model A, który konstrukcyjnie czerpał z Fiata Zero, a przy jego produkcji Japończycy współpracowali z włoskim koncernem. Nadwozie Modelu A zbudowano z białego cedru. Był bardzo starannie wykonany i wykończony, dlatego sporo kosztował. Zbudowano jedynie 22 egzemplarze tego samochodu, a po ich wykonaniu Mitsubishi na kilkanaście lat zrezygnowało z produkcji aut. Nie przestało jednak udoskonalać podzespołów i produkować silników, ponieważ chciało starannie się przygotować do wypuszczenia na rynek kolejnego modelu. W 1931 roku inżynierowie firmy stworzyli pierwszy japoński silnik Diesla, który trafił pod maskę ciężarówek T1. Powstał także prototyp pierwszego japońskiego auta z napędem na cztery koła – PX33.

Mitsubishi 500
Mitsubishi 500

Podczas drugiej wojny światowej Mitsubishi zajmowało się głównie dostarczaniem sprzętu dla japońskiej armii, produkując m.in. samolot A6m Zero. Tuż po zakończeniu konfliktu koncern został podzielony na ponad 100 małych firm. Większość z nich nie miała nic wspólnego z motoryzacją, jedna zajmowała się jedynie produkcją ciężarówek. Ponowna koncentracja miała miejsce w latach pięćdziesiątych. Wtedy też podjęto decyzję, aby na powrót zająć się produkcją osobówek. Pretekstem do tego stał się model Henry J., montowany przez jedną z małych firm podlegających konsorcjum Mitsubishi. Japończycy nawiązali współpracę z Willysem i zaczęli także składać Jeepa.

Mitsubishi Lancer Sportback 1,8 – samuraj bez miecza?

Mitsubishi 500
Mitsubishi 500

Kropkę nad „i” Mitsubishi postawiło w roku 1960. Wtedy to z fabryki wyjechało pierwsze powojenne auto osobowe w dorobku firmy. Samochód nosił symbol 500 – miał silnik o pojemności 0,5 litra i mocy zaledwie 20 KM. Rok później pojawiła się jego większa i mocniejsza odmiana – DeLuxe.

Pony podbija świat, czyli historia marki Hyundai

Obserwuj nas na Youtube

Nie znaleziono filmów.

Może Cię zainteresować

15 marca, 2025

Cupra Tavascan to w 100% elektryczny SUV stworzony z myślą o kierowcach, którzy poszukują sportowych emocji. W ramach programu NaszEauto możesz uzyskać dotację do 40 (...)

13 marca, 2025

Nowa Dacia Spring z ogromnym rabatem? W projekcie NaszEauto jest to jak najbardziej możliwe! W ramach rządowego wsparcia możesz otrzymać nawet do 40 000 zł (...)

12 marca, 2025

Nowa Alfa Romeo Junior zajęła drugie miejsce w prestiżowym plebiscycie Tytani Otomoto 2024 w kategorii „Samochodowa premiera roku 2024”. Jej dynamiczny design i nowoczesne technologie (...)