Targi lekkich pojazdów użytkowych w Brukseli, w roku 2001: światowa premiera vana marki Opel oferującego komfort samochodu osobowego. W roku 2019 następuje kontynuacja tradycji i premiera trzeciej generacji Vivaro. Rok 2020 to  Vivaro‑e, będący rozwinięciem wizjonerskiej koncepcji z 2010 r.Zobacz historię modelu…

Wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy Vivaro, co stanowi najlepszy dowód rynkowego sukcesu tego samochodu.

Trzecia generacja, trafiła do sprzedaży pod koniec marca 2019., a w ofercie znalazły się wersje z silnikiem wysokoprężnym, oraz w pełni elektryczny Vivaro‑e. Było to urzeczywistnienie idei zaprezentowanej w 2010 r. jako Vivaro‑e Concept.

Vivaro to owoc wspólnego przedsięwzięcia firm Opel i Renault. W grudniu 1996 r. przedsiębiorstwa znane z zaawansowanych rozwiązań technicznych i przywiązania do wysokich standardów jakości rozpoczęły wspólne prace w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

Dzięki tej współpracy Opel mógł szybko zaoferować klientom poszukiwane na rynku pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Opel Arena — bezpośredni poprzednik Vivaro — trafił do sprzedaży już 12 miesięcy później, a w styczniu 1999 r. dostępny był także Movano.

W rozwój i produkcję Vivaro Opel i Renault zainwestowały łącznie 700 milionów euro. Opracowanie całkowicie nowego modelu trwało zaledwie 35 miesięcy, a obie strony były w równym stopniu odpowiedzialne za efekt prac. Firma Renault skupiła się na konstrukcji i zespołach napędowych, a Opel był odpowiedzialny za produkcję. W zakładach IBC Vehicles w angielskim Luton ruszyła linia produkcyjna Vivaro oraz bliźniaczego Renault Trafic.

Innowacyjność: Vivaro to doskonały przykład połączenia atrakcyjnej sylwetki i funkcjonalności

Cechą wyróżniającą nowy model wśród dostępnych na rynku lekkich pojazdów użytkowych była innowacyjna stylistyka. Atrakcyjne linie nadwozia szły w parze z funkcjonalnością podnoszącą walory użytkowe oraz wysoką efektywnością. „Pracując nad projektem Vivaro, stylistyce poświęciliśmy tyle samo uwagi, co w przypadku samochodów osobowych” — podkreślał Hans Seer, pełniący wówczas funkcję głównego projektanta.

Najbardziej efektownym elementem sylwetki o futurystycznych kształtach był dach „jumbo”. Charakterystycznie wyprofilowana kabina zapewniała kierowcy i pasażerom mnóstwo miejsca nad głową. Dodatkowo znacznie ułatwiała wsiadanie i wysiadanie — co jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów z tego segmentu, często wykorzystywanych jako furgony dostawcze.

Dieslowskie serca 1,9 i 2,5

Vivaro z napędem na przednie koła, wprowadzono na rynek na początku roku 2001. Początkowo oferoway był z jednym z dwóch oszczędnych silników wysokoprężnych 1.9 z układem common rail (o mocy 59 kW/80 KM lub 74 kW/100 KM) lub dynamicznym 16‑zaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów (88 kW/120 KM). Oferta silników została wkrótce uzupełniona o wysokoprężną 2,5-litrową jednostkę z układem common rail o mocy 98 kW (133 KM). Z wyjątkiem podstawowego diesla (dostępnego ze skrzynią pięciobiegową) wszystkie jednostki napędowe były łączone z sześciobiegową ręczną przekładnią z dźwignią zmiany biegów umieszczoną w konsoli środkowej. Takie rozwiązanie poprawiało ergonomię i zapewniało optymalne wykorzystanie przestrzeni.

Poza silnikami i stylistyką atutami Vivaro były komfort i właściwości jezdne porównywalne z samochodami osobowymi. Atrybuty te doceniło jury przyznające tytuł Międzynarodowego Vana Roku (IVOTY) — Vivaro i jego siostrzany model Renault Trafic zostały wyróżnione tą prestiżową nagrodą w 2002 r.

Opel Vivaro był oferowany w ponad 20 wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 2,7 lub 2,9 tony. Klienci mieli do wyboru dwa rozstawy osi (3098 lub 3498 mm) oraz trzy rodzaje nadwozia (furgon, kombi lub platforma). Każda wersja zapewniała użytkownikom mnóstwo przestrzeni. Van i kombi z krótkim rozstawem osi oferowały przestrzeń ładunkową o kubaturze 5 m3. W wersji dłuższej, z przedziałem towarowym o pojemności niemal 6 m3, mogły się zmieścić nawet trzy europalety.

Ponieważ zawodowi kierowcy spędzają większość czasu w samochodzie, projektanci wnętrza Vivaro szczególnie zadbali o komfort i ergonomię kabiny. We wnętrzu wszystkie powierzchnie zostały pokryte wytrzymałymi, łatwymi do utrzymania w czystości materiałami. Dzięki wbudowanej nawigacji, telefonowi i zmieniarce płyt nowoczesne systemy multimedialne, przejęte z samochodów osobowych Opla, wyznaczyły nowe standardy w segmencie pojazdów użytkowych.

Wzór bezpieczeństwa: przednie i boczne poduszki powietrzne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i wszystkich pasażerów

Vivaro, jak wszystkie pojazdy marki Opel, oferował wzorcowe rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa. Wszystkie wersje modelu standardowo wyposażono w poduszkę powietrzą dla kierowcy i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób w pojeździe; czołowa poduszka powietrzna dla pasażera oraz poduszki boczne były dostępne jako opcja. Dzięki kolumnom McPhersona z przodu oraz drążkowi Panharda z tyłu, Vivaro zapewniał duży komfort jazdy. Model miał również wysoki poziom bezpieczeństwa m.in dzięki hamulcom tarczowym na wszystkich czterech kołach (z przodu tarcze wentylowane) oraz sterowanemu elektronicznie, czterokanałowemu układowi ABS, waz z  korektorem rozkładu siły hamowania.

Kolejną dziedziną, w której Vivaro miał wyraźną przewagę nad konkurentami, była łatwość serwisowania. Przegląd był wymagany dopiero po 30 000 km lub dwóch latach, natomiast płyn hamulcowy należało wymieniać co 120 000 km. Dodatkową ochronę zapewniała standardowa trzyletnia gwarancja mobilności oraz dwunastoletnia gwarancja braku korozji perforacyjnej nadwozia. Dzięki konstrukcji ułatwiającej serwisowanie i naprawę, właściciele Vivaro mogli również liczyć na najniższe w tej klasie pojazdów stawki ubezpieczeniowe.

Opel miał w związku z tym modelem kolejne, jeszcze ambitniejsze plany. W ramach targów IAA w 2010 r. przedstawił model, który dziesięć lat później stał się faktem.

Zaprezentowany wówczas światu Vivaro‑e Concept był prototypowym furgonem z napędem elektrycznym o zasięgu wydłużonym do ponad 400 kilometrów. W projekcie przewidziano przestrzeń ładunkową o pojemności 5 m3, ładowność 750 kg i zastosowanie silnika elektrycznego o mocy 111 kW. Studyjny model był propozycją przyjaznej dla środowiska elektrycznej mobilności w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

Druga generacja

Do 2014 r. z linii montażowych zjechało 600 000 egzemplarzy Vivaro. W tym samym roku zadebiutowała druga generacja modelu. W ofercie dostępne były dwie wysokości dachu oraz dwie długości nadwozia. Dostępne były różne warianty (furgon, kombi, kabina załogowa oraz bus) i konfiguracje.

Pod maskę Vivaro B trafiły dwa całkowicie nowe turbodiesle. Były to 1.6 CDTI oraz najnowocześniejszy 1.6 CDTI BiTurbo z sekwencyjnym turbodoładowaniem i dwustopniowym intercoolerem. Ta zaawansowana technologicznie jednostka napędowa łączyła doskonałe osiągi z umiarkowanym apetytem. Zużycie paliwa w samochodach z nowymi silnikami było niższe o ponad litr w cyklu mieszanym.

„Durchquerung”: himalaista Reinhold Messner ocenia wnętrze Vivaro

Reklamy Opla słyną z oryginalnych pomysłów, a kampania dotycząca drugiej generacji Vivaro nie była pod tym względem wyjątkiem. W przypadku Vivaro, marka Opel wysłała himalaistę Reinholda Messnera na „Durchquerung des Vivaro” , czyli wyprawę do wnętrza Vivaro. W filmie przedstawiono przygotowania Messnera, wieloletniego partnera Opla, który wraz z szerpą planuje ekspedycję.

„Za jakieś trzy miesiące powinniśmy wyjść z drugiej strony” — powiedział z udawaną powagą Messner, po czym zniknął w czeluściach przedziału ładunkowego. Nieprzypadkowo film reklamowy oraz kampania, której był częścią, miał premierę w dniu 70. urodzin Messnera.

Opel wyprodukował około miliona egzemplarzy Vivaro A i B. Trzecia generacja, wytwarzana od 2019 r., oferuje wiele zaawansowanych technologii. Należą do nich m.in.:układ kontroli trakcji IntelliGrip, kamera cofania obejmująca kąt 180 stopni oraz system multimedialny.

Aktualna oferta

W trzeciej generacji zrealizowano koncepcję e‑mobilności przedstawioną w projekcie z 2010 r. Akumulatorowy Vivaro-e umożliwia użytkującym go firmom korzystanie z dobrodziejstw bezemisyjnej mobilności. Dostępne są dwie pojemności akumulatora litowo-jonowego (w zależności od potrzeb):

  • 75 kWh z maksymalnym zasięgiem 330 km
  • 50 kWh z maksymalnym zasięgiem 230 km w cyklu WLTP.
Opel Vivaro Combi

Na koniec warto wspomnieć, że Vivaro‑e — podobnie jak jego poprzednik w 2002 r. — zdobył tytuł Międzynarodowego Vana Roku.

Konfigurator Opla Vivaro

Poprzedni wpis Następny wpis