Specjalista od tuningu Fordów – firma Loder1899 – wzięła na celownik Mondeo wyposażone w 2,2-litrowy silnik wysokoprężny. Auto ma ponad 40 KM mocy więcej niż w konfiguracji seryjnej.
Samochody z jednostkami o zapłonie samoczynnym są popularne z kilku względów. A skoro są popularne, to najwięksi producenci wychodzą ze skóry, żeby oferować wersję z dieslem. I to najlepiej dieslem o dość dużej mocy. Taki właśnie jest Ford Mondeo 2.2 TDCi.
Pod maską tego niemieckiego sedana znajduje się motor z turbosprężarką o zmiennym ustawieniu łopatek kierownicy, który w fabrycznej konfiguracji charakteryzuje się mocą 200 KM przy 3500 obr./min i momentem obrotowym 450 Nm w zakresie już od 1750 do 3000 obr./min. W połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów jednostka silnikowa rozpędza Forda do 230 km/h i pozwala przyspieszyć do 100 km/h 8,1 s. Takie osiągi wystarczają, żeby bez większego problemu poruszać się sprawnie zarówno w mieście, jak i na autostradzie.
Loder1899 udowadnia jednak, że Mondeo może być jeszcze bardziej interesującym samochodem. Dowodem na to jest wzmocniony o 44 KM i 70 Nm silnik. Usprawnienia dokonano, zmieniając oprogramowanie sterujące motorem. W efekcie wzrosło ciśnienie doładowania turbosprężarki. Nie wiadomo jednak, jakie osiągi ma teraz to auto.
Z rur wydechowych wydobywa się groźniejsze brzmienie niż w pojeździe seryjnym. To zasługa sportowego układu wydechowego wyposażonego m.in. w konwertery katalityczne o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
Tuner postarał się o to, żeby ten Ford nieco odróżniał się od zwykłych Mondeo. Aby tak się stało, styliści dołożyli listwę pod przednim zderzakiem i imitację dyfuzora z tyłu. W zależności od zasobności portfela klienta obie te części mogą być wykonane z tworzywa sztucznego lub z włókna węglowego.
Samochód otrzymał koła z aż 20-calowymi felgami obutymi w opony 245/30 (na obu osiach). Można też wybrać koła 18-calowe z gumami 225/35. Uzupełnieniem wszystkich zmian jest obniżone o 35 mm zawieszenie. Efekt ten uzyskano, zastępując seryjne krótszymi sprężynami.
Za swój pakiet Loder1899 żąda co najmniej 4541 euro (wersja z 18-calowymi felgami), ale cena nie obejmuje ani malowania części nadwozia, ani też montażu niczego w samochodzie.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2179 cm3
- Doładowanie: turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 244 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 111,98 KM/l (seryjny – 97,79 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 520 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 300 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 302 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20”
- Koła tylne: 9.0 x 20”
- Opony przednie: 245/30 R 20
- Opony tylne: 245/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1599 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,55 kg/KM (seryjny – 8,00 kg/KM)
- Długość: 4850 mm
- Szerokość: 1886 mm
- Wysokość: 1465 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2850 mm