Najnowszy film
BABA za kółkiem, czyli kobiecy wpływ na poziom bezpieczeństwa

11220_crash_test_dummies-1250x525

Kobiety są bardziej narażone na obrażenia doznane podczas wypadków samochodowych. Wynika to z różnic w anatomii, oraz z niższej wytrzymałości ich szkieletu. Drugim problemem było to, że przez całe lata manekiny zderzeniowe i wszelkie normy zderzeniowe korzystały z manekinów imitujących budowę rosłego mężczyzny. To męskie ciało było głównym punktem odniesienia dla inżynierów. Marka Volvo przełamała ten sposób myślenia.

Volvo Cars' crash test dummies

Volvo Cars’ crash test dummies

Zaczęło się około 50 lat temu. W 1970 roku utworzono zespół ds. badań wypadków drogow. Od tego czasu zespół zebrał i przeanalizował dane z ponad 40 000 samochodów i 70 000 pasażerów. W toku prac bardzo szybko okazało się, że kobiety i dzieci wymagają odrębnego podejścia, by zapewnić im pełne bezpieczeństwo. To pracy tego właśnie działu zawdzięczamy powstanie systemu WHIPS (konstrukcja zagłówka chroniąca odcinek szyjny kręgosłupa) oraz SIPS (ochrona przed urazami ciała podczas uderzeń w bok pojazdu).

147780_volvo_cars_crash_test_dummies-1250x833

Oto wyniki badań, wnioski i systemy, dzięki którym Volvo jest równie bezpieczne dla wszystkich, niezależnie od płci, postury, czy wieku:

• Kobiety są ogólnie bardziej narażone na urazy szyjnego odcinka kręgosłupa niż mężczyźni, głównie z powodu różnic anatomicznych. Aby temu zapobiec, Volvo wprowadziło system Whiplash Protection System (WHIPS), który łączy specyficznie ukształtowany zagłówek z przemyślaną konstrukcją siedzenia. Dzięki tej kombinacji, wsparta jest nie tylko głowa, ale także plecy. Po jej wprowadzeniu, ryzyko odniesienia urazu szyi podczas wypadku z udziałem kobiet, spadł o połowę.

New Volvo S60 crash test

New Volvo S60 crash test

• Kobiety częściej niż mężczyźni doznają urazu klatki piersiowej w wypadkach drogowych z powodu różnic w wytrzymałości szkieletu. Aby zapewnić optymalną ochronę, Volvo Cars nieustannie rozwija swoją konstrukcję samochodu i wprowadza boczne poduszki powietrzne chroniące pasażerów. System ochrony przed uderzeniami bocznymi (SIPS) opiera się na inteligentnej strukturze wzmocnień, która zwiększa ogólny poziom bezpieczeństwa. W rzeczywistości, wraz z boczną poduszką powietrzną tułowia, SIPS zmniejsza poważne obrażenia klatki piersiowej o ponad 50% u mężczyzn i kobiet, w porównaniu do samochodów Volvo przed wprowadzeniem SIPS.

11223_crash_test_dummies-1250x609Kobiety były również w centrum uwagi podczas opracowywania nadmuchiwanej kurtyny (IC). Różnice wysokości między ludźmi sprawiają, że kurtyny zakrywające całą powierzchnię okna jest istotnym elementem bezpieczeństwa, zapewniającym niezbędną ochronę głowy podczas zderzenia bocznego. Wraz z SIPS i boczną poduszką powietrzną tułowia, kurtyna zasłaniająca okno zmniejsza ryzyko poważnych urazów głowy o około 75% w porównaniu do modeli Volvo, które tych systemów nie miały. Kurtyny chronią pasażerów zarówno przednich jak i tylnych siedzeń.
11220_crash_test_dummies-1250x525 • Aby dowiedzieć się więcej o ciężarnych kobietach w wypadkach, Volvo Cars opracowało pierwszy na świecie manekin (tzw. crash test dummy) do testowania zderzeń, który odwzorowuje budowę ciała w średnio zaawansowanej ciąży. Po ich zastosowaniu, dokonano obliczeń w jaki sposób pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna pomagają chronić kobietę i płód.

沃尔沃全新V60碰撞测试

沃尔沃全新V60碰撞测试

W ciągu ostatnich kilku lat inżynierowie Volvo zauważyli, że należy lepiej chronić lędźwiowy odcinek i w ogóle dolną część pleców pasażerów aut. W wyniku badań powstała technologia, wprowadzona najpierw w XC90, a teraz we wszystkich samochodach opartych na platformie SPA. W konstrukcji foteli wbudowano konstrukcję pochłaniającą energię, na przykład wtedy, gdy samochód wypadnie z drogi i z ogromną siłą uderzy w podłoże. Ta technologia znacznie wykracza poza wymogi prawne stawiane producentom samochodów.



Wróć