Najnowszy film
Białe kruki Volvo – współpraca Volvo i Bertone

Volvo 262C "Solaire" from 1981. The plan was to have a series of 50 262C convertibles built by the independent company Solaire in California on behalf of Volvo Cars of North America. Only five cars were built, however, before production was stopped, partly due to concerns about the car's safety in a crash Today, the car belongs to Guy Vermant, the Belgian Volvo collector, and has undergone complete renovation.

Ponieważ zakłady Bertone nadawały się do produkcji samochodów na małą skalę, firma Volvo powierzyła Włochom przygotowanie krótkich wersji specjalnych. Dzisiaj są one prawdziwym motoryzacyjnym rarytasem. Przykładowo znaleźliśmy jeden z pięciu wyprodukowanych modeli rarytasów…

biale kruki volvo bertone

Początki współpracy zaczęły się w latach 70-tych, a pierwszymi modelami były: limuzyna 264 TE zaprezentowana w 1975 r. oraz coupé 262C przedstawione w 1977 r. Obydwa samochody zostały zaprojektowane w Szwecji, zaś wyprodukowane w Turynie.

Swój designerski kunszt, styliści z firmy Bertone pokazali w roku 1979, gdy zaprezentowało futurystyczną koncepcyjną odmianę Volvo 343, którą nazwano Tundra. Auto charakteryzowało się licznymi elementami wyprzedzającymi swoją epokę, jak np. wysuwające się z przedniej części nadwozia reflektory, czy cyfrowe zegary. Był to jednak zbyt radykalny projekt, aby wejść do seryjnej produkcji (projekt stylistyczny realizowany w późniejszym projekcie Citroena BX)

Volvo 780 from 1985. One of Pehr G Gyllenhammar's cars, custom painted in red. The car was a gift to Gyllenhammar on his 50th birthday, which was just a month or so after the car made its debut at the Geneva Motor Show. Today, the car belongs to the Volvo Museum.

Volvo 780 from 1985.

Najbardziej intensywny okres współpracy między Volvo i Bertone przypadł jednak na rok 1985. Wtedy do seryjnej produkcji wszedł model 780, atrakcyjne duże coupé które spotkało się ze znakomitym odbiorem. W przeciągu 5 kolejnych lat wyprodukowano 8,518 sztuk tego obchodzącego w tym roku 35 urodziny stylowego coupé.

Na zdjęciach prezentujemy cztery modele samochodów związanych z firmą Bertone:

  • Volvo 262C z 1981r. Powstały na zlecenie Pehra G. Gyllenhammara, prezesa Volvo w latach 1971-1993. Charyzmatyczny szef marki chciał, aby auto wyprodukowano z czerwonym lakierem, pomimo, że nie był to standardowy kolor w ofercie Volvo. W podobnym odcieniu utrzymano skórzaną tapicerkę wnętrza auta. Dziś ten wyjątkowy pojazd należy do Muzeum Volvo.
  • Volvo 780 z 1985 r. Kolejne z aut Pehra G. Gyllenhammara. Prezentowany egzemplarz był prezentem, jaki prezes Volvo otrzymał na 50. urodziny, na miesiąc przed debiutem modelu na Salonie w Genewie. Aktualnie pojazd należy do kolekcji Muzeum Volvo.
  • The new Volvo XC90 and a Volvo 262C from 1981.  The Volvo 262C was specially commissioned by Pehr G Gyllenhammar, CEO and President of Volvo from 1971 until 1993. The charismatic head of Volvo wanted his cars to be red and, although this was not a standard colour for Volvo cars, he naturally got his wish. Even the lavish leather interiors are red. Today, the car belongs to the Volvo Museum.

    The new Volvo XC90 and a Volvo 262C from 1981.

  • Volvo 262C „Solaire” z 1981 r. Plan dot. produkcji tego auta zakładał krótką serię 50 sztuk kabrioletów 262C stworzonych w kalifornijskim zakładzie niezależnej firmy Solaire na zlecenie amerykańskiego oddziału Volvo. Finalnie, powstało jedynie 5 sztuk tego niezwykłego samochodu, zanim ustała jego produkcja, głównie z powodu wątpliwości dotyczących zachowania samochodu w testach zderzeniowych. Dziś właścicielem tego unikatowego pojazdu jest belgijski kolekcjoner Guy Vermant, pod okiem którego samochód przeszedł kompletną renowację.1979-bertone-volvo-tundra

  • Futurystyczna koncepcyjna odmianę Volvo 343 -z roku 1979- którą nazwano Tundra i która na zawsze została jedynie projektm



Wróć