Ford Focus to najlepiej sprzedający się samochód świata, a teraz model trzeciej generacji przeszedł gruntowny facelifting. Jakie zmiany czekają na klientów?
Zacznijmy od tego co najbardziej widoczne. Ford Focus przeszedł gruntowną modernizację przedniej części nadwozia i stylistycznie bardziej pasuje do nowego wizerunku samochodów tej marki. Poprzednik miał duży otwór w zderzaku, którego kształt się zmienił i został przeniesiony na sam dół. Tymczasem wyżej powstał duży, charakterystyczny m. in. dla Fiesty duży grill. Tym samym zmienił się cały pas przedni wraz ze światłami i przetłoczeniem maski. Z tyłu już tylko kosmetyka polegająca na zmniejszeniu rozmiarów lamp oraz zmianie kształtu klapy bagażnika.
To co najważniejsze poprawiono od strony technicznej. Choć Ford Focus wciąż był samochodem nowoczesnym i dopracowanym, zgodnie ze współczesnymi trendami skupiono się na wyższej wydajności, ekonomiczności i osiągach oraz na systemach multimedialnych. Nowością są 1,5-litrowe silniki benzynowe i wysokoprężne.
Nowe jednostki o pojemności 1,5 l z rodziny EcoBoost i TDCi to najważniejsze zmiany od strony technicznej. Obie odznaczają się większą wydajnością i niższym poziomem emisjo CO2, a przy tym spełniają normę emisji spalin Euro 6. Silniki EcoBoost świetnie przyjęły się na rynku więc Ford wprowadza do oferty nowy silnik w dwóch wersjach mocy: 150 i 182 KM. Dzięki niższej pojemności i poprawionej konstrukcji są to o 7 procent oszczędniejsze jednostki napędowe od znanych 1,6 EcoBoost. W przyszłym roku w ofercie pojawi się również nowa 6-biegowa skrzynia automatyczna, którą będzie można zamówić do Focusa z silnikiem 1,5 EcoBoost.
W gamie silników Diesla 1,5 TDCi ma uzupełnić w ofercie 2-litrową jednostkę wysokoprężną i jednocześnie zastąpić silnik 1,6 TDCi. Nowy motor osiąga moc 95, 105 lub 120 KM, charakteryzuje się szybszą reakcją na dodanie gazu oraz oszczędnością na poziomie kilkunastu procent w porównaniu z silnikiem 2-litrowym. Wszystkie nowe jednostki spełniają normę emisji spalin Euro 6.
Nowe silniki w połączeniu z poprawieniem akustyki kabiny pasażerskiej sprawiły, że w nowym Focusie jest wyjątkowo cicho i komfortowo. W tym drugim obszarze swoją rolę odgrywa również zawieszenie, które zestrojono jeszcze lepiej zarówno pod kątem wybierania nierówności jak i bezpieczeństwa jazdy. Nowy układ kierowniczy szybciej reaguje na polecenia kierowcy, a wyższa sztywność kluczowych elementów płyty podłogowej łączącej ją z elementami zawieszenia sprawia, że samochód wykazuje się niezwykłą precyzją kierowania. Wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma również nowy system ETS (Enhanced Transitional Stability), który szybciej niż klasyczny układ ESP rozpoznaje reakcje kierowcy i wykrywa potencjalny poślizg, tłumiąc go już w zarodku.
Ford projektując zmiany w nowym Focusie skupił się na funkcjonalności wnętrza. Nowa deska rozdzielcza jest bardziej przejrzysta, ergonomiczna i łatwiejsza w obsłudze. Zmianie uległa jakość materiałów, które teraz są przyjemniejsze w dotyku. W tunelu środkowym pojawił się schowek na butelki lub puszki, w którym zmieści się zestaw litrowej butelki i 0,4-litrowego kubka. Ponadto dzięki systemowi przesuwanych zabezpieczeń nie ma mowy o poruszaniu się włożonych tam butelek nawet podczas szybkiej jazdy po nierównościach. Podłokietnik kierowcy jest teraz przesuwany. Jednak to co robi największe wrażenie to nowy system multimedialny z komunikacją głosową SYNC 2.
Nowy Ford Focus jest pierwszym modelem, w którym pojawił się SYNC 2 z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowanym systemem komunikacji głosowej między kierowcą a samochodem. Zapewnia on łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz telefonu komórkowego z dowolnym systemem operacyjnym. Nawigacja ma podzielony wyświetlacz z mapą i listą skrzyżowań, które kierowca ma w najbliższym czasie pokonać. Zmiany w prowadzeniu do celu można wprowadzać głosowo.
Poza multimediami Ford oferuje w nowym Fokusie liczne systemy ułatwiające jazdę. Jednym z nich jest system parkowania prostopadłego bez dotykania kierownicy. Po zaparkowaniu można skorzystać z funkcji wyjazdu z miejsca parkingowego, a przy tym kierowca jest ostrzegany przed innymi pojazdami poruszającymi się w pobliżu. Radar systemu Cross Traffic Alert ma zasięg 40 metrów i z takiej odległości dostrzega samochody jadące prostopadle do wyjeżdżającego z miejsca parkingowego nowego Focusa.
Tymczasem radar z przodu służy do uruchamiania funkcji Active City Stop, która zapobiega kolizjom do prędkości 50 km/h. System ostrzega również kierowcę przed zbyt małą odległością do poprzedzającego samochodu. Przy prędkościach do 180 km/h system Active Braking wspomaga kierowcę obserwując sytuację dookoła auta i w odpowiednim momencie ostrzegając przed innymi pojazdami, a nawet automatycznie uruchamiając hamulce. Nowością jest również aktywny tempomat i funkcja Distance Alert pozwalająca zaprogramować preferowaną odległość do poprzedzającego pojazdu.
Ford nie zapomniał o najtrudniejszych warunkach, czyli jeździe nocą. Nowe reflektory adaptacyjne dostosują strumień światła lamp Bi-ksenonowych do warunków na drodze w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu kierownicą.
Ceny nowego Forda Focusa zaczynają się od 57 990 zł. Tyle kosztuje wersja podstawowa Trend z silnikiem 1,6 Ti-VCT o mocy 85 KM. Za auto z nowymi jednostkami trzeba zapłacić odpowiednio 69 440 zł (1,5 EcoBoost 150 KM) oraz 70 690 zł (1,5 TDCi 95 KM).
Nowy Ford Focus ma wzmocnić pozycję Forda i utrzymać ten model na szczycie listy światowych bestsellerów. Nowe systemy bezpieczeństwa i komunikacji z pewnością ułatwią i uprzyjemnią podróż samochodem. Nowe silniki poprawią wydajność i osiągi, a nowo opracowane wnętrze sprawi, że Focus będzie jeszcze bardziej funkcjonalny.