Niedługo po premierze europejskiej nowego Forda Focusa na rynek wchodzi nowy Ford Mondeo. Podobnie jak w kompaktowym hicie i tu, w klasie średniej podniesiono poprzeczkę bardzo wysoko by klient poczuł się bezpiecznie i komfortowo. Co zmieniło się w nowym Mondeo?
Generalnie wszystko bo to zupełnie nowy model. Z poprzednikiem ma niewiele wspólnego, a to co najbardziej widoczne może być jego największym atutem. Stylistyka Mondeo nie została odświeżona, jest radykalnie zmieniona. Nowe Mondeo prezentuje się doskonale. Obecnie jest to jedno z najładniejszych aut w klasie średniej. Wpływ na całość ma na nowo zdefiniowany przód z wąskimi, agresywnymi reflektorami i ogromnym grillem. Przedni pas bardzo przypomina najnowszego Forda Mustanga, choć niektórzy dostrzegają podobieństwo do supersportowego Aston Martina. Nie ma cienia wątpliwości, że stylistyka będzie jednym z największych atutów tego modelu.
Nie mniej jednak nie tylko stylistyka nowego Mondeo urzeka. Podobnie jak poprzednicy i ta generacja zapewnia bardzo obszerne wnętrze, znakomicie zestrojony układ jezdny oraz bogate wyposażenie. Nowe Mondeo wprowadza również do oferty liczne systemy podnoszące poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Kabina i deska rozdzielcza przeszły dużą metamorfozę. Nowoczesny kokpit jest jeszcze bardziej intuicyjny w obsłudze. Zmniejszyła się ilość przycisków, a wiele funkcji samochodu można wywoływać komendami głosowymi dzięki najnowszemu systemowi Ford SYNC 2. Kierowca i pasażer mają teraz do dyspozycji fotele z unikatową funkcją aktywnego masażu Active Motion. Są regulowane w 10 kierunkach i zostały wyposażone w układ podgrzewania oraz wentylacji, a ponadto wykorzystują 11 specjalnych poduszek, które zapewniają dyskretny masaż ud, pośladków i okolicy lędźwiowej. Nie zapomniano o pasażerach drugiego rzędu. Poza ogromną ilością miejsca na nogi i głowę, co było standardem każdej generacji tego modelu, Ford wprowadza system nadmuchiwanych pasów bezpieczeństwa, które zdecydowanie zwiększają powierzchnię ochronną podczas zderzenia.
Kabina została znacznie wyciszona i to nie tylko za sprawą samych materiałów tłumiących, ale również dzięki nowym silnikom odznaczającym się wysoką kulturą pracy. Kierowca nowego Forda Mondeo ma do dyspozycji całkowicie cyfrowe wskaźniki prędkości i obrotów silnika wyświetlane na 10-calowej tablicy rozdzielczej oraz duży ekran komputera pokładowego. Wszystkie niezbędne informacje pokazywane są również na centralnym, 8-calowym ekranie dotykowym z nową nawigacją. Dzięki systemowi SYNC 2 głosowo można sterować nie tylko telefonem, multimediami czy nawigacją, ale także układem klimatyzacji. Wysokiej klasy audio opracowała dla Forda stale współpracująca z tą marką firma SONY.
Nowe Mondeo oferuje szereg systemów bezpieczeństwa, a w tym system Active City Stop, który do prędkości 40 km/h unika kolizji z obiektami i osobami na drodze. Auto najpierw ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym na desce rozdzielczej oraz dźwiękiem, a w przypadku braku reakcji sam zatrzymuje pojazd w bezpiecznej odległości od przeszkody. Kolejne systemy bezpieczeństwa to asystent pasa ruchu Lane Keeping Alert połączony z systemem monitorującym koncentrację kierowcy Driver Alert. Pobudzają one kierowcę do koncentracji drganiami kierownicy oraz mogą delikatnie obrócić kierownicę we właściwą stronę. Układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach działa wcześniej i zdecydowanie łagodniej niż standardowe systemy stabilizacji toru jazdy.
Skoro już jesteśmy przy układzie jezdnym warto zaznaczyć, że choć wszystkie modele Forda wręcz słyną ze znakomitego prowadzenia i komfortu jazdy to nowe Mondeo poszło o krok dalej, tworząc zupełnie innowacyjne tylne zawieszenie. Jego elementy w połączeniu ze znacznie sztywniejszym nadwoziem dają zupełnie nowe odczucia w obszarze komfortu jazdy i przyjemności prowadzenia samochodu. Doznania pogłębia elektryczny układ kierowniczy, który może pracować w kilku trybach z komfortowym i sportowym włącznie. W tym ostatnim przekładnia kierownicza pogłębia skręt kół na najciaśniejszych zakrętach, dzięki czemu na ostrych wirażach nie ma potrzeby przekładania rak na kierownicy.
Przyjemność, komfort i bezpieczeństwo jazdy to również oświetlenie, które nocą jest niezwykle istotne. Nowe reflektory adaptacyjne LED mają zbliżoną barwę światła do dziennego. Światło podąża za drogą i ruchami kierowcy dzięki połączeniu funkcji Adaptive Front Lighting System z przekładnią kierowniczą i radarami wykrywającymi inne pojazdy oraz odczytującymi układ powierzchni drogi. Dodatkowo współpracują z adaptacyjnymi wycieraczkami.
Klienci wraz z nowym Fordem Mondeo będą mieli szeroki wybór nowych jednostek napędowych, z czego najbardziej interesującym jest nowy, benzynowy 1,5 EcoBoost, który zadebiutował już w nowym Fordzie Focusie. Silnik ten w Mondeo oferuje moc 160 KM i może być łączony z automatyczną skrzynią biegów. Większy, 2-litrowy EcoBoost ma moc 203 lub 240 KM. Nowe Mondeo może być też wyposażone w napęd hybrydowy. W palecie diesli znalazły się trzy jednostki. Najmniejszy 1,6 TDCi ma moc 115 KM, większy, 2-litrowy diesel dostępny jest w dwóch odmianach: 150 KM i 180 KM.
Ceny nowego Forda Mondeo zaczynają się od 89 000 zł za model z silnikiem 1,5 EcoBoost. Najtańszy diesel kosztuje 95 000 zł. Klienci będą mieli do wyboru dwie, standardowe wersje nadwozia: 5-drzwiowy liftback oraz bardzo obszerne kombi. Sedan jest zarezerwowany tylko dla wersji hybrydowej.