Przyszedł czas na zmianę wyglądu i gamy silników. Zobaczcie co Jeep zrobił z modelem Cherokee, by jeszcze bardziej go udoskonalić i dostosować do potrzeb klientów.
Piąta generacja Jeepa Cherokee, która zadebiutowała w 2013 roku, nie na wszystkich rynkach przyjęła się najlepiej. Odważny, a jednocześnie dość kontrowersyjny design jednych urzeka, innym po prostu się nie podoba. Amerykański producent chciał zerwać z klasyką i zaproponować coś zupełnie nowego, ale najnowsze wcielenie tego samochodu daje jasny komunikat – to nie było najlepsze posunięcie.
Po szczerym rachunku sumienia Jeep w tym roku wychodzi z propozycją powrotu do klasycznych linii i stylistyki jednolitej z mniejszym Compassem i większym Grand Cherokee. Oto nowy nowy Cherokee z bardziej konserwatywnymi reflektorami, ale wciąż z wyraźnie oddzieloną od przedniego zderzaka maską, podkreślającą jego mocny charakter. Tylny pas nie przeszedł tak dużej modernizacji stylistycznej, ale trzeba podkreślić, że zmieniono lampy, a także kształt klapy bagażnika, na którą przeniesiono tablicę rejestracyjną, co wizualnie podniosło dolną część samochodu.
Z nowości, które będą miały wpływ na użytkowanie, można wymienić bezdotykowe otwieranie bagażnika i bezkorkowy wlew paliwa. Klienci dostrzegą także nowe wzory aluminiowych obręczy kół, w tym 19-calowe, przeznaczone dla specyfikacji Overland. Odświeżona gama kolorów oferuje 10 propozycji, w tym dwie nowe: zielony Olive Green i biały perłowy Pearl White.
Wnętrze pozostało prawie bez zmian, ale wprawne oko dostrzeże kilka nowości. Bardziej eleganckiego charakteru kabinie dodaje wykończenie z tworzywa sztucznego w kolorze błyszczącej czerni Piano Black i satynowanego chromu Satin Chrome. W niektórych wersjach samochodu (z automatyczną skrzynią i napędem na cztery koła) pod kierownicą pojawiły się łopatki do zmiany biegów.
Klient będzie miał teraz konfigurowany zestaw wskaźników na kolorowym wyświetlaczu 7-calowym. Są na nim informacje dotyczące jazdy, w tym nawigacja, prędkość, zużycie paliwa w czasie rzeczywistym, ostrzeżenia z zakresu bezpieczeństwa, tempomat adaptacyjny, informacje audio oraz informacje Selec-Terrain. Tunel centralny został przeprojektowany tak, by uzyskać dodatkową przestrzeń z większym schowkiem z przodu – najlepszym miejscem do odkładania smartfona czy portfela, zaraz obok portu USB.
Co ciekawe, bez zmian głównej konstrukcji samochodu, zwiększono bagażnik i to aż o 70 litrów, czyli do wartości 570 litrów i do 1555 litrów przy złożonych siedzeniach tylnych. Co prawda nie wynika to z powiększenia głównych wymiarów, takich jak długość czy szerokość, ale poprzez inne wyprofilowanie paneli bocznych, gdzie pojawiły się dodatkowe wnęki.
Multimedia i komunikacja w nowym Jeepie Cherokee
Nowy Jeep Cherokee w zależności od wersji wyposażenia będzie oferowany z systemem Uconnect z 7-calowym lub 8,4-calowym ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Zwiększono w nich moc procesora i dodano aplikacje Apple CarPlay oraz Android Auto. System umożliwia wydawanie komend głosowych i korzystanie z internetowych stacji radiowych. Dodano także usługi Uconnect LIVE, które po podłączeniu smartfona, dają klientom możliwość wyświetlania i obsługi różnych aplikacji na ekranie, m.in. bieżące informacje na temat ruchu drogowego.
Systemy bezpieczeństwa nowego Jeepa Cherokee
Auto może być wyposażone w wiele systemów wspomagających, do których należą:
- system zapobiegania przewróceniu się pojazdu (Electronic Roll Mitigation)
- system ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Active Forward Collision Warning-Plus)
- system hamowania awaryjnego przed pieszymi (Pedestrian Emergency Braking)
- system obserwacji martwego pola (Blind Spot Monitoring)
- system wykrywania obiektów na drodze podczas cofania (Rear Cross Path detection)
- asystent pasa ruchu (LaneSense Lane Departure Warning-Plus)
- aktywny system wspomagania hamowania awaryjnego (Advanced Brake Assist)
- aktywny ogranicznik prędkości (Active Speed Limiter)
- aystent parkowania równoległego/prostopadłego (ParkSense Parallel/Perpendicular Park Assist)
- tempomat adaptacyjny (Adaptive Cruise Control-Plus ze Stop & Go)
Mały silnik turbo zamiast V6
Do tej pory Jeep Cherokee sprzedawany w Europie głównie z napędem wysokoprężnym 2.2 MultiJet, był także oferowany z jednym silnikiem benzynowym – 3.6 V6 Pentastar o mocy 272 KM. Wraz z rokiem 2019 do oferty trafi nowy benzynowy motor 2.0 turbo, który zastąpi dużą, wolnossącą jednostkę, nie do końca odpowiadającą preferencjom klientów.
Jego moc będzie niższa tylko o 2 KM (270 KM), ale za to wzrośnie wartość maksymalnego momentu obrotowego – z 315 Nm przy 4300 obr./min do 400 Nm dostępnych już od 3000 obr./min. Motor współpracuje z dziewięciobiegową przekładnią automatyczną i systemem Start/Stop, co zapewni znaczną oszczędność paliwa w porównaniu ze starszym V6.
W gamie pozostanie jednostka Diesla 2.2 MultiJet o mocy 195 KM, obniżonej o 5 KM. Maksymalny moment obrotowy to jednak 450 Nm, czyli o 10 Nm więcej niż wcześniej.
Nowy Jeep Cherokee będzie oferowany z trzema rodzajami napędu do wyboru. Jeep Active Drive I został całkowicie przeprojektowany w kierunku redukcji masy i podniesienia efektywności dołączania napędu, a także jego wyłączania, gdy nie jest potrzebny. Lżejszy o 8 kg układ będzie przyczyniał się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Jeep Active Drive II to system podobny Active Drive I, ale dodatkowo, dzięki 2-biegowemu modułowi transferu mocy (PTU) pojawił się tryb 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym o wartości 2,92:1, które zwiększa zdolności terenowe Jeepa Cherokee. System ten obejmuje także asystenta zjazdu ze wzniesienia.
Jeep Active Drive Lock przeznaczony wyłącznie dla wersji Trailhawk ma cechy napędu Jeep Active Drive II, ale z możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zapewnienia jeszcze lepszej trakcji w trudnych warunkach. Ten rodzaj napędu ma również funkcję Selec-Speed Control, która umożliwia kierowcy ustawianie prędkości pojazdu podczas jazdy w terenie od 1 km/h do 9 km/h, idealnej do wspinania się po skałach, pokonywania przeszkód i przedzierania się przez brody.
Wszystkie warianty napędu 4×4 w nowym Cherokee maja unowocześniony system zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, z czterema trybami pracy: Auto, Śnieg, Snow, Sport oraz Piasek/Błoto. Wersja Trailhawk oferuje ponadto tryb Skały, do jazdy w najtrudniejszych warunkach terenowych.
W Polsce gama nowego Cherokee przewiduje dwa poziomy wyposażenia – Limited (na zdjęciach srebrny) i Overland (biały). W roku 2019 może pojawić się także terenowa wersja Trailhawk (czerwony).