Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Co powinieneś wiedzieć o kole dojazdowym?

Koło dojazdowe

Koło dojazdowe jest zupełnie inne niż klasyczne, pełnowymiarowe zapasowe. Zostało stworzone w innym celu i ma służyć tylko w razie potrzeby – możliwie jak najkrócej. Korzysta się z niego niezwykle rzadko, więc nie dziwi mała wiedza kierowców na ten temat. Oto wszystkie tajemnice koła dojazdowego i praktyczny poradnik o tym, co powinieneś o nim wiedzieć.

Koło zapasowe to już przeżytek. Opony przebijają się niezwykle rzadko, więc i z zapasówek rezygnuje coraz więcej producentów, a nawet klientów. W razie czego jest polisa assistance lub zestaw naprawczy. Plusy? Większy bagażnik.

Jednak wielu kierowców wciąż uważa, że jest to absolutnie niezbędny element wyposażenia, więc chętnie go dokupują. Co jednak, gdy pełnowymiarowe koło nie istnieje na liście opcji? Pozostaje kompromis w postaci tzw. dojazdówki. Pełniącej rolę koła zapasowego, ale tylko w określonych warunkach. Warto mieć świadomość, że koło dojazdowe jest zupełnie inne od klasycznego zapasowego. Oto lista rzeczy, które moim zdaniem powinien wiedzieć kierowca samochodu wyposażonego w koło dojazdowe.

Porady techniczne, teoretyczne:

  • Koło dojazdowe ma zazwyczaj inną (mniejszą) średnicę niż standardowe koła w pojeździe.
  • Ze względu na mniejszą średnicę koła dojazdowego, wszystkie systemy przeciwpoślizgowe auta mogą nie działać w pełni prawidłowo.
  • Opona koła dojazdowego jest węższa od standardowej opony – zazwyczaj 125 mm.
  • Jadąc przez dłuższy czas na kole dojazdowym, ma prawo zapalić się lampka ostrzegająca o awarii hamulców. To normalne i nie należy się tym przejmować.
  • Analogicznie do powyższego, w samochodach z pasywnym systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu, zapali się kontrolka o spadku ciśnienia na kole, które stanowi dojazdówka.
  • Opona koła dojazdowego powinna być napompowana ciśnieniem około 4,2 bara.
  • Zazwyczaj maksymalna dopuszczalna prędkość na kole dojazdowym to 80 km/h.

Porady praktyczne:

  • Używaj koła dojazdowego możliwe jak najmniej, na jak najkrótszym dystansie.
  • Nie przekraczaj dopuszczalnej prędkości 80 km/h na kole dojazdowym.
  • Bądź gotowy na nieoczekiwany poślizg koła dojazdowego w zakręcie na śliskiej nawierzchni. Bądź szczególnie czujny, jeśli koło dojazdowe jest na tylnej osi.
  • Spodziewaj się spadku skuteczności i znoszenia auta na bok podczas hamowania, zwłaszcza jeżeli koło dojazdowe znajduje się na przedniej osi.
  • Przynajmniej raz na kilka miesięcy sprawdzaj ciśnienie w kole dojazdowym.


Wróć