Najnowszy film
Czym jest technologia Drive-E trzeciej generacji?

Updated Volvo XC90

Volvo sukcesywnie rozwija swoją ofertę jednostek napędowych, kładąc coraz większy nacisk na ich elektryfikację, czego świetnym przykładem jest zespół rozwiązań określanych przez producenta jako technologia Drive-E trzeciej generacji. Jej zwiastunem są nowe wersje silników wysokoprężnych sprzężone z systemem tzw. miękkiej hybrydy. Jako pierwsze otrzymały je modele XC90 oraz XC60.

Wraz z końcem bieżącego roku 2019, z oferty Volvo całkowicie znikną wersje D4 AWD oraz D5 AWD wykorzystujące samodzielne silniki Diesla. Zastąpią je zelektryfikowane odmiany B4 AWD i B5 AWD, stanowiące zapoczątkowanie technologii Drive-E trzeciej generacji. To nowy rozdział dla szwedzkiej marki nie tylko z powodu wykorzystania rozwiązania Mild Hybrid (miękka hybryda), ale też zmian konstrukcyjnych w dwulitrowych, czterocylindrowych silnikach wysokoprężnych.

Inżynierowie Volvo wprowadzili modyfikacje w aż 80 proc. dotychczasowych komponentów napędu. Zastosowali sztywniejszy blok silnika, a intercooler otrzymał dodatkowe chłodzenie cieczą. Musieli też przystosować napęd do współpracy z nowym układem wspomagającym o mocy 14 KM.  By podkreślić różnice w silnikach, zmieniono literę w ich oznaczeniach – z dotychczasowego D na B. Jest to też spowodowane nawiązaniem do zwrotu „brake recovery”, który oznacza możliwość odzyskiwania energii z hamowania.

To główna zaleta systemu miękkiej hybrydy, będąca cechą systemu KERS (Kinetic Energy Recovery System), który zamienia energię kinetyczną w energię elektryczną, magazynowaną następnie w litowo-jonowym akumulatorze zamontowanym w bagażniku i podłączonym do 48-woltowej instalacji elektrycznej. Energia odzyskana podczas hamowania jest wykorzystywana do wsparcia silnika spalinowego przez moduł ISG (Integrated Starter Generator) podczas ruszania, czy przyspieszania. Kiedy zajdzie taka potrzeba, energia elektryczna zapewni dodatkowe wsparcie dla 235-konnego diesla w wysokości nawet 14 KM i 40 Nm momentu obrotowego

Cały proces odbywa się w pełni automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy. Wsparcie modułu ISG pozwala poprawić osiągi oraz obniżyć średnie spalanie oleju napędowego i emisję szkodliwych substancji. Z uwagi na to, że w silnikach Drive-E trzeciej generacji Volvo zastosowało elektrycznie sterowaną automatyczną skrzynię biegów shift by wire zamiast dotychczasowej, mechanicznej, jazda jest bardziej płynna, a przełożenia zmieniają się szybciej.

Zelektryfikowanie diesli Volvo przyniosło więc duże zmiany, które powinny przełożyć się na odczuwalne korzyści dla klientów. Biorąc pod uwagę, że Szwedzi dążą do całkowitej hybrydyzacji swojej gamy jednostek napędowych, powinniśmy spodziewać się podobnego zabiegu także w przypadku silników benzynowych, które obecnie można kupić jednakowo jako pełną hybrydę typu plug-in lub wersje w pełni spalinowe. W przyszłości podobnie jak diesle D4 i D5 zostaną one zapewne zastąpiona technologią Drive-E trzeciej generacji i rozwiązaniami typu Mild Hybrid.



Wróć