Tryb Offroad wybierany w Seat Drive Profile służy do jazdy po dużych nierównościach i mało przyczepnym podłożu. Jest szczególnie wskazany przy pokonywaniu trudniejszych odcinków terenowych, gdzie może wystąpić całkowity brak przyczepności jednego z kół.

Tryb Offroad to jeden z przygotowanych przez producenta profili jazdy, dostępny w samochodach marki Seat wyposażonych w napęd na cztery koła 4Drive i systemem Drive Profile. Zmienia on pracę silnika i skrzyni biegów w kierunku powolnej jazdy. Skrzynia automatyczna DSG jest ustawiana w niskie przełożenie i nie zmienia go na wyższe, jeśli nie jest to absolutnie niezbędne. Pozwala to pokonywać trudniejsze odcinki terenowe bez niespodziewanych szarpnięć. Jeśli silnik wejdzie na wyższy zakres obrotów, wówczas bieg jest zmieniany na wyższy bardzo szybko, by nie doszło do zerwania przyczepności, na przykład podczas jazdy w kopnym piachu.

Jednak najważniejszą funkcją trybu Offroad jest blokowanie sprzęgła oraz zmiana pracy systemu kontroli trakcji. W układzie 4Drive za napęd na cztery koła odpowiada elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, które w razie potrzeby dołącza tylny napęd. W trybie Offroad jest ono natomiast blokowane, co pozwala przenieść niemal do 100 proc. dostępnego momentu obrotowego na jedną z osi.

Uzupełnieniem powyższego jest system XDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmów różnicowych. Jej działanie jest realizowane przez system kontroli trakcji, który wyhamowuje obracające się szybciej koło bez ujmowania mocy silnika. Dzięki przyhamowaniu koła generowany jest wyższy moment obrotowy na osi, co pozwala wprawić w ruch pojazd przy pomocy koła znajdującego się na przyczepnym podłożu. Warto pamiętać, że w trybie Offroad pełną funkcjonalność ma system przeciwpoślizgowy ESC i ABS, więc jazda jest bezpieczna, nawet jeśli kierowca zapomni zmienić tryb na drogowy na normalnej drodze.

Jak należy korzystać z zalet trybu Offroad i napędu 4Drive?

Warto na początek wspomnieć, że SUV-y marki Seat nie są pojazdami terenowymi i należy unikać trudnych odcinków. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na prześwit pojazdu, zwłaszcza pod przednim zderzakiem. Nie należy też wjeżdżać w przeszkody wodne, a warto też pamiętać, że szosowe opony nie radzą sobie najlepiej z luźnym podłożem. Mimo to Seaty wyposażone w napęd 4Drive radzą sobie w pewnych sytuacjach bardzo dobrze.

Aby skorzystać z zalet trybu Offroad i napędu 4Drive należy śmiało wciskać gaz kiedy wystąpi poślizg jednego z kół. Wyższa jego prędkość obrotowa zmusi system XDS do mocniejszego zablokowania, co pozwoli wygenerować większy moment napędowy na osi. Kiedy auto zaczyna tracić prędkość lub się zatrzymuje i ślizga, nie należy zwalniać pedału gazu, lecz wcisnąć go mocniej. Oczywiście nie w podłogę, ale miarowo przyspieszać.

Trzeba jeszcze dodać, że w samochodach wyposażonych w tryb Offroad i napęd 4Drive występuje także seryjny system kontroli prędkości na zjazdach (tzw. asystent zjazdu). Dzięki niemu bezpiecznie pokonacie zjazd, a w razie nieudanego podjazdu, możecie też skorzystać z tego asystenta na biegu wstecznym. W trybie Offroad działa on automatycznie, ale trzeba go uruchomić delikatnym przyhamowaniem. Po uruchomieniu asystenta auto wyraźnie zwolni, a układ ESC wyrówna tor jazdy po wzniesieniu. Kiedy asystent zacznie działać, można zdjąć nogę z pedału hamulca i tylko kontrolować kierownicę. Wyłącznie asystenta zjazdu nastąpi po delikatnym dodaniu gazu.

Poprzedni wpis Następny wpis