Ford Focus
Ford Focus I
Najnowsza historia Forda kojarzy się głównie z czterema modelami: Escortem, Fiestą, Mondeo i Focusem. Szczególnie te dwa pierwsze były w swoich czasach sporą rewolucją. Nikt się nie spodziewał, że odniosą tak olbrzymi sukces. Dziś przyjrzymy się bliżej Escortowi i Focusowi.

Anglia, Allegro i podbój Europy, czyli wspaniała historia Forda [część 1]

Escort pojawił się w dość specyficznym momencie. Miał zastąpić wielki przebój Forda – model Anglia. Ford zadziwił rynek samym faktem wycofania Anglii z produkcji. Nowe auto przyjęto sceptycznie, ale już wkrótce miało się okazać, że koncern trafił w dziesiątkę.

Escort miał tylny napęd i manualną, 4-biegową skrzynię. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 l. Na początku produkcji proponowano także motor 0,9 l, ale nie cieszył się on zbytnią popularnością. Escort sprzedawał się tak świetnie, że część jego produkcji przeniesiono do Niemiec i postanowiono mocniej ruszyć na podbój Europy. Wkrótce do oferty włączono kolejne wersje nadwozia, w tym także vana.

Ford Escort MKII
Ford Escort II

W 1975 roku Ford zdecydował się wypuścić na rynek drugą wersję Escorta. Umocniło to i tak już bardzo silną pozycję modelu w Europie. Subtelny facelifting nie przyniósł rewolucji, ale nadał autu więcej ogłady. Wyeliminowano wszystkie drobne niedociągnięcia, które ujawniła pierwsza seria. Koncern zdecydował się na spore zmiany dopiero w roku 1980 wraz z odsłoną Escorta MK III.

Escort został wyposażony w nowoczesną benzynówkę 1,4 l, a w ofercie pojawił się także silnik Diesla o pojemności 1,6 l. Napęd przeniesiono z tyłu na przód, a wygląd samochodu niemal całkowicie się zmienił. W 1981 roku wprowadzono wersję hatchback. Nieco później do gamy dołączył kabriolet, a w połowie lat 80. modele XR3 i RS Turbo. Escort doczekał się również swojej wersji ekskluzywnej – limuzyna na bazie Escorta została nazwana Orion i przez wiele lat cieszyła się sporym powodzeniem.

Ford Escort MKIII
Ford Escort MKIII

Niemal jednocześnie z wprowadzeniem Oriona przeprowadzono lifting Escorta. Dostał on co prawda oznaczenie MK IV, ale podobnie jak w przypadku MK II zmiany były naprawdę niewielkie. Na kolejny krok naprzód koncern zdecydował się wraz z wersją MK V. Auto zaczęło wyglądać naprawdę nowocześnie, a kroku dotrzymywały mu jednostki napędowe, w tym 16-zaworowy silnik 1,8 l, a później wersja 2,0 l, która rozwijała już 150 KM.

W 1991 roku Ford zaprezentował wersję Cosworth. Pod maskę auta trafił turbodoładowany silnik 2,0 l o mocy 220 KM. Samochód miał napęd na obie osie. Od tego czasu marka coraz odważniej promowała Escorta w rajdach – ze sporymi sukcesami, ale to już temat na osobny artykuł.

Kolejna zmiana pokoleniowa nastąpiła w 1995 roku. Samochód znacząco się zaokrąglił, zastosowano w nim również szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo, m.in. ABS. Gdy wydawało się, że Escort na dobre zagościł na salonach oraz mapie motoryzacyjnej Europy i świata, Ford zdecydował się na rozwiązanie à la Anglia.

Ogłosił, że MK VI to ostatnia wersja Escorta, a samochód znika z produkcji. Ostatni egzemplarz kultowego auta opuścił linię produkcyjną w Dagenham w hrabstwie Essex we wrześniu 2000 roku. Jego oficjalnym następcą stał się Focus, którego premiera odbyła się dwa lata wcześniej.

Ford Focus
Ford Focus II

Od momentu premiery w 1998 roku do dziś sprzedano ponad 9,2 mln Focusów. Ford Focus I generacji w czasie budowy nazywał się CW170. Nazwa “Focus” pochodzi od koncepcyjnego modelu z 1991 roku. W 1995 pojawiły się pierwsze zdjęcia szpiegowskie. Focus wyróżniał się nie tylko wyglądem, dla Forda bardzo innowacyjnym, nawiązującym do modeli innych marek, kojarzącym się tak naprawdę chociażby z Renault 5 w większym wydaniu.

W Focusie zastosowano szereg nowinek technicznych, w tym w pełni niezależne, wielopunktowe, tylne zawieszenie z płaskim wahaczem. Początkowo Focus był dostępny jako 3- i 5-drzwiowa limuzyna, następnie także jako 4-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowe kombi, van i 2-drzwiowe cabrio.

Focus charakteryzował się także sporą gamą silnikową. Podstawowa wersja miała jednostkę benzynową o pojemności 1,4 l Zetec-SE o mocy 75 KM, wkrótce zastąpioną silnikiem 100-konnym. W gamie były także silniki 1,8 115 KM, 2,0 130 i 170 KM (w wersji ST) oraz diesle 1,8 (75 i 90, 100 i 115 KM). Najmocniejsza odmiana RS dostała 215-konny silnik benzynowy.

Druga generacja Focusa ujrzała światło dzienne na paryskich targach motoryzacyjnych w 2004 roku. Auto zyskało absolutnie unowocześniony wygląd, który poddano jeszcze faceliftingowi w 2008 roku. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji imponowała gama silnikowa. Na wspomnienie zasługują chociażby benzynowa jednostka 1,4 l o mocy 80 KM, 305-konny silnik 2,5 l stosowany w odmianie RS czy 350-konny w RS 500. Na bazie Focusa zaczęły powstawać także modele pochodne, jak C-Max.

Od ubiegłego roku rynek podbija najnowsza generacja Focusa, pisząc na nowo historię marki. Jeśli Ford będzie konsekwentny, to za kilka lat zaskoczy wycofaniem Focusa z rynku i wprowadzeniem zupełnie nowego samochodu. Ale na to musimy jeszcze poczekać.

Poprzedni wpis Następny wpis