Europejska organizacja Euro NCAP, która odpowiada za przyznawanie znanych gwiazdek za testy zderzeniowe, wskazała najbezpieczniejsze modele, spośród wszystkich, które zostały rozbite w celach badawczych.
Wyniki testów Euro NCAP od lat są wyznacznikiem standardów bezpieczeństwa dla wszystkich producentów sprzedających auta w Europie. „Magiczny” wynik 5 gwiazdek jest czymś w rodzaju inżynierskiego Świętego Graala, bo jasno informuje potencjalnych klientów, że mają do czynienia z samochodem możliwie najbezpieczniejszym w swoich czasach.

5 gwiazdek, czyli maksymalna nota, dobrze świadczy o samochodzie. Jednak jeszcze bardziej istotnym osiągnięciem jest dla producenta zdobycie najlepszego wyniku w roku. W corocznym podsumowaniu Euro NCAP przedstawiane są modele, które w danym okresie w swojej kategorii nie miały sobie równych i stanowią w pewnym sensie wyznacznik poziomu dla innych.

W tegorocznym podsumowaniu doskonale wypadł Hyundai Ioniq. Według Euro NCAP jest to najbezpieczniejszy mały rodzinny samochód roku 2016. Uzyskał on bardzo wysokie noty. Za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów Ioniq zdobył 91%. W kategorii ochrony dzieci osiągnął on notę 80%. Za ochronę pieszych, która jest stosunkowo młodą kategorią punktową, Hyundai otrzymał 70%. 82% inżynierowie Euro NCAP przyznali Ioniqowi za systemy bezpieczeństwa. Sumarycznie dało to najlepszy wynik w klasie.

Wyróżniono także Forda Edge’a. Ten potężny SUV, który w tym roku przybył do Europy z USA, zasłużył na wyróżnienie za wyjątkowo wysoki wynik w kategorii oceny systemów bezpieczeństwa. W 2016 roku nie było auta badanego przez Euro NCAP, które pod tym względem wypadłoby lepiej.

Edge, który oczywiście zdobył 5 gwiazdek, w kategorii asystentów bezpieczeństwa zasłużył na notę 89%. To bardzo dobry wynik, który jest zależny przede wszystkim od bardzo bogatego wyposażenia podstawowego Edge’a. W standardzie ma on między innymi systemy aktywnej ochrony pieszych, asystenta utrzymywania pasa ruchu, miejski system przeciwkolizyjny, pełny zestaw poduszek powietrznych, w tym kolanowa kierowcy oraz poduszki kurtynowe.
Innymi słowy – by zdobyć tak wysoką notę, Edge nie wymagał dołożenia żadnego wyposażenia opcjonalnego.