Ford ST to model, który pogodzi wymagania wszystkich członków rodziny. Jest on bowiem zarówno klasycznym modelem rodzinnym, jak i wersją o sportowym zacięciu. Jakie modele ST znajdziesz obecnie w salonach Forda?
Zakup samochodu zawsze wiąże się z kompromisem kilku czynników. Niewiele osób może pozwolić sobie, aby samochód był zabawką dla dorosłych chłopców/dziewcząt i służył tylko spełnienia swoich ambicji. Stąd też większość nabywców patrzy na walory rodzinne i użytkowe. Jest jednak model, który ma w sobie sportowe DNA i sportowe serce, a mimo to jest wersją osobową.
Obecnie w Polsce dostępne są trzy modele przygotowane przez Ford Performance i oznaczone logiem ST. Są to Fiesta, Puma i Focus. Czym się charakteryzują i dla kogo są stworzone?
Ford ST w wersji miejskiej, czyli Fiesta ST – cena od 116 400 zł
Fiesta ST to usportowiona wersja miejskiej Fiesty, czyli modelu segmentu B. Wprawdzie jest najmniejszym z przedstawicieli rodziny ST, ale nie oznacza to, że brakuje jej zadziorności i charakteru.
Fiesta ST zdecydowanie wyróżnia się na tle innych wersji tego modelu. Przede wszystkim jako jedyną można ją skonfigurować ze specjalnym zielonym lakierem Mean Green, którego dopełnieniem są liczne oznaczenia ST oraz Ford Performance. Ford dla tej wersji przygotował także unikalne, 18-calowe obręcze kół, dodające sportowego charakteru.
O usposobieniu samochodu najlepiej świadczą jednak tryby jazdy. Poza tym normalnym przygotowano tryby Sport oraz Track, przy czym tren ostatni przeznaczony jest specjalnie na tor wyścigowy. Precyzyjnie dostrajają one mapę silnika w zależności od warunków i potrzeb, dostosowując także czułość pedału hamulca czy układu kierowniczego.
Za dynamikę odpowiada zaś 1,5-litrowy silnik Ford EcoBoost o mocy 200 KM, który skonfigurowano z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Potrafi on rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.
Ford ST w wersji crossover, czyli Puma ST – cena od 138 900 zł
Puma ST to model w wielu elementach bardzo podobny do Fiesty ST, ale jednocześnie mający zupełnie inny charakter. Bije w nich jednak to samo serce – 1,5-itrowy silnik EcoBoost o mocy maksymalnej 200 KM. Prędkość maksymalna w tym modelu wynosi 220 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zaledwie 6,7 sekundy. Puma jest więc minimalnie wolniejsza od Fiesty. Rekompensuje to jednak sztywniejsze zawieszenie, które pozwala na lepszą przyczepność na zakrętach.
Także w tym przypadku zadbano o atrakcyjne dodatki, wyróżniające auto na drodze. To m.in. 19-calowe obręcze kół o specjalnym wzorze, nakładki na progi z logo Ford Performance czy zaciski hamulcowe lakierowane na czerwono (tak jak we Fieście). Co ważne, zarówno w przypadku Fiesty, jak i Pumy, usportowiony charakter nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami.
W efekcie, w każdym z tych modeli można mieć wiele udogodnień znanych z najlepiej wyposażonych wersji. Są to m.in:
czujniki parkowania, elektrycznie podgrzewane fotele i kierownicę, 10-głośnikowy system audio Bang&Olufsen, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i zegarów, 8-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 3, czy system nawigacji satelitarnej.
Ford ST w wersji wyczynowej, czyli Focus ST – cena pd 159 300 zl
Focus ST to już zupełnie inna historia. Model ten jest bowiem dostępny z jednostką napędową znaną z najpopularniejszego samochodu sportowego na świecie – Mustanga. Jednostka ta to silnik 2.3 EcoBoost, którego moc maksymalna wynosi aż 280 KM.
Focus ST jest też dostępny zarówno z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, jak i 7-stopniową automatyczną przekładnią. Tym samym znacznie zwiększono grono nabywców tego modelu. Ważne też, że w obu przypadkach osiągi są identyczne. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h to tylko 5,7 sekundy.
Podobnie jak w przypadku dwóch poprzednich modeli, Focus ST to jedyna wersja tego modelu, którą można mieć w kolorze Mean Green. Przygotowano także specjalne obręcze kół o średnicy 19 cali.
Cechy charakterystyczne wersji ST obejmują także wnętrze samochodu. Poza wieloma emblematami ST to także tapicerka z czerwonymi elementami czy fotele Ford Performance z czerwonymi akcentami.
Dla kogo są modele ST?
Warto zauważyć, że modele ST nie zostały stworzone wyłącznie do wyczynowej jazdy, ale przede wszystkim do codziennego użytkowania. Łączą więc one normalne funkcjonowanie z dozą sportowych emocji, gdy użytkownik zechce ciut mocniej nacisnąć pedał gazu. Widać to także po wyglądzie. Nie są to bowiem całkiem osobne sportowe modele, ale specjalne i wyjątkowe wersje Fiesty, Pumy i Focusa.
Fiesta ST może być najlepszym wyborem, dla osób poszukujących niczym nieograniczonej przyjemności z jazdy. Dzięki swoim wymiarom jest doskonałym przyjacielem w mieście. Jednakże wystarczy tylko wyjechać na trasę, aby poczuć jej drugie oblicze.
Puma ST jest natomiast przestronniejsza i bardziej praktyczna, ale jej dynamika czy przyjemność z jazdy nadal pozostają na bardzo wysokim poziomie. Jeśli więc usportowione auto ma być używane jako samochód rodzinny, może to być czynnik decydujący.
Warto też spojrzeć na możliwości transportowe obu aut – bagażnik Fiesty ST ma 311 litrów, a Pumy ST aż 456 i dodatkowy 81-litrowy Mega Box pod podłogą. Dla przypomnienia dodam, że mający 478 cm Mustang ma bagażnik 408 litrów.
Najszybszy i najmocniejszy jest natomiast Focus ST, który ma także elementy niespotykane w Fieście czy Pumie. To także świetny wybór dla rodziny, która nadal nie jest przekonana do SUV-ów, ale zwraca uwagę na osiągi i radość z jazdy.
