Hak holowniczy to bardzo przydatne rozwiązanie, które umożliwia przewiezienie dodatkowych przedmiotów, które nie zmieszczą się w pojeździe, a także przyczepy z motocyklami, łodzią, czy też kempingowej. Warto jednak wiedzieć, że nie w każdym pojeździe można go zamontować oraz dobrze zrozumieć jego parametry.

Masz samochód i nie masz haka – co trzeba zrobić?

Pierwszą rzeczą przed podjęciem decyzji o zakupie haka holowniczego powinno być sprawdzenie parametrów auta. Przede wszystkim, czy jest w ogóle możliwy montaż haka. Po drugie, czy wpisane w dowód rejestracyjny dopuszczalne masy całkowite dla przyczepy z hamulcem i bez hamulca są wystarczające do waszych potrzeb. Ostatnia rzecz – czy po zamontowaniu haka znajdziecie przyczepę, którą będziecie mogli pociągnąć? Wbrew pozorom sprawa nie jest taka oczywista.

Prosty przykład – niektóre samochody mogą ciągnąć wyłącznie przyczepę z hamulcem, a nie są dopuszczone do ciągnięcia przyczepy bez hamulca (głównie lekkie auta). To oznacza większy wydatek na przyczepę, jeśli w ogóle znajdziecie odpowiednią. Inne auta mogą mieć dmc dla przyczepy bez hamulca 600 kg. Natomiast rynek zdominowały przyczepki z dmc 750 kg. Paradoksalnie, nawet jeśli przyczepka z ładunkiem waży tylko 500 kg, to i tak nie można takiej ciągnąć, ponieważ liczy się dmc, a nie rzeczywista masa.

Jeśli w ogóle nie macie w dowodzie rejestracyjnym wpisu dmc dla przyczep (rubryki O.1 i O.2), to nie trzeba się poddawać. Można to “wyprostować”, jeśli producent auta dopuszcza ciągnięcie przyczepy, ale gdzieś w drodze od urzędu do wydania dowodu rejestracyjnego dane te się “zapodziały”. Należy zgłosić się do polskiego importera z prośbą o wyciąg ze świadectwa homologacji. Jeśli znajdą się w nim dane o możliwości ciągnięcia przyczepy, to po dodatkowym badaniu technicznym można tę sprawę rozwiązać.

Jak dobrze kupić hak holowniczy?

Najbezpieczniej jest zlecić montaż haka w autoryzowanej stacji obsługi, gdzie kupicie produkty specjalnie przygotowane do danego modelu, a montaż odbędzie się fachowo. Można też poszukać haka na własną rękę, ale warto skupić się na produktach markowych. Nie oznacza to, że te tańsze są gorsze, ale niekiedy gorzej wykonane lub o konstrukcji, która utrudnia montaż. Jednak “haczykiem” w ofertach tanich haków jest kompletność zestawu. Niekiedy hak za 250 zł wygląda atrakcyjnie na tle haka za 400 zł, ale ten drugi ma już wszystkie potrzebne do montażu elementy, w tym wiązkę elektryczną, natomiast do haka za 250 zł trzeba niekiedy dokupić wiązkę za 200 zł.

Co powinieneś wiedzieć o haku – parametry

Hak należy dobierać do potrzeb. Jednym jest potrzebny do montażu bagażnika na rowery, innym do ciągnięcia przyczep. Dlatego koniecznie sprawdźcie parametry, takie jak:

  • Siła uciągu (siła D)
  • Obciążenie pionowe

Jeśli zależy wam na bagażniku rowerowym, to ten drugi parametr jest ważniejszy. Jeśli na ciągnięciu przyczepy, to pierwszy. Siła uciągu jest tzw. siłą D, czyli parametrem opisującym ograniczenia w relacji masy pojazdu do przyczepy. Wyrażona w kiloniutonach siła D jest liczona wg. wzoru:

Siła D = [(dmc auta x dmc przyczepy) : (dmc auta + dmc przyczepy)] x 0,00981

 

Poprzedni wpis Następny wpis