Jesteśmy już po debiucie nowego Forda Bronco, ale wracamy do historii tego auta. Warto poruszyć wątek zaprezentowanego w 1983 r. Bronco II, który dał początek modelowi Explorer, ale i można go uznać za protoplastę współczesnego Bronco Sport.
W kontekście historycznym Bronco II nie było jedynie wybrykiem natury czy odpowiedzią na dwa minione kryzysy paliwowe, lecz – w stylu Forda – kontrą na przygotowywane przez konkurencję modele S-10 Blazer Chevroleta oraz Cherokee XJ Jeepa. Każdy amerykański producent wiedział, co robią inni, więc te trzy modele pojawiły się mniej więcej w tym samym czasie. Produkty Chevroleta i Forda zbudowano według znanej już koncepcji, czyli przygotowania SUV-a z 3-drzwiowym nadwoziem na bazie pick-upa. W przypadku Forda był to model Ranger, który zadebiutował w 1982 r.
Konstrukcja pojazdu była niemal dokładnie taka sama jak w dużym Bronco, tylko w mniejszej skali. Zresztą takie było też zadanie Bronco II – miało być po prostu małym Bronco. Nadwozie mierzy nieco ponad 4 m długości i 1,7 m szerokości, przy rozstawie osi 2388 mm. Zawieszenie składało się z przedniej osi podobnej do opisanej już Twin Traction Beam, tylko na mniejszym moście Dana 28. Tył to już sztywny most Dana 35. Napęd na cztery koła był standardem, podobnie jak reduktor. Dopiero później wprowadzono uproszczoną wersję z napędem na tył.
Samochód napędzają mniejsze silniki niż w dużym Bronco, zbudowane w układzie V6 o pojemności 2,8 l oraz 2,8 i skromnej mocy 117 KM i 141 KM. Opcjonalnie dostępny był również diesel od Mitsubishi, ale nie cieszył się zainteresowaniem. Skrzynie biegów były manualne i automatyczne. Co ważne, Bronco II miało wszystkie te same cechy użytkowe co Bronco, w tym możliwość montażu wyciągarki czy narzędzi z przodu pojazdu, oferował świetne walory jezdne zarówno w terenie jak i na szosie. Jedyna różnica polegała na tym, że z tyłu otwierała się cała klapa bagażnika, a tylne boczne szyby dało się zdemontować. Samochód był kierowany do młodszej klienteli, więc był też tańszy.
Można by pomyśleć, że Bronco II to jedynie epizod w historii modelu, ale wbrew pozorom był bardzo istotnym autem, które w ostatnim wydaniu, jako koncept, zapowiedziało Forda Explorera. W 1990 r. było już jasne, że 3-drzwiowe nadwozia można traktować jedynie jako alternatywę, kiedy standardem musiały być 5-drzwiowe. Jednak Ford nie chciał tworzyć 5-drzwiowego Bronco, więc zmienił nazwę modelu.
Dziś wiedza o Bronco II pozwala łatwiej zrozumieć koncepcję premiery Bronco Sport wraz z terenowym rodzeństwem. Dziś jest to samochód zdecydowanie inny, a nie tylko w mniejszej skali, ale równie istotny. Trafi do tych klientów, którzy będą częściej niż właściciele Bronco przemierzać szlaki utwardzone, ale w razie potrzeby czy chęci spokojnie mogą się wypuścić w trudniejszy teren. Tak jak dawniej Bronco II.
Przeczytaj także:
Historia Forda Bronco – cz. 1: początki
Historia Forda Bronco – cz. 2: w oczekiwaniu na rozwój sytuacji