Najnowszy film
Historia marki Polestar: od stajni wyścigowej do producenta aut elektrycznych

polestar_1_23

Historia marki Polestar zaczęła się od wyścigów w roku 1996. Obecnie to fabryczny tuner Volvo i jednocześnie zależna marka. Jak doszło do tego połączenia?

Firma o nazwie Flash Engineering została założona w 1996 roku przez kierowcę wyścigowego Jana ”Flash” Nilssona. Celem jej utworzenia było poprowadzenie wyścigowego zespołu, w którym używano samochodów marki Volvo w szwedzkiej serii turystycznej. Wcześniej tunerem wyścigowym dla Volvo był brytyjski TWR. „Flash” za kierownicą Volvo 850 Super Touring zdobył tytuł mistrzowski już w pierwszym roku. Drugi rok też należał do Volvo, pomimo sprzeciwu innych marek biorących udział w tej serii wyścigowej. Chodziło o to, że zespół wystawiał tylko jeden samochód, a inne po dwa.

Pierwszy pojazd wyścigowy, przygotowany przez zespół Flash, z którego narodził się Polestar

Pierwszy pojazd wyścigowy, przygotowany przez zespół Flash Engineering, z którego narodził się Polestar

W sezonie 1998 wystartował nowy samochód – model S40, a w połowie roku dołączył drugi egzemplarz i kierowca Jens Edman. Niestety zespół nie był już tak mocny w stawce, ale za to wszedł na arenę międzynarodową, gdzie udawało się odnosić małe sukcesy. W 2003 roku używał już modelu S60 zbudowanego na podstawie regulaminu S2000, a w 2004 roku inny kierowca wyścigowy – Christian Dahl – odkupił firmę od „Flasha”.

W 2017 roku marka Polestar i Volvo zwyciężyła w mistrzostwach świata samochodów turystycznych z modelem S60

W 2017 roku marka Polestar i Volvo zwyciężyła w mistrzostwach świata samochodów turystycznych z modelem S60

Takie były początki tego, co dziś znamy pod nazwą Polestar. Tej właśnie nazwy używano od 2005 roku, a pochodzi ona od zlepku „pole position” oraz „star of racing”. W 2006 roku siedzibę firmy przeniesiono do Göteborga, w pobliżu siedziby Volvo. Wciąż przygotowywano wyścigowe auta tej marki do szwedzkiego czempionatu STCC. W 2007 roku zadebiutował samochód wyścigowy na bioetanol – pierwszy taki w historii. Rok później zadebiutował pierwszy samodzielnie zbudowany przez Polestar samochód wyścigowy, na bazie Volvo C30, który w sezonie 2009 przyniósł podwójne zwycięstwo w STCC zarówno dla marki, jak i kierowcy. Polestar stał się oficjalnym partnerem marki Volvo nie tylko w wyścigach, ale także przy tuningu samochodów drogowych. Tak powstał dział Polestar Performance Optimisation.

Pierwszy samochód drogowy zbudowany przez Polestar, czyli Volvo C30 Polestar Concept

Pierwszy samochód drogowy zbudowany przez Polestar, czyli Volvo C30 Polestar Concept

W roku 2010 kierowcy wyścigowi kontynuowali pasmo sukcesów, a tymczasem dział samochodów drogowych przygotował pierwsze swoje auto – Volvo C30 Polestar Concept. Z tego pojazdu powstał także wyścigowy, który w sezonie 2011 wystartował w światowej serii FIA World Touring Car Championship, w zespole o nazwie Volvo Polestar Evaluation Team. Opracowano specjalnie do tego samochodu pierwszy wysokowydajny silnik z rodziny Drive-E. Była to jednak roczna, jednorazowa przygoda na szczycie, choć marka jeszcze nań powróciła.

Miało to miejsce w sezonie 2016 z nowym samochodem Volvo S60 Polestar TC1 wystawionym przez stajnię Polestar Cyan Racing. Pierwszy sezon był jedynie rozgrzewką, ale już w 2017 roku szwedzki kierowca Thed Björk zdobył mistrzostwo świata dla siebie i marki. Jednak na kolejny rok zapowiedziano zmiany techniczne, a samochody zostały zbudowane według regulaminu TCR, co spowodowało wycofanie się Volvo z tej serii. Wystarczyły liczne tryumfy w rodzimej serii wyścigów turystycznych.

Pierwszy samochód produkcyjny - Volvo S60 Polestar

Pierwszy samochód produkcyjny – Volvo S60 Polestar

W międzyczasie, w dziale samochodów drogowych, budowano pierwsze produkcyjne Volvo Polestar. Był to model S60. Na rok 2013 przygotowano 100 takich aut na rynek australijski, w celu sprawdzenia zainteresowania. Charakterystyczną cechą był głębokoniebieski lakier. Rok później rozszerzono ofertę o model V60, a oba samochody sprzedawano już na ośmiu rynkach świata. Odzew klientów był znakomity, więc w lipcu 2015 roku marka Polestar stała się oficjalnym tunerem Volvo i jednocześnie jego własnością. Dział wyścigowy przejął Christian Dahl, który przemianował go na Cyan Racing.

Polestar połączył dla Volvo świat wyścigów ze światem samochodów drogowych

Polestar połączył dla Volvo świat wyścigów ze światem samochodów drogowych

W roku 2017, kiedy Polestar Cyan Racing wygrał wszystko w mistrzostwach świata samochodów turystycznych, drogowy dział dostał nową misję – budowę wysokowydajnych samochodów elektrycznych pod własną marką. Już w październiku zaprezentowano koncepcyjny pojazd drogowy o nazwie Polestar 1, a w roku 2019 zadebiutował produkcyjny Polestar 2. W ten właśnie sposób dawniej stajnia wyścigowa stała się producentem samochodów drogowych i do tego elektrycznych.

Pierwszy produkcyjny samochód marki Polestar

Pierwszy produkcyjny samochód marki Polestar



Wróć