Hyundai jako pierwszy producent wchodzi w segment miejskich crossoverów z autem napędzanym wyłącznie energią elektryczną. W ten sposób staje się pionierem. Już niebawem w Europie kupimy Konę Electric.
Hyundai Kona świetnie przyjął się na rynku, a w zanadrzu producent z Korei Południowej miał prawdziwego asa. W erze elektromobilności, miejski crossover z elektrycznym napędem jest dokładnie tym, czego szuka rynek. Kona Electric jest dokładnie tym, czego szuka potencjalny klient na auta elektryczne.
Istotna stylistyka
Pojazdy elektryczne przez długi czas kojarzyły się – i słusznie – z niezbyt ładną stylistyką, raczej przeciętnymi osiągami i kiepskim zasięgiem. W ostatnich latach mocno się to zmieniło, ale problem częstego ładowania i niewyszukanej stylistyki gdzieś pozostał. Kona Electric idealnie wpisała się w trend atrakcyjnego pojazdu na prąd.
Muskularne nadwozie sportowego SUV-a i podwójne reflektory nadają modelowi mocnego charakteru. Wersja Electric ma zamkniętą osłonę chłodnicy i zupełnie inaczej stylizowane zderzaki. W przednim są otwory, ale mają za zadanie układać opływające powietrze, redukując turbulencje. Tylny spojler zintegrowano z trzecim światłem hamowania w technologii diodowej.
Kona Electric daje klientowi wiele możliwości personalizacji, aż siedem kolorów nadwozia można łączyć z trzema kolorami dachu, co daje w sumie 21 wariantów stylistycznych. Dach i zewnętrzne lusterka są dostępne w odcieniach czerni i bieli: Phantom Black, Dark Knight oraz Chalk White. Kolory karoserii to: Chalk White, Dark Knight, Tangerine Comet, Ceramic Blue, Pulse Red, Acid Yellow oraz nowy Galactic Grey.
W porównaniu ze zwykłą, spalinową Koną, zmieniła się także stylistyka wnętrza, zwłaszcza w obszarze konsoli środkowej z modułem shift-by-wire, skupiającym przyciski do wybierania zakresów jazdy jednostopniowej przekładni (D, R, P, N). Pod konsolą znajduje się dodatkowa przestrzeń na przechowywanie drobiazgów. Całość wykończono eleganckim, srebrnym tworzywem.
Nowy, wysokiej jakości i o dużej rozdzielczości, 7-calowy ekran za kierownicą wyświetla wszystkie wskaźniki, a dodatkowy projektor head-up display, wyświetla na 8-calowym obrazie, na linii wzroku kierowcy najważniejsze informacje na temat jazdy.
Na kokpicie pojawił się nowy, opcjonalny, 8-calowy ekran systemu multimedialnego. Nawigację wzbogacono o darmową, siedmioletnią subskrypcję usług LIVE, dostarczającą aktualizowane w czasie rzeczywistym informacje o pogodzie, natężeniu ruchu i fotoradarach. Na pokładzie jest także ładowarka indukcyjna w standardzie Qi. Osoby lubiące muzykę, mogą cieszyć ucho nagłośnieniem firmy Krell z ośmioma głośnikami.
Często mały bagażnik jest tym, co charakteryzuje auta elektryczne, ale nie w tym przypadku. Pojemność bagażnika Kony Electric to 332 l, czyli o ledwie 28 mniej niż w spalinowej wersji.
Najważniejsze, czyli napęd
Kona Electric jest modelem oferowanym z dwoma, rożnymi napędami do wyboru: standardowym i o zwiększonym zasięgu. Ta druga wersja ma akumulatory o pojemności 64 kWh, zapewniające podróż na dystansie do 470 km. Silnik elektryczny dostarcza moc 204 KM, rozpędzając samochód do 100 km/h w czasie 7,6 s. Wariant podstawowy z akumulatorami o pojemności 39,2 kWh, pozwala pokonać na jednym ładowaniu dystans do 300 km, dostarczając w tym czasie maksymalną moc 134 KM. Obie wersje napędu dają 395 Nm momentu obrotowego, dostępnego od pierwszej sekundy jazdy do maksymalnej prędkości 167 km/h.
Ładowanie akumulatorów prądem zmiennym z wykorzystaniem pokładowej ładowarki o mocy 7,2 kW zajmuje 9:40 godz. w wersji ze zwiększonym zasięgiem oraz 6:10 godz. z pakietem akumulatorów o mniejszej pojemności. Użytkownik może też ładować akumulatory z domowego gniazda 230V.
Bardzo ważne, czyli bezpieczeństwo czynne
Hyundai Kona Electric może być wyposażona w systemy aktywnego bezpieczeństwa i wspomagania jazdy SmartSense. Są to następujące systemy:
- inteligentny tempomat z systemem Stop & Go – działa w zakresie od 0 do 167 km/h,
- asystent zapobiegania kolizjom z funkcją wykrywania pieszych – działa od prędkości 8 km/h i aktywuje się w momencie, gdy przed samochodem zostanie wykryty inny pojazd lub pieszy,
- asystent utrzymania pasa ruchu – działający przy prędkościach powyżej 60 km/h,
- asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu – działa wraz z powyższym systemem do prędkości 150 km/h,
- asystent ostrzegania przed kolizją w martwym polu – działa również w momencie zmiany pasa ruchu,
- asystent ostrzegający przed kolizją podczas cofania,
- ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy,
- system ostrzegania o ograniczeniach prędkości,
- inteligentne światła drogowe ze statycznym doświetlaniem zakrętów.
Podsumowują, Hyundai Kona Electric to może być ten model, który przekona do aut elektrycznych szerszą rzeszę klientów, którzy szukają ciekawych, ale też funkcjonalnych pojazdów. Duży zasięg, znakomite osiągi i atrakcyjny wygląd – to mocne atuty tego modelu.