Hyundai Motor Company - mechanika kwantowa w motoryzacji

Kiedyś stwierdzenie, że studiuje się fizykę kwantową było podobno dobrym sposobem na podryw. Jednocześnie dziewczyna nie była zbyt chętna, by pytać „A co dzisiaj robiliście na zajęciach?”. Są takie sytuacje, w których człowiek żałuje, że choćby trochę mechaniki kwantowej nie liznął. Z drugiej jednak strony… czy by mu to jakoś w życiu pomogło? Skąd taki niemotoryzacyjny wstęp? A stąd, że jak się dowiedzieliśmy, IonQ i Hyundai Motor Company wykorzystują komputery kwantowe do zwiększenia efektywności akumulatorów nowej generacji.

Skoro do zwiększenia efektywności i tak mądrze brzmiące „kwantowe”, to bardzo dobrze – moglibyśmy stwierdzić i nie dodawać nic więcej. Wiemy tylko, że podstawowa kwantowa jednostka informacji – kubit – może znacznie więcej niż lepiej poczciwy bit. Ma bowiem wartości pośrednie, a nie jest tylko zero-jedynkowa. Dzięki temu jej wydajność, a tym samym wydajność komputera jest wielokrotnie wyższa. Nasze zdolności analityczne ani ciut dalej nie sięgają. Nie będziemy nawet ryzykować przepalenia głównego wewnętrznego neuroprocesora, bo nie wierzymy, że coś moglibyśmy rozjaśnić. Może kwanty nie puszczają? Bardziej moglibyśmy zaciemnić, dlatego ograniczamy się tu do przekazania informacji prasowej Hyundai Motor Company. To kolejny dowód na technologiczne zaawansowanie koncernu.

Podkreślamy jednakże: To jest z całą pewnością dobra, obiecująca i napawająca optymizmem informacja. Jest ważna dla rozwoju napędów alternatywnych, a dzięki temu dla środowiska. Niby jak coś można lepiej policzyć, to lepiej. Ale to wszystkiego nie wyjaśnia. Gratulujemy wszystkim, którzy choć w przybliżeniu będą wiedzieli, jaka to usłana kwantami droga prowadzi do większej efektywności akumulatorów.

Śródtytuły (tylko śródtytuły) pochodzą od redakcji.

Partnerstwo IonQ i Hyundai Motor Company

IonQ, lider w dziedzinie obliczeń kwantowych w pułapce jonowej oraz Hyundai Motor Company ogłosiły partnerstwo w celu opracowania nowych algorytmów Variational Quantum Eigensolve (VQE) do badania związków litu i ich reakcji chemicznych związanych z akumulatorami.

Ze wstępnych analiz wynika, iż symulacja chemiczna wykorzystująca energię kwantową znacznie poprawi jakość akumulatorów litowych nowej generacji. Ma się to dokonać za sprawą poprawy cykli ładowania i rozładowania. Jednocześnie mają wzrosnąć trwałość, pojemność i bezpieczeństwo akumulatorów.

Partnerstwo łączy doświadczenie IonQ w dziedzinie obliczeń kwantowych i doświadczenie Hyundaia w konstrukcji akumulatorów litowych. Zespoły wspólnie tworzą najbardziej zaawansowany model baterii chemicznej, jaki dotychczas opracowano na komputerach kwantowych, mierzony liczbą kubitów i bramek kwantowych.

Tym samym IonQ i Hyundai kładą podwaliny pod stworzenie lepszej jakości akumulatorów poprzez dokładniejsze symulowanie i kontrolowanie ich reakcji chemicznych. Badania te mogą doprowadzić do nowych rodzajów materiałów źródłowych, które pozwolą zaoszczędzić czas i koszty produkcji w nadchodzących latach. Mielibyśmy zatem do czynienia z prawdziwie milowym krokiem, ponieważ akumulatory są zazwyczaj najdroższym elementem pojazdu elektrycznego.

Co z partnerstwa wynika

„Oczekujemy, że kreatywna współpraca z IonQ zapewni innowacje w opracowywaniu w wirtualnej przestrzeni kluczowych materiałów dla różnych części przyszłej mobilności. Cieszymy się, że możemy wkroczyć w nadchodzącą erę kwantową i skorzystać z możliwości, które czekają dzięki bardziej efektywnemu zasilaniu baterii.” Tak skomentował partnerstwo TaeWon Lim Wiceprezes Wykonawczy i Szef Centrum Badań i Inżynierii Materiałowej w Hyundai Motor Group.

 Rozpoczęta współpraca jest kluczowym elementem dla realizacji strategii Hyundai’a. Zakłada ona bowiem sprzedaż od 2025 roku przynajmniej 560 tysięcy pojazdów elektrycznych rocznie i wprowadzenie przynajmniej dwunastu nowych modeli elektrycznych. Co jeszcze istotniejsze, bo dotyczy nas wszystkich, partnerstwo jest również ważnym kamieniem milowym w walce z zagrożeniami zmiany klimatu. Pojazdy elektryczne odgrywają bowiem, jak wiadomo, kluczową rolę w osiąganiu globalnych celów zrównoważonego rozwoju.

„W IonQ wierzymy w naszą misję rozwiązywania najbardziej złożonych problemów na świecie poprzez nieustanny rozwój naszych komputerów kwantowych. Równocześnie globalną zmianę klimatu postrzegamy jako jeden z takich problemów, który możemy pomóc rozwiązać za pomocą chemii kwantowej. Wydajność baterii to jeden z najbardziej obiecujących nowych obszarów, w których obliczenia kwantowe mogą coś zmienić. Cieszymy się współpracą z Hyundai Motor Company nad projektem, który ma doprowadzić do tego, że pojazdy elektryczne staną się podstawowym środkiem transportu na świecie.” W ten sposób ocenił początek współpracy Peter Chapman, Prezes i Dyrektor Generalny IonQ.

Nowatorstwo

Partnerstwo z Hyundai Motor Company jest najnowszym projektem IonQ w dziedzinie chemii kwantowej. Wcześniej komputery IonQ były używane do przeprowadzania kompleksowego strumienia wykorzystywanego przy symulacji dużych cząsteczek, takich jak te obecne w procesach projektowania nawozów chemicznych. Komputery kwantowe IonQ zostały również wykorzystane do symulacji cząsteczek wody, będąc jedną z pierwszych demonstracji potencjału obliczeń kwantowych w zastosowaniach chemii kwantowej.

Opr. WłAd

Hyundai Motor Company - mechanika kwantowa w motoryzacji
Poprzedni wpis Następny wpis