Zbliżają się wakacje, a wielu z was najpewniej planuje kemping, ponieważ w Polsce mocno rośnie trend spędzania wolnego czasu właśnie w taki sposób. Przyczepa kempingowa daje większą niezależność niż hotel, a w obecnej sytuacji w kraju, także więcej swobody i bezpieczeństwa. Jeśli dopiero zaczynacie przygodę z karawaningiem, warto poznać przepisy dotyczące holowania przyczep. Zacznijmy od haka.

Jeśli w waszym pojeździe nie ma haka holowniczego, prawdopodobnie możecie go zamontować. Oczywiście trzeba sprawdzić, najlepiej w dowodzie rejestracyjnym, czy auto w ogóle się do tego nadaje, ale o tym za chwilę. Zalecam montaż haka w autoryzowanym serwisie, gdzie odpowiednie urządzenie zostanie dobrane do możliwości samochodu i potrzeb.

Hak holowniczy ma pewne parametry i są to:

  • Uciąg [kg]
  • Obciążenie pionowe [kg]
  • Siła D [kN]

Uciąg jest ważny ze względu na masę holowanej przyczepy. Oczywiście wartość uciągu nie może przekraczać masy przyczepy, którą zamierzacie holować. Najlepiej, jakbyście posługiwali się masą dopuszczalną, którą znajdziecie w dokumentacji przyczepy.

Nacisk pionowy jest szczególnie istotny przy przewożeniu rowerów na platformie lub wieszaku. Sama przyczepa, w szczególności kempingowa, nie generuje dużego nacisku na hak. Jest tak wyważona, by nacisk ten był minimalny. Inaczej sprawa wygląda, kiedy na bagażniku rowerowym zamontujemy 3 rowery. To już spore obciążenie, ponieważ sam bagażnik waży kilkanaście kilogramów i każdy rower kolejne tyle.

O ile dwa pierwsze parametry wydają się być zrozumiałe, o tyle nie każdy rozumie co to jest siła D, która jest wpisana na tabliczce znamionowej haka. Jest to wynik ilorazu masy pojazdu i przyczepy, podzielonego przez sumę masy pojazdu i przyczepy, a następnie pomnożony przez wartość stałą 0,00981. Matematycznie wygląda to następująco:

[(MA x MP) : (MA + MP)] x 0,00981 = siła D

Gdzie:

MA – masa pojazdu

MP – masa przyczepy

Wynik powyższego działania odwzorowuje wzajemne oddziaływanie na siebie pojazdu i przyczepy, których jedynym łącznikiem jest hak holowniczy. Jeśli powyższa wartość w odniesieniu do waszego pojazdu i przyczepy przekroczy siłę D wpisaną na tabliczce znamionowej haka, może dojść do odkształcenia haka lub jego rozerwania, zwłaszcza w sytuacjach nietypowych i po długotrwałej eksploatacji. Siła D nie może więc być niższa niż odpowiedni stosunek mas pojazdu i przyczepy.

Z reguły siła D haka holowniczego różnych modeli mieści się w przedziale o wartościach od 5,15 kN do 20,55 kN. Zanim wybierzecie hak do swojego pojazdu, warto policzyć odpowiednią wartość na podstawie wpisanych w dowód rejestracyjnych wartości, czyli dopuszczalna masa całkowita pojazdu (rubryka F.2) i dopuszczalna masa całkowita przyczepy (O.1).

Dobór haka do potrzeb najlepiej powierzyć profesjonaliście, a montaż zlecić w autoryzowanej stacji obsługi, gdzie po montażu nadal będziecie mogli korzystać z gwarancji na auto.

Poprzedni wpis Następny wpis