Najnowszy film
Japończycy rezygnują z USA i skupiają się na mniejszych autach [historia Suzuki cz. 6]

W ostatniej części historii Suzuki wspominaliśmy o wielu ciekawych projektach, które w latach 90. i poprzedniej dekadzie sprawiły, że firma rozwinęła się do obecnych rozmiarów. Były małe kei cary, jak również najszybszy motocykl świata: Hayabusa GSX1300R. Z ostatniej części dowiecie się, jak radzi sobie Suzuki od 2010 roku do dziś.

Części poprzednie: 1 2 3 4 5

Na początku 2010 roku, w styczniu, koncern Volkswagen sfinalizował zakup 19,9% wyemitowanych przez Suzuki akcji. Jeszcze w tym samym roku zamknięto fabrykę w Yangon (Birma), która działała od 1998 roku na zasadach joint venture zawartych z lokalnym rządem. W roku 2011 japońska marka oficjalnie ogłasza, że w ciągu najbliższych kilku lat zainwestuje w swoją indonezyjską fabrykę 800 000 000 dolarów.

Jesienią tego samego roku Suzuki kończy niedawno rozpoczętą współpracę z koncernem Volkswagen AG. Na początku 2012 roku Japończycy ogłaszają plany budowy nowej wielkiej fabryki silników w Indonezji. W lutym rozpoczynają współpracę z brytyjską firmą Intelligent Energy (na zasadach joint venture), producentem ogniw paliwowych. Celem tego zabiegu było przyspieszenie prac nad autem o zerowej emisji spalin.

Miesiąc później tajski oddział Suzuki rusza z produkcją i sprzedażą nowego Swifta. Z powodu umacniającego się jena i skoncentrowania się na małych autach jesienią 2012 Suzuki jest zmuszone wycofać się z amerykańskiego rynku. Jeszcze w 2003 roku Japończycy planowali sprzedawać w USA 200 000 samochodów osobowych rocznie. Niestety, nigdy nie udało się nawet zbliżyć do takiego wyniku. W 2007 roku, kiedy marka była w szczytowej formie na amerykańskim rynku, sprzedała tam 100 000 aut.

Co ciekawe, kiedy ogłosiła, że wycofuje się ze Stanów, sprzedaż nagle podskoczyła, i to o ponad 20%. Jak wytłumaczyć takie zjawisko? Dilerzy po prostu obniżyli ceny. Suzuki co prawda wycofało się ze sprzedaży samochodów w USA, ale zapewniło, że nadal będzie można tam kupić jego motocykle, quady oraz silniki do łodzi.

W styczniu 2013 roku firma świętuje 50. rocznicę wejścia na amerykański rynek motocykli. Z tej okazji prezentuje jubileuszowy jednoślad GSX-R1000 50th Anniversary Edition. W 2012 roku Japończycy rezygnują ze sprzedaży aut na rynku w USA, rok później wycofują się również z Kanady. Od 2014 roku na tamtejszym rynku, podobnie jak w Stanach, sprzedawane są tylko jednoślady, quady i jednostki napędowe do łodzi.

Na 83. targach motoryzacyjnych w Genewie debiutuje nowa generacja Suzuki SX4 ze zmienioną nazwą SX4 S-Cross. W porównaniu z poprzednikiem auto jest sporo większe, a co za tym idzie – znacznie przestronniejsze. Pod jego maskę trafiły dwa silniki: benzynowy o pojemności 1,6 VVT dysponujący mocą 120 KM oraz wysokoprężny 1,6 DDiS o takiej samej mocy. Samochód dostępny jest z napędem na przód lub na obie osie. Na polskim rynku ceny nowego modelu zaczynają się już od 72 900 zł (dane według cennika z marca 2014 roku).

W lipcu 2013 roku w motoryzacyjnych mediach pojawiły się plotki o wznowieniu współpracy z Volkswagenem, które jednak dość szybko zdementował wiceprezes japońskiego koncernu Toshihiro Suzuki. Obecnie Suzuki pracuje nad następcą Grand Vitary. Pod koniec stycznia 2013 roku przyłapano auto w kamuflażu. Nowy SUV trafi do produkcji w 2015 roku, a jego premiera odbędzie się prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Samochód zostanie zmniejszony i będzie konkurował z takimi autami, jak Renault Captur czy Nissan Juke. Jego stylizacja będzie nawiązywała do konceptu iV-4. Japończycy nie planują natomiast następcy modelu klasy średniej o wdzięcznej nazwie Kizashi, chcą skupić się przede wszystkim na małych autach.



Wróć