Klienci wyjeżdżający z salonów nowymi dieslami od kilku lat poznają zupełnie nowy płyn eksploatacyjny, jakim jest AdBlue. Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin, a rolą kierowcy jest jego uzupełnianie. Mimo to, kilka pytań nasuwa się zupełnie naturalnie, a w tym artykule macie gotowe odpowiedzi.

Co to jest AdBlue?

AdBlue to nazwa handlowa wodnego roztworu mocznika, który dodawany do układu wydechowego w katalizatorze SCR pozwala rozłożyć szkodliwe tlenki azotu na amoniak i dwutlenek węgla.

Czy bez AdBlue da się jeździć?

Nie i wynika to z oprogramowania sterującego pracą silnika. Kiedy płyn osiągnie założony przez producenta minimalny poziom, podróż autem będzie możliwa, ale po wyłączeniu silnika nie da się go już uruchomić. Kiedy silnik nie dostanie AdBlue w czasie pracy, wówczas przejdzie w tryb awaryjny.

Kiedy trzeba dolać AdBlue?

W każdym samochodzie wyposażonym w system SCR na ekranie komputera pokładowego pojawia się komunikat o niskim poziomie AdBlue. To jest czas na uzupełnienie. Jeśli tego nie zrobisz, to pojawi się komunikat ostrzegający z limitem kilometrów do przejechania, a kiedy ten limit zostanie osiągnięty, silnik nie da się już włączyć.

Co trzeba zrobić, kiedy poziom AdBlue jest krytyczny?

Jeśli przekroczysz minimum poziomu AdBlue, to po wyłączeniu silnika już go nie uruchomisz. Nawet jeśli w międzyczasie dolejesz AdBlue. Dlatego w takiej sytuacji – choć się tego nie zaleca – trzeba dolać AdBlue na pracującym silniku i po dolaniu rozpocząć jazdę, by system przeszedł kalibrację i uwzględnił nowy poziom płynu.

Jak często trzeba uzupełniać AdBlue?

Z reguły zbiornik na AdBlue ma taką pojemność, by płynu wystarczyło na przejechanie od kilku do kilkunastu tysięcy kilometrów. Średnio 1 litr AdBlue wystarcza na pokonanie 1000-2000 km.

Gdzie kupić AdBlue?

Można wszędzie, w przeciwieństwie do paliwa, gdzie są produkty związane z motoryzacją. Na każdej stacji benzynowej można kupić płyn zarówno w pojemnikach jak i nalać wprost z dystrybutora AdBlue. Co prawda za pojemnik trzeba więcej zapłacić, ale w niektórych autach jest to po prostu wygodniejsze rozwiązanie. W najnowszych samochodach AdBlue lejemy z dystrybutora, ponieważ wlew znajduje się pod klapką obok wlewu paliwa. W starszych samochodach może znajdować się we wnętrzu, np. w bagażniku, we wnęce na koło zapasowe lub pod maską. Wówczas lepiej nalać z butelki przez specjalny lejek.

Ile kosztuje AdBlue?

Paradoksalnie – w przeciwieństwie do innych produktów – najtaniej jest na stacji benzynowej, kiedy lejemy AdBlue z dystrybutora. Cena to ok. 1,50-2,00 zł/litr. Za płyn z pojemnika kupiony w sklepie zapłacicie 2-3 razy więcej. Podobne, choć z reguły trochę wyższe ceny niż z dystrybutora, są w hurtowniach, sklepach motoryzacyjnych oraz w internecie. Najdrożej jest oczywiście w serwisie autoryzowanym – nawet 10-krotnie drożej niż na stacji.

Jak przechowywać AdBlue?

Jeśli kupujesz AdBlue w opakowaniach, to musisz pamiętać o dwóch rzeczach. Po pierwsze, by przechowywać go w temperaturze od -5 do +25 st. C. Po drugie, zwróć uwagę na termin przydatności, gdyż przeterminowany roztwór nie nadaje się do użycia i może zaszkodzić kosztownemu systemowi SCR.

Czy AdBlue jest toksyczny?

Nie radzę go spożywać, ani nie dotykać, choć nie jest szkodliwy dla skóry. Za to nieprzyjemnie pachnie, może powodować podrażnienia. Jest niebezpieczny na dłuższą metę dla metalu i lakieru (właściwości korozyjne) oraz dla roślin (wysychają). Jeśli masz wlew we wnętrzu auta, unikaj rozlania AdBlue na tapicerkę, gdyż ją brudzi – krystalizacja do postaci proszku.

Poprzedni wpis Następny wpis