Mitsubishi właśnie dołączyło do grupy producentów oferujących w Polsce samochody z fabryczną instalacją gazową. Sprawdźcie, jakimi modelami Mitsubishi możecie teraz jeździć „za pół ceny”.

Nie ma wątpliwości co do tego, że instalacja gazowa znacznie obniża koszty eksploatacji samochodu. Ceny benzyny i oleju napędowego już dawno przekroczyły 5 zł/l, a nie brakuje dużo, aby sięgnęły magicznych 6 zł/l. Tymczasem ceny gazu LPG, choć rosną wraz z cenami innych paliw płynnych, zawsze utrzymują się na poziomie 40-50% ceny benzyny i oleju napędowego. To powoduje, że (pomijając nieznaczne koszty serwisu instalacji gazowych) eksploatacja samochodu na LPG jest mniej więcej o połowę tańsza. Niedziwne więc, że spora grupa producentów samochodów oferuje instalacje gazowe w fabrycznie nowych autach.

Zaletami fabrycznej instalacji gazowej są gwarancja producenta na instalację i brak negatywnego wpływu na gwarancję całego samochodu. Poza tym producent doskonale wie, w którym modelu (w jakiej wersji silnikowej) instalacja LPG nie będzie się odbijała na trwałości silnika i jego podzespołów. Dlatego też oferta modeli z zasilaniem gazowym jest ograniczona zwykle do najprostszych i, co najważniejsze, najtańszych wersji silnikowych.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/mitsubishi-colt-13-invite-maly-rekin-test”]Mitsubishi Colt 1,3 Invite – mały rekin [test][/blo-link-inner]

Mitsubishi Motors we współpracy z białostocką firmą AC S.A. zajmującą się importem podzespołów do instalacji LPG i ich montażem oferuje trzy modele zasilane gazem propan-butan. Są to następujące modele: Mitsubishi ASX 1,6 z napędem na przednią oś (typ silnika 4A92), Mitsubishi Lancer Sportback z silnikami benzynowymi 1,6 i 1,8 (typ silnika 4A92, 4B10, 4J10) oraz Mitsubishi Colt 1,3 (typ silnika 4A90). Dotyczy tylko modeli z manualnymi skrzyniami biegów.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/mitsubishi-lancer-16-mivec-invite-daleko-od-sportutest”]Mitsubishi Lancer 1,6 Mivec Invite – daleko od sportu [test][/blo-link-inner]

Koszty instalacji są bardzo rozsądne i nie różnią się znacznie od ofert warsztatów profesjonalnie zajmujących się montażem takich urządzeń. Dla modelu ASX jest to 4200 zł, dla Lancera 4000 zł, a dla Colta 3900 zł.

Samochody objęte są pełną gwarancją importera oraz producenta instalacji gazowych, firmy AC. Ochrona udzielana jest na 3 lata (z limitem 100 tys. km), przy czym przez pierwsze 24 miesiące limit przebiegu nie obowiązuje. Co więcej, Mitsubishi oferuje również instalację do używanych samochodów (te same modele), tyle że gwarancja na instalację gazową trwa 2 lata bez limitu przebiegu i do końca gwarancji samochodu (jeśli jeszcze jest), ale do 100 tys. km.

[blo-link-inner href=”https://blog.pgd.pl/mitsubishi-asx-18-di-d-4wd-invite-terenowa-alternatywa-test”]Mitsubishi ASX 1,8 DI-D 4WD Invite – terenowa alternatywa [test][/blo-link-inner]

Samochody z fabrycznie zamontowaną instalacją gazową można objąć programem Rozszerzonej Gwarancji Mitsubishi (5 lat lub 300 tys. km), ale nie będzie ona dotyczyła komponentów instalacji.

Aby utrzymać gwarancję na instalację gazową, należy dokonywać regularnych przeglądów co minimum 10 tys. km i przynajmniej raz w roku. Można to realizować w autoryzowanych przez firmę AC stacjach obsługi Mitsubishi Motors lub zakładach należących do sieci Partnerskich Warsztatów Serwisowych firmy AC.

Firma AC S.A oferuje fabryczne instalacje w samochodach Mitsubishi oparte na sterowniku znanego producenta STAG. Sekwencyjny wtrysk pozwala na precyzyjne dozowanie dawek paliwa, co z kolei wpływa na kulturę pracy silnika i osiągi samochodu. Auta z fabryczną instalacją LPG charakteryzują się minimalnym spadkiem mocy i nieznacznym wzrostem spalania, praktycznie niezauważalnym w codziennej eksploatacji. Praca silnika na mieszance propan-butan nie odbija się również na jego trwałości. Dużą różnicę widać dopiero podczas płacenia za paliwo na stacjach benzynowych.

Z uproszczonych wyliczeń przeprowadzonych przez Mitsubishi Motors wynika, że koszt zakupu instalacji gazowej zwraca się po ok. 20 tys km. Później są już tylko oszczędności. My obliczyliśmy, że przy miesięcznym przebiegu 1500 km zwrot kosztów nastąpi po 11 miesiącach, a w ciągu 3 lat eksploatacji oszczędności z tej inwestycji sięgną około 7 tys. zł.

Poprzedni wpis Następny wpis