Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Naprawa bezgotówkowa najbezpieczniejszą formą rozliczenia szkody – zwłaszcza w ASO

mitsubishi

Rozliczenie szkody można załatwić na kilka sposobów, ale najlepszym rozwiązaniem jest oddanie samochodu do ASO i naprawa bezgotówkowa. Sprawdź co ci się należy z OC sprawcy wypadku przy naprawie auta?

Rozliczenie szkody przypomina nierzadko targowanie się. Poszkodowany chce jak najwyższej rekompensaty i doprowadzenia auta do stanu sprzed wypadku, a ubezpieczycielowi zależy tylko na tym, by ponieść jak najniższe koszty.

Nierzadko użytkownicy samochodów skarżą się na ubezpieczycieli, którzy nie chcą pokryć całości kosztów naprawy, a także zaniżają ceny części czy robocizny. Dlatego też najlepszą formą jest naprawa bezgotówkowa w ASO. Dlaczego?

W pierwszej kolejności dlatego, że po spisaniu stosownej umowy wszystko pozostaje w gestii Autoryzowanej Stacji Obsługi. Nie musisz przejmować się niczym – tylko czekasz na odbiór gotowego auta. W ASO samochód zostanie naprawiony na częściach oryginalnych i zgodnie z technologią. Mechanicy skrupulatnie przyjrzą się wszystkim uszkodzeniom i każdą część wymienią na nową.

Nierzadko ubezpieczyciele zastrzegają sobie możliwość pokrycia cen części oryginalnych pod warunkiem, że takie zostaną kupione lub zamontowane w ASO. W przypadku naprawy bezgotówkowej w serwisie autoryzowanym, ta „karta przetargowa”, nierzadko niezgodna z prawem, zostaje ubezpieczycielowi wytrącona z ręki już na starcie.

Co ci się należy z OC sprawcy?

Holowanie pojazdu z miejsca zdarzenia do warsztatu musi być zapewnione przez ubezpieczyciela lub zostaną pokryte koszty takiej usługi. Nie ma znaczenia, jaki warsztat wybierzesz. Możesz też zażądać odholowania uszkodzonego pojazdu pod dom. W przypadku zdarzenia drogowego, radzę w pierwszej kolejności skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym wystawiającym polisę OC sprawcy.

Naprawa auta ma przynieść taki skutek, że uszkodzony pojazd zostanie przywrócony do stanu sprzed zdarzenia. Bez względu na rozmiar czy koszt naprawy, chyba że ubezpieczyciel stwierdzi szkodę całkowitą. Wówczas odszkodowanie powinno odpowiadać wartości pojazdu sprzed wypadku. Jeśli postanowisz zostawić wrak dla siebie, odszkodowanie zostanie pomniejszone o wartość rynkową wraku.

Pamiętaj, że bez względu na to, w jaki sposób będziesz chciał rozliczyć szkodę – gotówka lub naprawa bezgotówkowa – należą cię się części wyłącznie oryginalne do naprawy, chyba, że ubezpieczyciel udowodni, że uszkodzone części były nieoryginalne lub podniosą wartość pojazdu po naprawie względem wartości przed naprawą. Można przystać na kompromis i zgodzić się na wysokiej jakości zamienniki, ale wyłącznie w przypadku aut starszych. Jeśli twój pojazd ma nie więcej niż 5-6 lat, koniecznie żądaj części oryginalnych. Najlepiej jednak skorzystać z naprawy bezgotówkowej w ASO – wówczas masz pewność, że takie części zostaną zamontowane. Zapamiętaj również, że wyłącznie naprawa w ASO skutkuje przedłużeniem gwarancji producenta na uszkodzone auto, jeśli jeszcze przed zdarzeniem jej podlegało.

Auto zastępcze na czas naprawy należy się każdemu, kto nie może korzystać z własnego. Niezależnie od tego, ile naprawa będzie trwała – liczy się czas od oddania samochodu do serwisu do dnia jego odbioru. Nierzadko samochód zastępczy można otrzymać od serwisu, ale też ubezpieczyciele współpracują z wypożyczalniami, które udostępniają pojazdy zastępcze poszkodowanym. Pamiętaj, żeby zawsze zapytać właśnie ubezpieczyciela o taki pojazd w pierwszej kolejności.

Co do samego pojazdu zastępczego, musi spełniać standardy pojazdu uszkodzonego. Zwłaszcza mieć pewne jego cechy, na przykład automatyczną skrzynię biegów lub klimatyzację, jeśli twoje auto takowe posiada. Nie może być niższej klasy jeśli zapewnia go ubezpieczyciel, ale może być wyższej klasy. Natomiast jeśli wynajmiesz auto zastępcze we własnym zakresie, to pamiętaj o tym, by był najwyżej klasy twojego samochodu. Jeśli wynajmiesz zbyt drogie, ubezpieczyciel może nie pokryć całości kosztów.

Poszkodowani mają też pewne wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście pojazd zastępczy im się należy – na przykład nie wykorzystują go w pracy czy do dojazdów do pracy. Zgodnie z orzecznictwem sądów, auto zastępcze należy się zawsze, nawet jeśli realnie nie jest niezbędne. Kolejna wątpliwość, to okres naprawy. Nierzadko ubezpieczyciel nie chce dać auta zastępczego, jeśli pojazd uszkodzony stoi w warsztacie i nie jest naprawiany, np. ze względu na oczekiwanie na części. To nie jest powód do odmowy i nie trzeba się z taką decyzją zgadzać.

Po naprawie samochodu należy ci się jeszcze jedno – rekompensata za utratę wartości rynkowej. Każde auto naprawiane blacharsko traci na wartości. Choćby z powodu widnienia w bazie samochodów, za które ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie. Jedna istotna uwaga – ubytek wartości handlowej oblicza się jedynie dla aut osobowych, których wiek nie przekracza 6 lat. Nawet jeśli naprawiasz auto bezgotówkowo, zwróć się do ubezpieczyciela o rekompensatę z tego tytułu.



Wróć