Nissan przedstawił koncepcyjny model Ariya – elektrycznego crossovera z dwoma silnikami, zaawansowanymi systemami wspomagającymi kierowcę oraz wyglądem sygnalizującym całkowite stylistyczne przeobrażenie marki. I to wszystko daje niemal pewność, że prędzej niż później pojawi się model produkcyjny.
Jest taka marka, nazywa się Nissan, która prezentując sensownie wyglądające pojazdy koncepcyjne, nie robi tego tylko na pokaz. Po kilku latach auto dość zbliżone wizualnie trafia do produkcji seryjnej. Tak było w przypadku modelu Sway, który potem okazał się Micrą. Tak było z Hi Crossem, który przeobraził się w X-Traila, Qazana to nic innego jak zapowiedź pierwszego Juke’a, natomiast premierę Qashqaia uprzedziła premiera… Qashqaia concept. Oczywiście nie każdy pojazd koncepcyjny Nissana trafia do produkcji, ale niektóre od razu widać, że są traktowane poważnie i mam wrażenie, że dotyczy to modelu Ariya.
Dlaczego tak twierdzę? Ponieważ Nissan nie ma obecnie w ofercie crossovera z napędem elektrycznym, a rynek wręcz tego wymaga. Nie będzie to na pewno Juke, ale Qashqai… Nie zdziwiłbym się, gdyby Ariya była zapowiedzią kolejnej generacji tego hitu. Dlaczego? Ponieważ cytując producenta: „wyglądem sygnalizuje całkowite stylistyczne przeobrażenie marki” oraz „zwiastuje nową erę dla Nissana jako firmy, która postanowiła przedefiniować filozofię marki zgodnie z kolejną fazą ewolucji samochodu”. Obecnie Qashqai jest wizytówką Nissana, więc który model miałby tu cokolwiek sygnalizować czy definiować na nowo? Do dość odważna sugestia i nie jestem do tego całkowicie przekonany, ale nie wykluczam. Tak jak nie wykluczam modelu równoległego, wyłącznie elektrycznego.
Jakby nie było, już czas na w pełni elektryczny samochód będący alternatywą dla Leafa. Ariya wygląda sensownie, nawet dość podobnie do tego typu aut konkurencji. Dlatego też uważam, że nieznacznie zmieniony za kilka lat będzie miał swoją premierę jako model produkcyjny.
Czym jest Nissan Ariya?
– Ariya Concept jest przykładem ścisłej współpracy zespołów odpowiedzialnych za wzornictwo i rozwiązania techniczne — powiedział Yasuhiro Yamauchi, dyrektor reprezentujący Nissan Motor Co., Ltd. – Jest odzwierciedleniem przyszłego języka projektowania Nissana u progu nowej ery dla firmy – kolejnego etapu w naszej ewolucji.
Ariya charakteryzuje się minimalistycznym podejściem do projektowania i nadwoziem zaprojektowanym w filozofii napędu elektrycznego. Jeśli się przyjrzycie typowym autom elektrycznym, zauważycie zmianę proporcji względem spalinowych odpowiedników – kabina jest większa, krótkie są maska i bagażnik, a długi jest rozstaw osi. Tak jest dlatego, że silniki elektryczne zajmują mniej przestrzeni i są umieszczone w zasadzie pomiędzy kołami. Do tego samochód nie ma wału napędowego. Z kolei akumulatory „układa” się pod podłogą, więc nie jest wymagane miejsce na zbiornik paliwa. Inne rozmieszczenie podzespołów na nowo definiuje wygląd samochodu.
– Dzięki płaskiej podłodze – uzyskanej poprzez odpowiednie rozmieszczenie akumulatorów i brak silnika spalinowego – Ariya Concept zachwyca wsiadających przestronnością i otwartością kabiny – powiedział Alfonso Albaisa, starszy wiceprezes i szef globalnego działu projektowania w firmie Nissan. – Panele przechodzą naturalnie jeden w drugi, płynnie łącząc przód, boki i tył, oraz tworzą panoramiczne wrażenie z każdego miejsca.
Dzięki dwóm silnikom elektrycznym, Ariya jest napędzana na obie osie. Ma się charakteryzować bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi w zakrętach oraz przyczepnością na śliskiej nawierzchni. Inżynierowie zaprojektowali nowy system zarządzania automatycznym przekazywaniem mocy i hamowaniem w samochodzie elektrycznym, który charakteryzuje się płynną pracą przy minimalnym poślizgu opon. Kierowca nie będzie musiał się uczyć nowego typu samochodu, ponieważ będzie działał intuicyjnie.
Poza wymiarami zewnętrznymi Nissan nie podał żadnych danych technicznych koncepcyjnego pojazdu, bo i po co? Nie jest to wersja nawet przedprodukcyjna, a jedynie wizja, która moim zdaniem będzie zrealizowana w ciągu najbliższych lat. A propos wymiarów, to długość wynosi 4600 mm, szerokość bez lusterek 1920 mm, a wysokość to 1630 mm. Duże auto. Większe niż Qashqai. Ale to nie ma znaczenia. Wymiary są równie koncepcyjne jak całe auto.