Samochody miejskie, czyli modele segmentu B, powinny mieć małe silniki ekonomiczne, ale też wystarczająco dynamiczne, aby nie być „miejską zawalidrogą”. Dodatkowo jednak powinny mieć moment obrotowy na tyle wysoki, aby można bezstresowo pojechać takim pojazdem na dalsze wypady, a nawet na wakacje. Właśnie optymalizując ofertę silnikową w Nissanie Micra wprowadzono trzy nowe turbodoładowane silniki benzynowe.
Zaprojektowano je, aby zaoferować klientom optymalną mieszankę osiągów i efektywności, pozwalającą ograniczyć do minimum koszty eksploatacji pojazdu. Wszystkie mają bardzo konkurencyjne parametry w stosunku do kluczowych modeli w segmencie B. Oto zestawienie wszystkich jednostek:
Silnik Skrzynia biegów |
Moc maksymalna (KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
Emisja CO2 (g/km) |
Zużycie paliwa (l/100km) |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
100 przy 5000 obr./min |
160 przy 2750 obr./min |
123–133 |
5,5–5,9 |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
100 przy 5000 obr./min |
144 przy 2000 obr./min |
142–149 |
6,3–6,7 |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
117 przy 5250 obr./min |
180 przy 1750 obr./min (+20 Nm z overboost) |
133 |
5,9 |
W tym materiale skupimy się na pierwszym układzie napędowym, czyli silniku 1,0 l, 3-cylindry 117 KM i manualna skrzynia 6MT
Nową flagową wersję Micry napędza 1-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy DIG-T o mocy 117 KM, zestawiony z 6biegową skrzynią manualną o nieco bardziej sportowej charakterystyce.
Nie jest to zmodyfikowana i wzmocniona wersja 100-konnej jednostki IG-T, ale zupełnie inna konstrukcja. Powstała w ramach sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi we współpracy z koncernem Daimler, wraz z 1,3-litrowym silnikiem benzynowym wprowadzonym niedawno do oferty crossovera Nissan Qashqai.
Silnik DIG-T o mocy 117 KM — również trzycylindrowy — został zaprojektowany z myślą o klientach preferujących bardziej dynamiczny styl jazdy. Maksymalny moment obrotowy o wartości 180 Nm można chwilowo zwiększyć o dodatkowe 20 Nm dzięki funkcji overboost.
Porównując obie nowe jednostki — 100-konną i 117-konną — ta druga zapewnia o wiele lepsze przyspieszenie, również w wyższych zakresach obrotów. Oczywiście silniki różnią się także mocą, ale też momentem obrotowym i prędkością obrotową, przy której dostępna jest maksymalna moc (180 Nm przy 1750 obr./min w przypadku jednostki 117-konnej i 160 Nm przy 2750 Nm w wersji 100-konnej). W efekcie silnik 117-konny rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy, czyli o całą sekundę szybciej niż jednostka 100-konna z manualną skrzynią biegów (10,9 sekundy).
Różnice nie ograniczają się do samego silnika: samochód z jednostką o mocy 117 KM jest bardziej dynamiczny na drodze także dzięki licznym zmianom konstrukcji.
Wersje wyposażone w ten silnik mają obniżone zawieszenie (-10 mm), które zostało również specjalnie zestrojone pod kątem tej modyfikacji. Układ kierowniczy także działa tu inaczej —zębatkowa przekładnia kierownicza pracuje lżej i wydajniej, przez co pojazd stał się zauważalnie przyjemniejszy w prowadzeniu.
Micra z tym zespołem napędowym przyciąga uwagę nową chromowaną końcówką rury wydechowej oraz 17-calowymi kołami ze stopów metali lekkich (we wszystkich wersjach wyposażenia oferowanych z tym silnikiem).
Parametry silnika:
Silnik Skrzynia biegów |
Moc maksymalna (KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
Emisja CO2 (g/km) |
Zużycie paliwa (l/100km) |
1,0 l benzynowy 3-cylindrowy |
117 przy 5250 obr./min |
180 przy 1750 obr./min (+20 Nm z overboost) |
133 |
5,9 |
W nowej jednostce napędowej DIG-T 117 KM zastosowano szereg innowacji technicznych, zapewniających dynamiczne osiągi przy niskim zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2. Są to:
Głowica silnika o przekroju trójkątnym: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. To innowacyjne rozwiązanie zmniejsza rozmiar i masę silnika.
Powłoka gładzi cylindrów: dla silnika benzynowego o pojemności 1,0 l technologię tę zastosowano po raz pierwszy na świecie. Powłoka gładzi cylindra została opracowana dla supersamochodu Nissana, modelu GT-R, i już wcześniej stosowano ją w jednostkach napędowych o pojemności 1,3 litra niedawno wprowadzonych do oferty crossovera Nissana Qashqai. Zmniejszając tarcie współpracy tłoka z cylindrem, powłoka ta poprawia gospodarkę cieplną i proces spalania, a także pozwala obniżyć masę silnika, a w konsekwencji zmniejszyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Centralnie usytuowany wtryskiwacz: podobnie jak w niedawno wprowadzonym na rynek silniku benzynowym o pojemności 1,3 litra, dostępnym w Nissanie Qashqai, nowa jednostka w modelu Micra ma wtryskiwacz zamontowany centralnie w komorze spalania. Lepiej ukierunkowany wtrysk paliwa zapobiega osadzaniu się paliwa na zaworach i świecach, co poprawia parametry emisji spalin. Paliwo dostarczane jest pod ciśnieniem 250 barów za pomocą pompy wysokociśnieniowej.
Turbosprężarka z elektronicznie sterowanym zaworem kontrolującym ciśnienie doładowania: technologia ta zapewnia większą kontrolę nad turbosprężarką, maksymalizując reakcje silnika i jego wydajność.
Elektryczne sterowanie turbosprężarki: zapewnia szybką i precyzyjną odpowiedź turbosprężarki, poprawiając charakterystykę mocy silnika.
Układ zmiany chwili otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych: zoptymalizowane sterowanie maksymalizuje osiągi i zmniejsza emisję spalin.
Filtr cząstek stałych silnika benzynowego (GPF): obecnie obowiązkowy element wszystkich silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Filtr GPF zapewnia zgodność z przepisami dotyczącymi emisji spalin.
Zapraszamy na jazdy testowe tym modelem: do naszych autoryzowanych dealerów Nissana pod nazwą Japan Motors: w Bielsku-Białej, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Poznaniu, Sosnowcu, Warszawie i dwa w Krakowie (CM Jasnogórska, CM Krzemionki)
PGD