W przyszłym roku w salonach pojawi się nowy model X-Trail. Wiele osób zdecydowanych na zakup tego modelu ma zatem rozterkę: czekać, czy kupić obecną wersję? Oto fakty, które zapewne pomogą w wyborze.
Jak powiedział o obecnym modelu Jean-Philippe Roux, dyrektor generalny ds. crossoverów w Nissan Europe,: „Dzięki kompleksowej modernizacji zespołów napędowych Nissan X-Trail stał się jeszcze lepszym samochodem, który sprawdzi się w czasie każdej wyprawy”. Warto więc przeanalizować wszystkie plusy i minusy.
PLUS 1 – samochód doskonale sprawdzony
Każdy model, zanim rozpocznie się jego sprzedaż, jest testowany i wersje przedprodukcyjne przejeżdżają setki tysięcy kilometrów. Często zdarza się jednak, że w czasie normalnej eksploatacji jest zauważany jakiś błąd, który należy usunąć. Nie jest to tylko problem firm, które minimalizują koszty. Na sprawdzenie różnych części zapraszani są bowiem także właściciele Audi, BMW czy Mercedesów. W świecie motoryzacji utarło się nawet twierdzenie o „wieku dziecięcym modelu”, jako o czasie, gdy mogą wystąpić ewentualne kłopoty. Znikają one bezpowrotnie po kilku/kilkunastu miesiącach produkcji. Zatem obecny X-Trail nas nie zaskoczy…
PLUS 2 – rozwiązania technologiczne
W przypadku całego okresu produkcyjnego, silniki w jednym modelu są wielokrotnie zmieniane. Wpływ na to mają zarówno zmieniające się wymogi odnośnie emisji spalin i konieczność opracowywania „czystszych jednostek”, jak również preferencje klientów.
Po co bowiem oferować silnik, który kupuje tylko 10% nabywców. Wprawdzie wprowadzenie każdej wersji silnikowej jest poprzedzone wieloma badaniami wymagań klientów, ale to zawsze rynek koryguje te kwestie najlepiej.
Aktualnie w modelu oferowana jest 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 1.3 litra, z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa, która osiąga moc 158 KM i moment obrotowy 270 Nm w zakresie od 1800 obr./min do 3750 obr/min. Jest ona oferowana jedynie z 7-biegową, automatyczną skrzynią biegów dwusprzęgłową EDC. Jak zapewnia producent jest bardzo elastyczna w pracy i wykazuje ograniczone zużycie paliwa (średnio 7,1 l/100 km wg WLTP).
Jak sprawdzaliśmy podczas testu (CZYTAJ TEST). sto sześćdziesiąt koni pod maską, moment obrotowy wynoszący 270 Nm i automatyczna skrzynia przekładniowa sprawiają, że kierowca odczuwa przyspieszenie przy każdym dodaniu gazu. Co ważne, pojazd nie jest też nadmiernie paliwożerny. Wprawdzie deklarowane w katalogu średnie zużycie paliwa wynoszące 7,1 l/100 km należy włożyć w kategorie bajek, ale uzyskane 8,5 l/ 100 km dla samochodu mającego powierzchnię czołową 180×170 cm i ważącego 1,5 tony jest -wg mnie- zadowalające. Tym bardziej, że średnia prędkość na trasie wyniosła 97 km/h.
W mieście średnie zużycie paliwa wynosiło 9,5 -10,5 l/100 km, gdyż częste ruszanie z miejsca i automatyczna skrzynia przekładniowa nie były idealnymi parametrami pozwalającymi na oszczędność.
PLUS 3 – bezpieczeństwo
Obecnie oferowany model ma już najwyższy stopień bezpieczeństwa. Atutem obecnej wersji jest zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych.
- System awaryjnego hamowania przed przeszkodą
Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, X Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając -o ile zajdzie taka potrzeba- do całkowitego zatrzymania samochodu. Tym samym pozwoli to uniknąć zderzenia lub zminimalizować jego skutki. - Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy
Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy stanowi w Nissanie X Trail istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po „nauczeniu się” nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego konieczność przerwy w podroży. - Rozpoznawanie znaków drogowych
System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownego komunikatu dla kierowcy. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcję zaprogramowano w taki sposób, że działa ona w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.
- Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu
Tylna kamera wykrywa pojazdy znajdujące się w, niewidocznym w lusterkach, martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu” jest sygnalizowana zapaleniem się dyskretnej kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy. - Ostrzeżenie o poruszających się obiektach
Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowania X Trailem nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka”.
Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika kamera obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na dużym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect. - Adaptacyjne światła drogowe
System został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem decydującym o konieczności przełączenia świateł drogowych na światła mijania, aby nie oślepiać kierowców w zbliżających się lub dalszych pojazdach.
Plus 4 – cena zakupu
Niewątpliwą zaletą samochodu z ostatniego roku produkcji jest też jego cena. Coraz wyższe wymagania odnośnie komfortu, ekologii i bezpieczeństwa sprawiają bowiem, że nowe samochody są droższe. Mają wprawdzie znacznie wyższe poziomy wyposażenia, ale… wiele z tych elementów jest jedynie atrakcją cennikową, mającą nawiązać walkę z konkurencją. Często klient nie odczuje ich zalet, czy faktu ich braku.
Jedyny Minus
Jedynym minusem jest fakt, że będziemy mieli model starszy. Szczególnie po okresie trzech/czterech lat, gdy nowe wersje będą popularniejsze na drogach, kierowca może czuć pewien niedosyt.
Oczywiście w takim przypadku można zakupić nowy model, albo… pogodzić się ze swoimi możliwościami finansowymi
Bogusław Korzeniowski