Najnowszy film
Nowa Mokka pojawi się w 2021. Film z testów przedprodukcyjnych

14_Opel_511923

Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform), co umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych. Klient ma wybór…

W elektrycznym Oplu Mokka-e akumulatory są montowane głęboko w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i jednocześnie zwiększa sztywność  skrętną o kolejne 30 procent – to doskonałe warunki do dynamicznej jazdy. Klienci mogą liczyć na bardzo zwinną Mokkę drugiej generacji, która będzie dostępna w salonach sprzedaży od początku 2021 roku. Do tego czasu testy będą kontynuowane na pełnych obrotach.

05_Opel_511913

Etap 1: testowanie i dostrajanie na kole podbiegunowym

Inżyniera Opla Gunnara Neesa nigdy nie męczy robienie w kółko okrążenia po okrążeniu na lodzie. Regularnie zatrzymuje się na kilka minut. Sięga po laptopa, odczytuje zmierzone wartości, rejestruje każdy przejechany kilometr. Na rozległych arktycznych pustkowiach, w marcu jest jeszcze zimno. Są to idealne warunki, aby zapewnić harmonię pomiędzy ABS, ESP, systemami wspomagania i resztą nowego podwozia Opla Mokka.

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Auta testowe nadal chowają się za zielono-czarnym kamuflażem, z grafiką przypominającą 3D, która rozmywa kontury pojazdu. Inżynier za kierownicą przyjechał na daleką Północ, aby ustawić podwozie. Jak każdy Opel, nowa Mokka musi precyzyjnie reagować na dane z układu kierowniczego i dawać dobrą informację zwrotną, być wygodna, a jednocześnie zapewniać wystarczająco stabilną jazdę. Opel nie może wykazywać niekontrolowanych ruchów nadwozia, na przykład podczas jazdy przez duży wybój przy średniej prędkości.

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Filozofia firmy Opel zakłada bezpieczną i relaksującą jazdę na autostradzie. Opel musi być łatwy do kontrolowania w każdej sytuacji i jednocześnie sprawiać przyjemność podczas jazdy.

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Opel Mokka bei Testfahrten in Schweden, März 2020

Cechy te muszą być obecne w każdych warunkach pogodowych na całym świecie – na lodowatym kręgu polarnym, jak również w szczycie lata nad Morzem Śródziemnym. Nic nie powinno jednak ulec zmianie, jeśli chodzi o precyzję prowadzenia i konsekwentnie dobre zachowanie podczas jazdy. Części, podzespoły i układy są stale dopracowywane przez inżynierów Opla: amortyzatory, sprężyny, układ kierowniczy. Ponadto dostosowywane jest oprogramowanie sterujące, aby zapewnić idealne wyczucie pedału gazu podczas przyspieszania i hamowania, odpowiednią siłę wspomagania układu kierowniczego oraz współdziałanie wszystkich systemów wspomagania.

01_Opel_511920Etap 2: jazda z dużą prędkością po niemieckich torach testowych
Z powrotem w Niemczech: ten sam inżynier testowy pilotuje na rodzimym gruncie prototyp Mokki w Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen. Karsten Bohle, koordynator projektu dla Mokki drugiej generacji, dołącza do Gunnara Neesa. „Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć nowego Opla Mokkę na drodze, prowadzonego przez klientów. Napędy testowe działają jak w zegarku, również dlatego, że nasze nowe dziecko, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowym wymiarom zewnętrznym, dobrze reaguje na modyfikacje. Prowadzenie i komfort są świetne. Mokka to radość z jazdy”, powiedział Bohle, „praca nad jej rozwojem była świetną zabawą”.

02_Opel_511910Nowa Mokka jest gotowa do końcowych testów w Centrum Testowym. Mimo wstrząsów, komfort jazdy i akustyka wnętrza muszą pozostać niewzruszone – nawet podczas jazdy testowej po torze zwanym ścieżką tortur. Tutaj, niedaleko siedziby Opla w Rüsselsheim, tory są replikami najtrudniejszych nawierzchni drogowych w Europie. Inżynierowie firmy Opel testowali tu samochody przez dziesięciolecia i zgromadzili ogromne bogactwo doświadczeń. Inżynierowie wielokrotnie regulowali sprężyny i amortyzatory, stale ulepszając równowagę między reaktywnością a sportową precyzją. Nowa Mokka charakteryzuje się szczególnie niskim poziomem hałasu na drodze, zapewniającym
optymalny komfort akustyczny, który dodatkowo zwiększają wysokiej jakości materiały we wnętrzu. Nie ma pobłażania dla skrzypienia i grzechotania.
Na torze Dudenhofen układ kierowniczy i zawieszenie otrzymały charakterystyczne dla Opla „czucie prowadzenia”. Dwa drążki kierownicze w kolumnach McPhersona są standardowym wyposażeniem; zapewniają dodatkową sztywność w przedniej części, zwiększając precyzję i zwinność. Nowa Mokka wchodzi chętnie w zakręty, jest łatwa w
prowadzeniu przy wartościach granicznych, a systemy wspomagania działają doskonale.

02_Opel_511910Następnie przechodzimy do ostatniego wyzwania – szybki owal ze stromym zboczem, po którym następuje długa prosta. Ten test wymaga solidnej jak skała stabilności przy każdej prędkości. W rzeczywistości oznacza to również ogromną korzyść dla bezpieczeństwa podczas manewrów omijania przy mniejszych prędkościach. Inżynierowie Opla przyznają pieczęć zatwierdzenia dla niemieckiej autostrady (autobahn) dopiero wtedy, kiedy wrócą zadowoleni z szybkiej jazdy po owalu. Nowy Opel Mokka przeszedł już ten test z pozytywnym wynikiem. Jednak testy, testy i jeszcze testy będą trwały do lata. Kiedy Mokka osiągnie gotowość produkcyjną, samochody zaczną zjeżdżać z linii montażowej pod koniec roku



Wróć