Początek nowego roku kalendarzowego przyniósł zmiany w przepisach, które w większości powinny przypaść do gustu kierowcom.

Zmiany w rejestracji pojazdów

Do tej pory przy pierwszej rejestracji w Polsce samochodu sprowadzonego z zagranicy, właściciel musiał uiszczać opłatę recyklingową. Wynosiła ona 500 zł, co w przypadku tańszych aut mogło stanowić spore obciążenie, nieproporcjonalne do niskiej wartości nabytego samochodu. Od 1 stycznia owa opłata została zniesiona. Obowiązuje ona jedynie na pojazdy, które zostały sprowadzone do Polski przed końcem ubiegłego roku. Takie auta wciąż będą obciążone opłatą recyklingową.

Drugą istotną nowością, która została wprowadzona w życie wraz ze świeżymi przepisami, jest możliwość wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej. To umożliwi przepisowy montaż rowerów na uchwycie mocowanym do haka. Do tej pory zasłaniał on tylną rejestrację, co groziło mandatem. Teraz kierowcy będą mogli zamontować na uchwycie trzecią tablicę. Opłata za wyrobienie dodatkowej rejestracji wynosi 52,50 zł. Do złożenia wniosku wystarczy dowód rejestracyjny, dostarczony przez jednego ze współwłaścicieli samochodu.

Fotoradary odebrane straży miejskiej i gminnej

Fotoradar (fot. Rafał Warecki)
Fotoradar (fot. Rafał Warecki)

Wraz z nadejściem 2016 roku straże miejskie i gminne zostały pozbawione prawa do korzystania z fotoradarów. Właśnie dlatego część z urządzeń stacjonarnych została zasłonięta czarną folią. Nie oznacza to naturalnie, że mandaty wystawione przez strażników są nieważne. Jeśli kierowca dokonał wykroczenia przed końcem 2015 roku, nie ma znaczenia data dostarczenia wezwania do zapłaty kary.

Straż miejska i gminna straciły także prawo do korzystania z fotoradarów przenośnych, nie tylko stacjonarnych. Teraz pojawił się problem natury organizacyjnej. Nie wiadomo co zrobić z obydwoma typami urządzeń. Co prawda nie doszło do strat spowodowanych zmianą przepisów, bo fotoradary strażników już dawno się zwróciły. Jednak nie można pozostawić urządzeń nieużywanych, szczególnie, że część z nich faktycznie stała w miejscach, w których poprawiała bezpieczeństwo. Sytuacja jest patowa, bo technicznie niemożliwe jest podłączenie starych urządzeń do nowego systemu CANARD. Niemożliwe jest także ich sprzedanie. Gminy nie mogą także zacząć znów zarabiać na posiadanych już urządzeniach. Z kolei w przekazywanie funduszy do państwa pod znakiem zapytania stawiałoby stronę, która miałaby zająć się kosztami obsługi fotoradarów.

Ubezpieczenia podrożeją

Rząd rozważa przywrócenie tzw. podatku Religi, który przestał funkcjonować w 2008 roku. Ubezpieczyciele mogą zostać nim obciążeni w ramach pozyskiwania funduszy na lepsze leczenie osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Wcześniej jego stawka wynosiła 12 proc. Teraz rząd rozważa wprowadzenie jej na poziomie 6 proc. Naturalną koleją rzeczy będzie podniesienie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych.

Kiedy nastąpi koniec spadków cen paliw?

Stacja paliw fot. materiały prasowe Orlen
Stacja paliw fot. materiały prasowe Orlen

Ceny w polskich rafineriach w ostatnich dniach zaczęły rosnąć. Niekorzystny dla naszych, lokalnych cen paliw jest także kurs dolara. Dlatego jeśli sprzedawcy detaliczni nie zdecydują się na ograniczenie marż, po długim ciągu spadków cen, może nastąpić ich wzrost. Wszystkie stawki na stacjach paliw nieustannie malały od grudnia. Spadki dotyczyły nie tylko ON i Pb95 oraz Pb98, ale również LPG.

Aktualne (27 stycznia 2016) średnie ceny na stacjach paliw według e-petrol.pl:
Pb95: 3,99 zł/l
Pb98: 4,35 zł/l
ON: 3,75 zł/l
LPG: 1,80 zł/l

Poprzedni wpis Następny wpis