Formularz kontaktowy

Zostaw swoje dane
i umów się na jazdę próbną

  lub
Facebook


Najnowszy film
Nowe Suzuki Jimny jest już w salonach. Wszystko co wiemy o kultowej terenówce

Suzuki-All-New-Jimny-25

20 lat od debiutu poprzedniej wersji Suzuki prezentuje najnowszą generację modelu Jimny. Auto można już zamawiać w polskich salonach, ale skupmy się na nowościach technicznych, jakie nas czekają.

To co cieszy najbardziej fanów modelu, to jego niepowtarzalny, niezmienny charakter. To wciąż terenówka z krwi i kości, która równie dobrze radzi sobie w miejskiej, jak i prawdziwej dżungli. Ponadto, nowe Jimny powraca swoją formą do historii, kiedy to wczesne terenówki marki Suzuki charakteryzowała kanciasta sylwetka. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że tu nie tylko o urodę i styl chodzi, ale także o funkcję.

Stylistyka i funkcja

Kwadratowy kształt nadwozia zapewnia lepszą orientację, a płaska pokrywa silnika pozwala możliwie najlepiej wyczuć odległość. Słupki A i nachylone linie przednich bocznych szyb poprawiają widoczność. Nowe Suzuki Jimny zostało wyposażone w rynienki na krawędziach dachu, które zapobiegają wnikaniu wody do kabiny podczas otwierania lub zamykania drzwi, a także poszerzenia nadkoli i listew progowych chroniące nadwozie przed uderzeniami kamieni. Tylne lampy zamontowano w zderzaku w celu uproszczenia konstrukcji, ale także umożliwiają szerokie otwarcie tylnych drzwi bagażnika.

suzuki_jimny_allgrip_63

Funkcji podyktowano także projekt czteroosobowego wnętrza, które urzeka nie tylko prostotą formy, ale także kolorystyki. Uwagę zwracają tu niemal pionowo zainstalowane wskaźniki oraz zupełna nowość w tym modelu – duży, 7-calowy ekran systemu multimedialnego. Do wykonania kabiny użyto materiałów odpornych na zadrapania i zabrudzenia, a uchwyty i przełączniki są tak łatwe w użyciu, że można je obsługiwać także w rękawicach.

Bagażnik Jimny zawsze  był jedynie skromnym kuferkiem z przestrzenią dla dwóch osób. Również w nowym, ma on pojemność skromnych 377 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Tworzy ona płaską podłogę, łatwiejszą do wykorzystania. Podłoga bagażnika została pokryta tworzywem sztucznym, co pozwala na łatwe usuwanie zabrudzeń. Z każdej strony pod oknem znajduje się pięć otworów na śruby, a dodatkowo do wykorzystania są cztery otwory na wkręcane haki wokół podłogi, umożliwiające lepsze zabezpieczenie transportowanych rzeczy.

Suzuki-All-New-Jimny-37

Technika Suzuki Jimny

Całość tworzy bryłę o długości 3480 mm, szerokości 1645 mm i wysokości 1720 mm. Rozstaw osi to 2250 mm, a kół odpowiednio 1395 mm z przodu i 1405 mm z tyłu. Promień zawracania to tylko 4,9 m. W podłużnicowej ramie nowego Jimny dodano nowy element spajający w kształcie litery X oraz dwie dodatkowe belki poprzeczne, wzmacniające całość i zwiększające sztywność skrętną. Do ramy zamocowane jest trzywahaczowe zawieszenie sztywnych osi ze sprężynami śrubowymi. Przekładnia kierownicza ma konstrukcję śrubowo-kulową, znacznie trwalszą od zębatkowej. Standardowe ogumienie ma rozmiar 195/80 R15, natomiast układ hamulcowy stanową tarcze na przedniej i bębny na tylnej osi.

Suzuki-All-New-Jimny-41

Dzięki tak prostej, ale i skutecznej na bezdrożach konstrukcji, Jimny jest prawdziwą terenówką. Kąt natarcia wynosi 37 stopni, kąt zejścia 28 stopni, rampowy 49 stopni. Prześwit nie jest duży – wynosi 210 mm. Samochód waży 1090 kg (z automatem 1110 kg), a jego ładowność to 345 kg.

Za przeniesienie momentu obrotowego na koła odpowiada tradycyjny napęd AllGrip Pro z reduktorem, pozwalający na dołączenie przedniej osi w czasie jazdy przy użyciu klasycznej dźwigni. Suzuki zrezygnowało z układu elektrycznego i wyeliminowało z Jimny przyciski. Jest to rozwiązanie bardziej prymitywne, ale i bardziej niezawodne. Skrzynia rozdzielcza w niskim zakresie ma przełożenie 2,0 dla aut z przekładnią manualną oraz 2,644 dla wersji z automatem.

suzuki_jimny_allgrip_94

Suzuki zrezygnowało z blokowania mechanicznego dyferencjałów. O trakcję ma zadbać specjalnie zaprojektowany system kontroli trakcji, który automatycznie hamuje koła ślizgające się, aby przenieść moment obrotowy na koła z lepszą przyczepnością.

Samochód napędza nowy silnik K15B o pojemności 1,5 litra i mocy 102 KM uzyskiwanej przy 6000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 130 Nm przy 4000 obr./min. Stopień sprężania 10,0 pozwala na łatwiejsze wykorzystanie silnika do hamowania na zjazdach, choć i tak można liczyć na elektroniczną kontrolę zjazdu z użyciem hamulców.

Suzuki-All-New-Jimny-40

Do wyboru klienci mają 5-biegową skrzynię manualną lub 4-biegowy automat o znacznie węższym zakresie przełożeń, nadający się bardziej na drogi utwardzone niż offroad. Również bieg wsteczny ma prawie dwa razy dłuższe przełożenie.

Dźwignia zmiany biegów ręcznej przekładni została przeprojektowana w celu ograniczenia wibracji, zapewnia również bardziej bezpośrednie odczucie podczas zmiany biegów. Automatyczna skrzynia biegów została zaprojektowana pod kątem zapewnienia jak najmniejszych oporów.

suzuki_jimny_allgrip_836

Producent obiecuje prędkość maksymalną 145 km/h dla wersji z manualną skrzynią biegów i 140 km/h dla automatu. Średnie zużycie paliwa ma wynosić odpowiednio 6,8 l/100 km oraz 7,5 l/100 km.

Bezpieczeństwo nowego Suzuki Jimny

Nowe Suzuki Jimny jak nigdy wcześniej ma na pokładzie systemy aktywnego bezpieczeństwa czynnego. Układ Dual Sensor Brake Support odnotuje ryzyko kolizji z pojazdem lub pieszym, wyda ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, zwiększy siłę hamowania lub automatycznie aktywuje hamulce, w zależności od sytuacji, mając na celu uniknięcie lub zmniejszenie skutków zderzenia.

suzuki_jimny_allgrip_29

Na liście opcji znajduje się także ostrzeganie przed opuszczaniem pasa ruchu oraz funkcja ostrzegania o zygzakowaniu. Automatyczne światła drogowe wyłączą lub włączą się same, gdy czujniki z przodu wykryją pojazd jadący z naprzeciwka lub jego brak.  Będzie też system rozpoznawania znaków drogowych. O bezpieczeństwo bierne zadba sześć poduszek powietrznych.

Oczywiście nowe Suzuki Jimny nie miało szans na pięciogwiazdkowy wynik w testach Euro NCAP. Próby zakończono wynikiem trzygwiazdkowym, który można uznać za satysfakcjonujący. Najwyższą ocenę otrzymało w kategorii bezpieczeństwa dzieci, dość wysoką za ochronę osób siedzących z przodu, za to przeciętną za ochronę pieszych i systemy bezpieczeństwa. Znakomicie poradziło sobie z automatycznym zatrzymaniem przed pojazdem z przodu oraz pieszym idącym wzdłuż drogi, natomiast delikatnie uderzyło w pieszych kroczących poprzecznie do ruchu auta. Zresztą, sami możecie obejrzeć przebieg badań:

Ile kosztuje nowe Suzuki Jimny?

Nowy Jimny będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Premium oraz XLED. Podstawowa wersja samochodu została wyceniona na 67 900 zł, wyższa Premium na 71 900 zł, a najwyższa XLED na 79 900 zł. Wyłącznie XLED będzie oferowana również z automatyczną skrzynią biegów w cenie 84 900 zł. Koszt lakieru metalicznego jednokolorowego to wydatek rzędu 2090 zł, natomiast lakiery dwukolorowe oferowane są w cenie 3090 zł.



Wróć