Zaprojektowany od podstaw nowy Ford Focus wjeżdża na rynek z impetem. Ma wszystkie nowinki jakich można oczekiwać po nowoczesnym samochodzie kompaktowym. A nawet więcej.
Samochód jest całkowicie nowy, projektowany od podstaw, zatem konstruktorzy zaczynali od czystej kartki papieru. Zwiększyli rozstaw osi o 53 milimetry, pozostawiając charakterystyczną dla segmentu C bryłę, z rozpoznawalną stylistyką Forda. Smukła linia nadwozia została wytyczona nie tylko przez trendy, ale także wymagania w dziedzinie aerodynamiki.
Każda z trzech najważniejszych specyfikacji otrzymała swoje indywidualne znaki rozpoznawcze. Focus Vignale ma dolny wlot powietrza zaprojektowany tak, by przypominał biżuterię. Focus ST-Line obniżony o 10 mm ma bardziej wyrazisty styl tylnego dyfuzora i większy spojler dachowy, oszczędniej osłonięte przednie wloty powietrza, zaprojektowane w celu zwiększenia wydajności chłodzenia i ukazania elementów w komorze silnika. Natomiast Focus Active wyróżnia się podwyższonym o 30 mm prześwitem, ochronnymi osłonami nadkoli i progów drzwiowych, płytami osłaniającymi podwozie z przodu i z tyłu, a także nakładkami progowymi w kontrastowym kolorze.
Jeszcze bardziej uproszczono deskę rozdzielczą, na której postawiono 8-calowy ekran multimedialny. Większość materiałów ma być miękka w dotyku i wyższej niż dotychczas jakości. Przed kolanami pasażerów siedzących z tyłu przybyło ponad 50 mm przestrzeni w porównaniu z poprzednią generacją Focusa. Spokojniejsza atmosfera kokpitu ma relaksować, a znajdziemy tu kilka wygodniejszych rozwiązań, jak choćby pokrętło do obsługi skrzyni biegów zamiast klasycznego drążka. Dzięki temu autonomiczny system parkowania wyręczy kierowcę ze zmiany kierunku jazdy.
Tak bezpieczny jak nigdy dotąd
Asystent parkowania to nie jedyna rzecz, którą poprawiono w nowym Focusie w zakresie przyjemności i bezpieczeństwa jazdy. Pod tym względem nowy Ford ma być numerem jeden w swojej klasie. Wszystko zawarte w pakiecie Ford Co-Pilot360.
Aktywny tempomat ACC z funkcją Stop & Go, rozpoznawaniem znaków ograniczenia prędkości i systemem utrzymania na pasie ruchu sprawiają, że nowy Focus jest samochodem niemal autonomicznym. Połączenie tych rozwiązań pozwoli zachować bezpieczny odstęp do pojazdu poprzedzającego, utrzymać auto pośrodku pasa ruchu, a także dostosować jego prędkość do ograniczeń prędkości. Adaptacyjny tempomat może zatrzymać pojazd i samodzielnie ruszyć, gdy postój nie przekroczy czasu 3 sekund. Natomiast asystent pasa ruchu działa do prędkości 200 km/h.
Zupełną nowością jest system reflektorów adaptacyjnych z oświetlaniem przewidywanego toru jazdy i doświetlaniem zakrętów w oparciu o sygnały z systemu rozpoznającego znaki drogowe. Dzięki takim funkcjom możliwe jest dostosowanie modelu oświetlenia do sytuacji drogowej jeszcze zanim ona nastąpi – na przykład może oświetlić zakręt jeszcze przed skrętem kierownicą czy podświetlić bardziej boczne obszary zanim dojedziemy do skrzyżowania.
System HUD pozwala na odczytywanie ważniejszych informacji przez kierowcę bez odrywania wzroku od drogi. Ekran jest na tyle duży i jasny, że staje się widoczny nawet w szkłach polaryzacyjnych.
Wspomniany udoskonalony system autonomicznego parkowania pozwala wjechać w miejsce postojowe niemal całkowicie bez udziału kierowcy, pod warunkiem, że samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Rolą kierowcy jest wyłącznie trzymanie przycisku na konsoli środkowej – układ sam będzie skręcał, hamował i wybierał bieg do przodu lub do tyłu. Asystent pomoże także wyjechać z miejsca parkingowego.
Kolejnym rozwiązaniem zwiększającym bezpieczeństwo czynne jest zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody. Jeżeli pojazd nie będzie w stanie wyhamować samodzielnie lub z udziałem kierowcy przed przeszkodą, wspomoże kierującego w jej ominięciu, przejmując kierowanie pojazdem. Układ wspomagający wyjeżdżanie tyłem na drogę poprzeczną już nie tylko będzie ostrzegał o zbliżających się obiektach, ale także hamował w celu uniknięcia kolizji.
Najlepsze prowadzenie w klasie
Oczywiście cały pakiet asystentów jazdy nie znajdzie się w każdym sprzedanym Fordzie Focusie, ale za to każdy otrzyma najlepsze zdaniem producenta zawieszenie w swojej klasie. Auto zbudowano na nowej platformie C2, dzięki czemu obniżono masę o ok. 80 kg, z zawieszeniem zaprojektowanym do podstaw. Tylna rama pomocnicza i dwuwahaczowe zawieszenie tylne są tak odizolowane od nadwozia poprzez kompozytowe tuleje, że mają dawać znacznie wyższy komfort jazdy w porównaniu z poprzednikiem. Układ ten nosi nazwę SLA i różni się w wersji hatchback oraz kombi. W tej drugiej skupiono się na zaoferowaniu kierowcy zwinności i lekkości prowadzenia przy dużym obciążeniu. Dodatkowo system SLA otrzyma po raz pierwszy adaptacyjne amortyzatory.
W podstawowych wersjach Forda Focusa rolę tylnego zawieszenia przejmuje teraz belka skrętna ze sprężynami o zmiennym kierunku działania, takimi, jakie zastosowano w najnowszej Fieście ST.
Mobilny hot spot i komunikacja z samochodem
Nowy Focus oferuje klientom wbudowaną technikę modemową FordPass Connect, zamieniając pojazd w mobilny hotspot WiFi z możliwością podłączenia do dziesięciu urządzeń. Ponadto system oferuje następujące usługi:
- Lokalizator pojazdu, pomagający właścicielowi znaleźć samochód na rozległych parkingach w centrach handlowych.
- Status pojazdu, do sprawdzania poziomu paliwa, stanu alarmu, przebiegu do wymiany oleju i wielu innych parametrów.
- Blokowanie i odblokowywanie zamków drzwi pozwalające na zdalne umożliwienie dostępu do pojazdu.
- Zdalny rozruch, modelach z ośmiobiegową przekładnią automatyczną.
- Funkcja eCall, która automatycznie wybiera połączenie ze służbami ratunkowymi w razie poważnego wypadku oraz umożliwia osobom w samochodzie nawiązanie bezpośredniego podłączenia ze służbami ratunkowymi po naciśnięciu przycisku SOS.
Znane, choć zupełnie nowe silniki
Gama jednostek napędowych nowego Focusa wydaje się znajoma, ale wszystkie jednostki zostały udoskonalone pod kątem wydajności. Wielokrotnie nagradzana rodzina silników EcoBoost o pojemności 1,0 litra jest teraz dostępna w wersjach o mocy 85, 100 i 125 KM. Większy, zupełnie nowy 1,5-litrowy EcoBoost oferuje moc 150 KM lub 182 KM – jak dotychczas.
W obu przypadkach są to jednostki trzycylindrowe – do tej pory 1.5 miał cztery cylindry – w których jeden z cylindrów może zostać wyłączony z pracy podczas jazdy z niedużym obciążeniem. W litrowym silniku odwrócono głowicę, z której gazy wydechowe wydostają się teraz z tyłu, w celu szybszego rozgrzania urządzeń redukujących emisję zanieczyszczeń. Nowe są także diesle 1.5 TDCi z rodziny EcoBlue w wersjach 95 lub 120 KM, a także 2.0 TDCi EcoBlue o mocy 150 KM.
Nowością jest także automatyczna przekładnia 8-biegowa, dostępna z silnikami 1.0 EcoBoost 125 KM, 1.5 EcoBoost 150 KM, 1.5 EcoBlue 120 KM i 2.0 EcoBlue 150 KM. Ma zmienne programy jazdy – od ekonomicznego do sportowego – oraz działa szybciej i płynniej od obecnie stosowanej przekładni dwusprzęgłowej. Ma też o dwa biegi więcej, dzięki czemu lepiej dostosowuje przełożenie do warunków jazdy. Poprawiono, a właściwie wymieniono na nowe również manualne skrzynie 6-biegowe.
W mojej opinii…
… nowy Ford Focus to prawdziwa rewolucja. Cieszy to, że poprawiono największą moim zdaniem wadę poprzednika, czyli przestrzeń dla pasażerów z tyłu. Zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy wyprzedzają właściwie wszystko, co obecnie jest dostępne w tym segmencie. Nowe silniki to jedno, ale niesamowicie interesuje mnie działanie automatycznej skrzyni biegów i adaptacyjnych amortyzatorów. Już nie mogę się doczekać pierwszego testu.