Nowy Jeep Avenger Launch Edition

To, że jest stylowy widać w bogatej galerii zdjęć, to, że napakowany – dowodzi długa lista wyposażenia w nowoczesne technologie. Napakowany technologiami i wyposażeniem, jest kompaktowy, ale w tej kompaktowości aż kipi terenowym DNA marki. Pozycjonuje się poniżej modelu Renegade, bo jest od niego o 16 cm krótszy, jednocześnie wzmacnia ofertę marki w segmencie B-SUV. Nowy Jeep Avenger jest także w pełni elektryczny i do 2024 roku ma zostać najchętniej kupowanym modelem w gamie Jeepa.

Wraz z premierą Avengera poznaliśmy oczywiście wiele istotnych szczegółów dotyczących samochodu, którymi się dzielimy. Ale też otrzymaliśmy wskazanie precyzujące proces zamawiania nowego Jeepa. Ponieważ czujemy się do tego zobowiązani, pozwalamy sobie zacząć nietypowo – od niewielkiego sprostowania, przesuwając o akapit prezentację samochodu. Nie będzie tak, jak napisaliśmy (przepraszamy), że po zakończeniu premierowej prezentacji należy skontaktować się z ulubionym salonem. Wstępnej rezerwacji będzie można dokonać na specjalnej platformie, do której wiedzie ten link. Rezerwacja dotyczy premierowej wersji Launch Edition i niesie ze sobą istotną korzyść. Nowy Jeep Avenger w tej wersji będzie do zamówienia u dealerów tylko przez osoby, które wcześniej zgłoszą swoje zainteresowanie online. Na wstępnym etapie, po przejściu do platformy będzie należało tylko wybrać preferowany kolor nadwozia oraz najbliższego dealera.

Nowy Jeep Avenger Launch Edition

Jaki jest nowy Jeep Avenger

Ponieważ, jak wiadomo, obraz wart jest tysiąca słów, nieuzasadnione jest opisywanie tego, co prezentuje nasza bogata galeria zdjęć. Z tego powodu nieśmiało zwrócimy uwagę tylko na kilka rzeczy.

Opracowany w odpowiedzi na potrzeby i preferencje europejskich klientów nowy Jeep Avenger nowocześnie, w kompaktowy sposób interpretuje design marki. Przy czym Jeep przyjął tu zasadę podporządkowania stylu funkcjonalności („design to function”), szczególnie odzwierciedloną we wnętrzu nowego Avengera.
Samochód ma zaledwie cztery metry i osiem centymetrów długości, co lokuje go w ważnym i szybko rosnącym europejskim segmencie B-SUV.

Siedmioszczelinowy, kultowy grill, sygnatura marki Jeep, dla funkcjonalnej efektywności z biegiem lat ewoluował z pionowego na bardziej poziomy wzór. Poszerzone błotniki, kolejny klasyczny element stylu Jeepa, w kompaktowym nadwoziu wydają się jeszcze wydatniejsze.

Z boku proszę zwrócić uwagę na klasyczne trapezoidalne nadkola, zaprojektowane tak, aby zoptymalizować skok zawieszenia. Jak widać gołym okiem, obręcze kół nie są kompaktowe; są osiemnastocalowe. Dynamikę sylwetki podkreśla szeroki słupek C, który znamy już z innych modeli Jeepa. To, że światła tylnych lamp wyświetlają się w „X”, ma wynikać z inspiracji projektantów klasycznymi, militarnymi kanistrami na paliwo.

Nowy Jeep Avenger Launch Edition

Avenger Launch Edition ma dwukolorowe nadwozie – Sun z dachem Volcano lub Granite z dachem Volcano albo też jednokolorowy lakier Volcano. Ma również przyciemniane szyby oraz przednie i tylne światła full LED.

Co w nim siedzi

Nie rozwiniemy myśli, że siedzi w nim żądza przygody, zew terenu i gen zdobywcy, bo spojrzymy nań chłodno, technicznie. Jest nowy Jeep Avenger przede wszystkim pierwszym w pełni elektrycznym (BEV), całkowicie bezemisyjnym samochodem marki. Napędza go czterystuvoltowy układ, który dostarcza 115 kW (czyli 156 KM) mocy oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasilany jest z produkowanego przez Stellantis siedemnastomodułowego akumulatora nowej konstrukcji (102 ogniwa litowo-jonowe NMC 811) o pojemności 54 kWh. Cykl łączony WLTP, wykonany przez producenta na testach przed homologacją, wykazał 400 km zasięgu w cyklu mieszanym i aż 550 km w cyklu miejskim.

Ponieważ wiemy, ile jest w Polsce stacji szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW, nie będziemy ekscytować się szybkością ładowania na takich stacjach (trzydzieści kilometrów zasięgu można uzyskać w trzy minuty). Ważniejsze jest, że prądem zmiennym 11 kW z ładowarki Wallbox całkowicie (od 0% do 100%) naładujemy akumulator w 5,5 godziny.

Nowy Jeep Avenger to pierwszy model marki z napędem na przednią oś. Standardowo jest wyposażony w systemy zarządzania trakcją (Selec Terrain) i kontroli zjazdu (Hill Descent Control). W systemie zarządzania trakcją mamy do dyspozycji sześć trybów jazdy. Powszechne – Normal, Eco, Sport i Snow – uzupełniają Mud, optymalizujący trakcję na błotnistej nawierzchni oraz Sand, ograniczający ryzyko utknięcia w piachu.

Duże koła i krótkie zwisy przekładają się na własności terenowe Avengera. Prześwit 200 mm jest największym w tej kategorii. Natomiast wartości kątów natarcia (20°), rampowego (20°) i zejścia (32°) uznajemy za wzorcowe i cenne również w mieście.

Komfort i wyposażenie nowego Avengera

Oczywiście nie możemy napisać o komforcie rozumianym jako wygoda pasażerów związana z ich zasiadaniem we wnętrzu. Ani tym bardziej o odczuciach po kilkugodzinnej jeździe. Na komfort użytkowania składa się rzecz jasna oczywiście także wyposażenie. I tu mamy problem, gdyż nie wiemy od czego zacząć, bo przecież dla każdego najważniejsze będzie coś innego. Dlatego proszę nie sugerować się kolejnością, za to pamiętać, że wiele elementów komfortu musieliśmy po prostu pominąć.

Komfort dostępu do konkretnego bagażnika zapewnia nisko poprowadzony próg załadunku (720 mm), metrowa szerokość otworu i automatycznie sterowana klapa. O bagażniku, jakim dysponuje nowy Jeep Avanger, napisaliśmy „konkretny”, gdyż mimo kompaktowości auta ma on 380 litrów pojemności.

W stylowo minimalistycznej kabinie świetne wrażenie robi dziesięciocalowy+ (dokładnie 10,25 cala) wyświetlacz dotykowy na środku prostego kokpitu. Stacja multimedialna Uconnect przypomina smartfona nie tylko grafiką, ale też funkcjonalnością obsługi, która jest… smart.  Mamy oczywiście bezprzewodową kompatybilną łączność z Android Auto i Apple Car Play, co zapewnia zestawianie i dopasowywanie treści w celu stworzenia własnego interfejsu (do dwunastu widżetów na stronę, do sześciu stron). Ponadto mamy nawigację TomTom z ulepszonym rozpoznawaniem naturalnego głosu oraz aktualizacje over-the-air. Cyfrowy panel wskaźników w Launch Edition, tak jak wyświetlacz dotykowy, mierzy 10,25 cala, w innych wersjach może mieć siedem cali.

Konsolę między przednimi fotelami można przesuwać, a jak się zechce, to nawet wyjąć. Wielość schowków i skrytek oddaje ich łączna pojemność, która wynosi 34 litry, czyli ładnych kilkanaście litrów więcej niż u konkurentów.
W schowku pod przyciskami automatycznej skrzyni biegów możemy przewozić standardową, a zazwyczaj stwarzającą problem, półtoralitrową butelkę wody. Na składanej pokrywie magnetycznej, która schowek zakrywa, możemy ładować telefon komórkowy.

elektryczny Jeep Avenger deska

Nieoczywiste elementy bezpieczeństwa nowego Jeepa

W wersji elektrycznej (a tylko taka będzie oferowana w Polsce) nowy Jeep Avenger Launch Edition jest wyposażony w aktywne systemy wspomagania kierowcy ADAS poziomu 2. Za sprawą tempomatu adaptacyjnego i systemu utrzymania toru jazdy Avenger pozostaje na środku pasa ruchu i w bezpiecznej odległości od poprzedzającego go pojazdu. Dodatkowo autonomiczna jazda na poziomie 2 obejmuje system wspomagający jazdę w korku (Traffic Jam Assist).

Wśród innych elementów wyposażenia, które nie należą do powszechnych (dziś oczywistych), uwagę zwraca system wykrywania zmęczenia kierowcy (Drowsy Driver Alert). Ostrzeże on kierowcę, gdy jego uwaga osłabnie choćby z powodu senności. System automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking) ma funkcję wykrywania pieszych i rowerzystów.

Lista systemów i funkcji, które w obecnych czasach w marce Jeep uznajemy za oczywiste, wręcz obowiązkowe, jest dużo dłuższa.

Nowy Jeep Avenger – różne powody do radości

Głównym powodem radości producenta jest produkt – pierwszy w historii marki model z całkowicie elektrycznym napędem (BEV). Stanowi on kluczowy element globalnej strategii elektryfikacji, w ramach której Jeep zmierza do zdobycia pozycji światowego lidera produkcji bezemisyjnych SUV-ów. Antonella Bruno, dyrektor marki Jeep na region Europy w Grupie Stellantis, skomentowała premierę elektrycznego Avengera wprost. – Będzie nowym punktem wejścia do gamy marki Jeep i dopełnieniem naszej gamy SUV-ów. Spodziewamy się, że do 2024 roku stanie się najlepiej sprzedającym się modelem w naszej gamie. Wraz z modelem Avenger nasza oferta wchodzi na wyższy poziom elektryfikacji, stawiając kolejny krok na drodze ewolucji marki Jeep – powiedziała Antonella Bruno.

Dla nas wielkim powodem do radości jest fakt, że nowy Jeep Avenger, pierwszy elektryk marki, wyładowany nowoczesnymi technologiami, będzie produkowany w zakładzie Stellantis w Tychach. Zakładzie, którego budowa ruszyła okrągłych pięćdziesiąt lat temu, a pierwszymi samochodami, które zjechały z jego taśm były Maluchy.

Władysław Adamczyk

Nowy Jeep Avenger przód elektryczny Jeep Avenger Launch Edition elektryczny Jeep Avenger Launch Edition elektryczny Jeep Avenger Launch Edition elektryczny Jeep Avenger konsola elektryczny Jeep Avenger wskaźniki elektryczny Jeep Avenger elektryczny Jeep Avenger elektryczny Jeep Avenger
Poprzedni wpis Następny wpis