„Klienci oczekują bardziej wydajnych silników, co jest w pełni zrozumiałe, i chcą także doświadczać przyjemności z jazdy” – powiedział Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Automotive Europe. Zatem… otrzymają przystępny cenowo układ hybrydowy

SILNIK BENZYNOWY 140 KM/160 KM 12V ALiS TYPU MILD HYBRID

System mild hybrid 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System), oferowany w nowym Nissanie Qashqai, to bardziej przystępna cenowo technologia hybrydowa, która zapewnia dodatkowy moment obrotowy, dłuższe okresy działania systemu Stop&Start, szybki rozruch oraz funkcję Coasting Stop (jazdy wybiegiem do zatrzymania w wersjach z CVT), z poprawą zarówno w zakresie zużycia paliwa, jak i emisji CO2 (-4 g/km).

Zastosowanie systemu zarządzającego energią w układzie napędowym typu mild hybrid przyczyniło się do znacznego obniżenia poziomu emisji CO2, a 1,3-litrowy silnik dostarcza więcej mocy i momentu obrotowego niż ma to miejsce u kluczowych konkurentów, co sprawia, że wariant ten stanowi atrakcyjną ofertę. Układ napędowy ALiS typu mild hybrid zwiększa łączną masę pojazdu o zaledwie 22 kilogramy.

Podczas jazdy, kiedy samochód wytraca prędkość, energia jest odzyskiwana w procesie rekuperacji i gromadzona w akumulatorze litowo-jonowym, aby później można ją było wykorzystać, kiedy aktywowana zostanie funkcja Stop&Start, Coasting Stop (tylko wersje ze skrzynią CVT) lub Torque Assist.

Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, zmniejszeniu prędkości poniżej 18 km/h oraz przy wciśniętym pedale hamulca silnik zostaje wyłączony, a zgromadzona w akumulatorze energia jest wykorzystywana do zasilania układów elektrycznych samochodu. Dzięki temu silnik przez pewien czas nie pracuje, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

Podczas przyspieszania (od 20 do 110 km/h), energia przechowywana w akumulatorze litowo-jonowym może być wykorzystywana aż przez 20 sekund do wytworzenia dodatkowego momentu obrotowego (+6 Nm). Dzięki temu zmniejsza się zapotrzebowanie na moment obrotowy generowany przez silnik spalinowy, a poprawie ulegają parametry spalania.

Układ został sparowany z dopracowanym i cenionym na rynku benzynowym silnikiem 1.3 DiG‑T, który zadebiutował w modelu Qashqai w 2018 roku. Montowana w nowym modelu jednostka została udoskonalona i spełnia obecnie wymogi normy Euro6-d Full. Aż 50 znajdujących się w jej wnętrzu elementów zostało zaprojektowanych od nowa.

Turbosprężarka reaguje szybciej dzięki nowemu, elektrycznie sterowanemu zaworowi upustowemu, nowe końcówki usprawniły działanie centralnie umieszczonych wtryskiwaczy, zmniejszone tarcie wielu podzespołów gwarantuje niższy poziom emisji CO2, a filtr cząstek stałych jest wyposażony w nowy nośnik oraz podpodłogowy katalizator.

1,3-litrowa jednostka ALiS 12V będzie dostępna w dwóch wersjach – o mocy 140 KM i 160 KM – i będzie współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic CVT (tylko jednostki o mocy 160 KM). Maksymalna moc silnika uzyskiwana jest przy 5500 obr./min, a maksymalny moment obrotowy to 270 Nm przy 1750 obr./min w wersjach 160 KM z manualną i z bezstopniową skrzynią CVT.

Manualna przekładnia została zaprojektowana tak, aby zapewnić kierowcy wrażenie szybkiej, bezpośredniej i bardziej sportowej zmiany przełożeń. Z kolei skrzynia Xtronic CVT nowej generacji gwarantuje jeszcze lepsze parametry zużycia paliwa oraz przyspieszenia dzięki wprowadzonym w jej konstrukcji zmianom, które obejmują układ dwóch pomp oleju, którego elementem jest nowa, elektryczna pompa. CVT w nowym Nissanie Qashqai zapewnia to, co najlepsze w dwóch koncepcjach, oferując płynną jazdę po mieście i podczas łagodnego przyspieszania, w połączeniu z odczuciem bezpośredniego przekazywania napędu jak w przypadku automatycznej skrzyni DCT pracującej w trybie D podczas intensywnego przyspieszania.

Napęd 2WD jest dostępny w wersjach o mocy 140 KM i 160 KM, a 4WD jest oferowany wyłącznie z jednostkami o mocy 160 KM sparowanymi z przekładnią CVT. Zarówno nowy system sterujący napędem 4WD, jak i wybór trybów jazdy są bardziej „inteligentne” i intuicyjne. W przypadku poślizgu jednego z kół, czas aktywacji układu 4WD został zredukowany pięciokrotnie, do około 0,2 sekundy. Jeśli chodzi o tryby jazdy, do wyboru jest pięć możliwości: Standard, ECO, Sport, Śnieg i Off-Road.

 

Poprzedni wpis Następny wpis