nowyTrwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji Nissana Qashqai, kompaktowego crossovera, który zmienił oblicze europejskiej motoryzacji i stał się inspiracją dla wielu naśladowców.

Nowy Qashqai będzie dalej umacniał swoją pozycję jako pioniera i punktu odniesienia w segmencie kompaktowych crossoverów, wypracowaną przez poprzednie generacje tego modelu, począwszy od 2007 roku. Podstawą nowego Nissana Qashqai jest nowa, opracowana przez Alians platforma CMF-C, będąca prawdziwą wizytówką zaawansowanych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i innowacji.

Obecna, druga generacja modelu Qashqai, od momentu swojego debiutu na europejskich rynkach w 2014 roku sprzedała się w ponad milionie egzemplarzy.

„Nowy Qashqai zdefiniuje na nowo oczekiwania klientów wobec samochodu rodzinnego. W nowym modelu znajdziemy komfort, wyrafinowanie i technologie znane z wyższych segmentów, a wrażenia z jazdy zachwycą zarówno kierowcę, jak i pasażerów. Jesteśmy przekonani, że opracowana przez Nissana nowatorska technologia napędu e-POWER sprawi, że klienci docenią zalety elektrycznego układu napędowego, który pozwala jednocześnie zapomnieć o obawie o niewystarczający zasięg” – powiedział Gianluca de Ficchy, prezes Nissana w regionie AMIEO (Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii).

Na potrzeby nowej odsłony modelu, Nissan przyjął założenia koncepcyjne, projektowe i rozwojowe, które przyświecały twórcom dwóch poprzednich generacji, takie jak elegancki design, atrakcyjne wyposażenie i wydajny układ napędowy, w połączeniu z wysoką jakością i wrażeniami z jazdy znanymi z wyższych segmentów. Nowy Qashqai po raz kolejny podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów, oferując klientom cały wachlarz nowoczesnych rozwiązań.

Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, za stylistykę nowego modelu Qashqai odpowiadał zespół Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu, natomiast pieczę nad projektem technicznym sprawowali inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.

Qashqai: Pionier segmentu crossoverów

Kiedy w 2007 roku Nissan Qashqai pojawił się na rynku, w ofercie żadnego producenta nie było podobnego modelu.

Zachowując ogólne gabaryty porównywalne z hatchbackami z segmentu C, Qashqai zaoferował ponadto podwyższoną pozycję za kierownicą, gwarantującą znacznie lepszą widoczność. Model był dostępny z oszczędnymi i wydajnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Z myślą o klientach, którzy potrzebowali lepszych parametrów trakcyjnych w trudniejszych warunkach drogowych, powstała wersja z napędem na obie osie. Podsumowując, Nissan Qashqai oferował optymalne połączenie kompaktowych wymiarów hatchbacka z muskularną sylwetką dającą wrażenie mocy i siły oraz podwyższoną pozycją za kierownicą, której nie powstydziłby się żaden rasowy SUV. Projektantom udało się osiągnąć taki efekt poprzez śmiałą zmianę koncepcji, a nie kosztem zwiększenia wymiarów czy masy lub ograniczenia osiągów. W ten sposób powstał unikatowy model łączący w sobie najlepsze cechy różnych pojazdów, należących do dwóch odrębnych segmentów, który jednocześnie wyeliminował bariery stojące na drodze do posiadania SUV-a.

Prognozowanie sprzedaży nowego samochodu, który nie był bezpośrednim następcą istniejącego modelu i dla którego nie było bezpośredniej konkurencji, stanowiło prawdziwe wyzwanie. Zgodnie z wewnętrznymi szacunkami firmy, sprzedaż na rynkach europejskich miała kształtować się na poziomie około 100 tysięcy egzemplarzy rocznie.

Rzeczywistość jednak przerosła najśmielsze oczekiwania Nissana. W ciągu zaledwie kilku miesięcy w celu zaspokojenia rosnącego popytu został on zmuszony do wprowadzenia dodatkowej zmiany roboczej w swojej fabryce w Sunderland w Wielkiej Brytanii.

Sprzedaż nieustannie rosła. Dodatkowo w 2008 roku oferta modelu została poszerzona o 7-miejscową wersję noszącą nazwę Qashqai+2. O jej atrakcyjności zadecydował fakt wygospodarowania miejsca dla dwóch dodatkowych składanych foteli dzięki zwiększeniu rozstawu osi, przy zachowaniu kompaktowych wymiarów nadwozia.

W 2010 roku nadszedł moment na przedstawienie odświeżonej wersji modelu. Wprowadzone zmiany w największym stopniu dotyczyły wyglądu przedniej części nadwozia, z racji na fakt, że znaczny odsetek klientów decydujących się na zakup modelu Qashqai to byli posiadacze samochodów z wyższych segmentów. Do roku 2014, w którym miał miejsce debiut drugiej generacji modelu Qashqai, pozostali producenci idąc w ślady Nissana zdążyli wprowadzić na rynek własne crossovery, a bezpośrednia konkurencja urosła do 17 modeli.

Pomimo pojawienia się silnej konkurencji na rynku europejskim, sprzedaż pierwszej generacji modelu Qashqai kształtowała się średnio na poziomie ponad 200 tysięcy egzemplarzy rocznie, przez cały okres jego produkcji.

Druga generacja Nissana Qashqai trafiła do sprzedaży w Europie w 2014 roku. Samochód, który zachował swój pierwotny charakter, wyróżniał się bardziej muskularną i wyrazistą sylwetką nadwozia oraz wyższym poziomem wykończenia wnętrza. Jego zaletą, poza bardziej wydajnymi jednostkami napędowymi, była szeroka gama nowoczesnych i praktycznych z punktu widzenia użytkownika rozwiązań technologicznych. Qashqai drugiej generacji w błyskawicznym tempie osiągnął poziom 500 000 wyprodukowanych egzemplarzy, co oznacza, że model ten przekroczył magiczny próg pół miliona sztuk najszybciej spośród samochodów kiedykolwiek produkowanych w Wielkiej Brytanii.

Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na całym świecie ponad 5 mln.

W chwili swojego debiutu Qashqai właściwie nie miał żadnej konkurencji, a segment, w którym funkcjonuje, praktycznie nie istniał. Dziś można śmiało powiedzieć, że Nissan stworzył zupełnie nowy, pełnoprawny segment rynku, który w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Wystarczy spojrzeć na konkurencję – obecnie o palmę pierwszeństwa w tej klasie z Nissanem Qashqai drugiej generacji rywalizuje bezpośrednio aż 26 modeli. Kiedy pojawi się w salonach sprzedaży w 2021 roku, nowy Qashqai ponownie podniesie poprzeczkę w segmencie crossoverów, wyznaczając nowe, wyższe standardy, na które składają się takie elementy jak wyjątkowy design, komfort, elegancja i wyrafinowanie, wydajność oraz innowacyjne i praktyczne technologie.

„Nissan jest pierwszą marką, która wprowadza na rynek trzecią generację swojego kompaktowego crossovera. Lata doświadczeń, specjalistyczna wiedza oraz relacje z klientami, które nawiązaliśmy i pielęgnowaliśmy od chwili premiery modelu Qashqai pierwszej generacji sprawiły, że nowy model ma wszelkie atuty, aby umocnić swój status lidera w europejskim segmencie crossoverów. Dzięki eleganckiej i dynamicznej stylistyce, innowacyjnym i użytecznym rozwiązaniom technologicznym oraz wyjątkowej wydajności, Nissan ma za zadanie po raz kolejny przenieść wrażenia z jazdy oraz doświadczenia naszych klientów na jeszcze wyższy poziom” – powiedział Marco Fioravanti.

Poprzedni wpis Następny wpis