Prototypy nowego modelu pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianą na rok 2021 oficjalną premierę, która przedefiniuje i wyznaczy nowe standardy dla kompaktowego crossovera, zmieniając oczekiwania klientów wobec aut z tego segmentu.

Platforma CMF-C

Qashqai trzeciej generacji jest pierwszym nowym modelem przeznaczonym na rynek europejski wykorzystującym platformę CMF-C, która reprezentuje najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne dostępne obecnie w branży motoryzacyjnej.

Głównym założeniem koncepcji inżynieryjnej było zachowanie obecnych proporcji Nissana Qashqai, które są „w sam raz” i stanowią klucz do sukcesu tego modelu. Pojazd sprawnie porusza się po miejskich ulicach i jest łatwy do zaparkowania, a przy tym oferuje przestronne i komfortowe wnętrze.

W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, a także zaawansowane techniki tłoczenia i spawania, których celem było zwiększenie wytrzymałości nadwozia przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy. Po raz pierwszy w modelu Qashqai pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, co pozwala zaoszczędzić 2,6 kg.

W konstrukcji nowego Nissana Qashqai wykorzystanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (UHSS) zwiększyło się o 50%. Materiał UHSS, zapewniając najwyższą możliwą wytrzymałość na rozciąganie w tych miejscach konstrukcji nadwozia, w których jest to wymagane, na przykład w strefach zgniotu, nie powoduje istotnego zwiększenia masy nadwozia. Tradycyjnie, materiały o wyższej wytrzymałości na rozciąganie stwarzają problemy przy spawaniu lub łączeniu z innymi elementami konstrukcji. W procesie produkcji nadwozia modelu Qashqai zastosowano spoiwo strukturalne do wzmocnienia i wykonania połączeń o wysokiej wytrzymałości w miejscach, w których słupki przednie, tylne i środkowe łączą dach i płytę podłogową.

Przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium, co pozwoliło uzyskać oszczędność masy na poziomie 21 kg w stosunku do nadwozia Nissana Qashqai obecnej generacji.

Zasadnicza konstrukcja platformy CMF-C została zoptymalizowana w celu uzyskania bardziej spójnego kształtu i lepszego przenoszenia siły zderzenia. Pozwoli to na skuteczniejsze pochłanianie energii przez konstrukcję w strefach kontrolowanego zgniotu, zmniejszając tym samym potencjalne obciążenia przenoszone na pasażerów w razie wypadku.

Zaawansowana technologia produkcji oznacza wymierne korzyści dla klientów w postaci obniżenia łącznej masy nadwozia o 60 kg i zwiększenia jej sztywności o 41% w porównaniu z modelem obecnej generacji. Efektem tych zabiegów jest udoskonalony samochód, oferujący komfort jazdy i właściwości jezdne znane z aut z wyższych segmentów, najwyższy poziom bezpieczeństwa biernego oraz poprawa ogólnej wydajności pojazdu.

Nowa konstrukcja zawieszenia i układu kierowniczego

Komfort i precyzja prowadzenia wpisane w DNA tego modelu gwarantują, że nowy Qashqai będzie nadal oferował wyjątkowej jakości doznania z jazdy, sprawdzając się również doskonale na krętych odcinkach drogi.

Nowa platforma CMF-C charakteryzuje się sztywnością skrętną znaną z samochodów z wyższych segmentów. Dzięki temu uzyskano precyzyjniejszą pracę zawieszenia, zapewniając kierującemu stabilne prowadzenie i optymalną reakcję na ruchy kierownicą, a także dając mu większe poczucie pewności i komfortu podczas jazdy po drogach o nierównej nawierzchni.

Platforma CMF-C wykorzystana w nowym Nissanie Qashqai umożliwiła również zoptymalizowanie układu kolumn MacPhersona na przedniej i tylnej osi. W modelu Qashqai z napędem na jedną oś, do wersji z 19-calowymi obręczami kół włącznie, w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną. W wersji z 20-calowymi obręczami kół oraz we wszystkich wersjach z napędem na cztery koła zastosowano zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe.

Układ belki skrętnej zapewnia lepsze tłumienie nierówności oraz hałasu pochodzącego z kontaktu opon z drogą, co skutkuje cichszą i bardziej komfortową jazdą na każdym rodzaju nawierzchni. Szerokie możliwości przyjętego rozwiązania wynikają ze zmiany ustawienia sprężyn i amortyzatorów na pionowe. Pozwala to na ich pracę w optymalnym zakresie skoku, maksymalizując ich skuteczność, co przekłada się na bardziej liniową charakterystykę pracy i lepsze tłumienie nierówności drogi. Ponadto, umożliwia zminimalizowanie potrzeby tłumienia odbicia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałych właściwości w zakresie ograniczenia kołysania nadwozia podczas zmian kierunku jazdy.

Zaawansowane wielowahaczowe tylne zawieszenie oferuje najlepszą w klasie równowagę między komfortem jazdy a dynamiką reakcji. Jest ono teraz mocowane do ramy pomocniczej za pomocą tulei, które redukują hałas i wibracje przenoszone z drogi.

Zoptymalizowane wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bardziej precyzyjną reakcję, lepsze wyczucie pracy układu kierowniczego w okolicach centralnego położenia kierownicy, a także zmniejszenie tarcia.

David Moss, wiceprezes ds. badań i rozwoju regionu AMIEO (Afryki, Bliskiego Wschodu, Indii, Europy i Oceanii): „Zespół naszych inżynierów przeprowadził analizę porównawczą hatchbacków z segmentu C, a także pojazdów stanowiących bezpośrednią konkurencję dla modelu Qashqai, i dzięki tysiącom kilometrów testów na drogach i torach testowych w całej Europie udało mu się uzyskać optymalną równowagę między właściwościami jezdnymi a komfortem prowadzenia, dzięki którym przyjemność z jazdy osiąga nowy wymiar.”

Innowacje ukierunkowane na zwiększenie wydajności

Nowy Qashqai wpisuje się w szerszą strategię elektryfikacji firmy Nissan i oferuje klientom dwa rozwiązania w zakresie układów napędowych: elastyczny i wydajny silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra z technologią miękkiej hybrydy oraz opracowany przez Nissana innowacyjny układ napędowy e-POWER z kołami napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym, pozwalający kierowcy poczuć moc natychmiastowego i płynnego przyspieszenia, jak w samochodzie w pełni elektrycznym, bez obaw o zasięg.

Zamiar zwiększenia sztywności skrętnej nadwozia ukierunkował cały proces projektowy na zapewnienie optymalnej wydajności nowego modelu Qashqai. W ramach dążenia do uzyskania maksymalnej efektywności zastosowano elastyczny silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra, który będzie dostępny w dwóch wersjach mocy, łączących szybkość reakcji z oszczędnością paliwa i niskim poziomem emisji. [Pełne dane techniczne i specyfikacja układu napędowego będą dostępne w późniejszym terminie, w miarę zbliżania się daty premiery rynkowej modelu.]

Dwa dodatkowe rozwiązania, które zastosowali inżynierowie Nissana z myślą o poprawie wydajności nowego modelu Qashqai, to płaska podłoga umożliwiająca płynny przepływ powietrza pod samochodem oraz aktywna osłona wlotu powietrza, której zadaniem jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę, kiedy nie jest on potrzebny. Żaluzja kraty wlotu powietrza pozostaje zamknięta i otwiera się tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika.

Dzięki odpowiednio dopracowanej stylistyce przedniej części nadwozia tworzy się kurtyna powietrzna, która odpowiednio kieruje przepływem powietrza wokół pojazdu, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego generowanego przez przednie koła.

Silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra został gruntownie zmodernizowany w celu połączenia go z układem miękkiej hybrydy. 12-woltowa instalacja elektryczna w układzie miękkiej hybrydy obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą i napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania. Odzyskiwana energia jest wykorzystywana następnie do zasilania układów silnika, co wydłuża czas działania systemu Stop&Start, i w rezultacie przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 przez silnik. Dodatkowo, układ umożliwia automatyczne doładowanie akumulatora przy zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia i zapewnia zwiększenie momentu obrotowego przy przyspieszaniu.

e-POWER

Nowy Qashqai jest przykładem pionierskiego i innowacyjnego podejścia Nissana oraz kwintesencją idei Nissan Intelligent Mobility. To pierwsze wdrożenie przez markę innowacyjnego układu napędowego e-POWER w samochodach przeznaczonych na rynek europejski. Układ e-POWER, unikatowa innowacja wprowadzona przez firmę Nissan, oferuje napęd w pełni elektryczny, co oznacza, że koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Układ e-POWER składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu. W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy. [Pełne dane techniczne i specyfikacja układu e-POWER będą dostępne w późniejszym terminie, w miarę zbliżania się daty premiery rynkowej modelu].

W przeciwieństwie do konwencjonalnych układów hybrydowych, w systemie e‑POWER silnik elektryczny pod względem rozmiarów jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100% elektrycznym, co zapewnia natychmiastowe i płynne przyspieszenie tak cenione przez użytkowników pojazdów elektrycznych. Alternator napędzany silnikiem spalinowym utrzymuje poziom naładowania akumulatora, ale może również dostarczać energię elektryczną bezpośrednio do silnika elektrycznego w celu uzyskania dodatkowej mocy.

Silnik pracuje w optymalnym zakresie prędkości obrotowych, co przy precyzyjnym zestrojeniu parametrów działania sprzyja minimalizacji zużycia paliwa, pozwala ograniczyć hałas i wibracje oraz zapewnia naturalne wyczucie pojazdu podczas intensywnego przyspieszania.

Zespół napędowy e-POWER zapewnia kierującemu natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Radości z jazdy nie odbierze mu też obawa o zasięg ze względu na brak konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych. To idealna propozycja dla osób zamierzających przestawić się na korzystanie z samochodów z napędem elektrycznym, a w szczególności dla kierowców przemierzających długie trasy, którzy docenią to udoskonalone i wygodne rozwiązanie, a także zastosowane w nim ekologiczne i wydajne technologie.

„Zaawansowane technologicznie i wydajne zespoły napędowe to kwintesencja innowacyjnego podejścia marki Nissan. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje układ e‑POWER, który pozwala w pełni i bez żadnych kompromisów korzystać z zalet samochodu elektrycznego. Hasło Nissan Intelligent Mobility natychmiast przywodzi na myśl technologię e‑POWER” – powiedział David Moss.

Zmodernizowany system wspomagający kierowcę ProPILOT

Nowy Qashqai zostanie wyposażony w udoskonaloną wersję technologii wspomagającej kierowcę ProPILOT, która oferuje jeszcze więcej funkcji w porównaniu do oryginalnego systemu, zapewniając kierowcy większe wsparcie. Intuicyjny w obsłudze ProPILOT z Navi‑link został zaprojektowany, aby pomagać kierowcy uwolnić się od stresu i poczucia zmęczenia podczas jazdy.

ProPILOT z Navi-link odpowiednio przyspiesza lub wyhamowuje samochód, aby poprawić płynność jazdy jednym pasem autostrady. System może automatycznie zwiększyć prędkość pojazdu do zadanego poziomu i w razie potrzeby, np. podczas jazdy w korku, wyhamować go i zatrzymać. ProPILOT jest również w stanie automatycznie wznowić jazdę, jeżeli zatrzymanie samochodu nie trwało dłużej niż 3 sekundy, a stojące przed nim pojazdy ruszyły.

Układ kierowniczy, dzięki współpracy z kamerą, nieustannie aktualizuje położenie samochodu, pomagając utrzymać go pośrodku pasa ruchu, przy jednoczesnym zachowaniu zadanej prędkości, z zastrzeżeniem możliwości jej dostosowania w celu utrzymania bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu.

Udoskonalona wersja systemu w Nissanie Qashqai jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze, na przykład, w momencie przekroczenia granicy wjazdu do strefy ograniczenia prędkości podczas jazdy autostradą system może odczytać znaki drogowe oraz wziąć pod uwagę dane dotyczące ograniczenia prędkości pochodzące z systemu nawigacyjnego, zwalniając do wymaganej prędkości, co oznacza, że kierowca nie musi ręcznie dostosowywać prędkości na tempomacie.

System może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem lub zjazdem z autostrady.

Co więcej, ProPILOT z Navi-link jest w stanie komunikować się z czujnikami monitorującymi strefę tzw. martwego pola widzenia, aby poprzez odpowiednią korektę kierownicy pomóc zainterweniować, aby zapobiec manewrowi zmiany pasa ruchu, jeżeli w strefie martwego pola znajduje się pojazd.

Pozostałe udoskonalenia obejmują ostrzeżenie o możliwości kolizji bocznej, które sprawdza się w szczególności w ruchu miejskim. System ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia ryzyka kontaktu z obiektem znajdującym się z boku samochodu. Funkcja ta jest szczególnie przydatna podczas wykonywania manewrów na parkingach centrów handlowych. Dzięki zoptymalizowanej funkcji ostrzeżeń systemu wykrywania ruchomych obiektów nowy Qashqai może również zainterweniować, aby zapobiec kolizji przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego, poprzez uruchomienie układu hamulcowego i zatrzymanie samochodu w razie wykrycia w pobliżu poruszającej się przeszkody.

System ProPILOT z Navi-link będzie dostępny od wersji N-Connecta, zapewniając większości kierujących nowym modelem Qashqai możliwość korzystania z tej unikatowej technologii, która wpisuje się w obietnicę marki Nissan „ekscytujących innowacji”.

„ProPILOT jest jedną z naszych najbardziej cenionych innowacji wprowadzonych w aktualnie dostępnej generacji modelu Qashqai. Klienci doceniają wsparcie ze strony systemu, który zapewnia płynność, precyzję i bezpieczeństwo jazdy, w szczególności w warunkach dużego natężenia ruchu, w nocy lub przy złych warunkach pogodowych. Cieszymy się, że wraz z nadchodzącą nową generacją modelu Qashqai, dzięki wyjątkowym dodatkowym funkcjom systemu ProPILOT zintegrowanego z Navi-link jesteśmy w stanie zapewnić jeszcze większe poczucie komfortu i bezpieczeństwa” – powiedział Marco Fioravanti, wiceprezes ds. planowania produktów w Nissan Europe.

Inteligentne reflektory LED

W obecnej generacji modelu Qashqai, wprowadzonej do sprzedaży w 2014 roku, światła wykonane w technologii LED są dostępne wyłącznie w wyższych wersjach wyposażenia. W najwyższej wersji wyposażenia Tekna zastosowano reflektory w technologii LED z funkcją sterowania adaptacyjnego, która dostosowuje dynamicznie kierunek wiązki światła w czasie pokonywania zakrętu w zależności od prędkości samochodu i kąta obrotu kierownicy. Reflektory w technologii LED charakteryzuje silna i równomierna wiązka światła.

Dla nowego modelu Qashqai inżynierowie Nissana opracowali zaawansowany układ reflektorów, który dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi. Reflektory składają się z 12 indywidualnych segmentów, które automatycznie dostosowują wiązkę światła do sytuacji na drodze i wygaszają jej fragmenty z chwilą wykrycia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu reflektor może emitować jaśniejszą wiązkę światła o szerszym kącie i większym zasięgu, a regulacja kształtu snopa światła gwarantuje optymalne oświetlenie drogi bez powodowania efektu oślepiania innych kierowców.

„Punktem wyjścia dla projektu nowego Nissana Qashqai była przeprowadzona przez nas dogłębna analiza naszych 13-letnich relacji z klientami, którzy zdecydowali się na zakup tego modelu w jego poprzednich odsłonach. Na jej podstawie byliśmy w stanie poznać potrzeby naszych klientów i zrozumieć to, co cenią sobie najbardziej w crossoverze, na którego zalety mogą liczyć w codziennym użytkowaniu” – powiedział Marco Fioravanti.

Poprzedni wpis Następny wpis