Nowy Nissan X-Trail to nie tylko następca znanego na naszym rynku SUV-a klasy średniej, ale także samochód globalny, który ma być konkurentem dla modeli segmentu D innych producentów.
Nissan bazuje na ogromnym doświadczeniu w budowie i pozycjonowaniu na rynkach swoich crossoverów. Modelem Qashqai odebrał część klientów szukających samochodu kompaktowego. Ten crossover podbił serca użytkowników klasycznych kompaktów, zapewnił im bowiem coś więcej niż znana i staromodna bryła hatchbacka. Qashqai utworzył niszę, w którą większość producentów musiała się szybko wstrzelić, aby nie stracić swoich stałych klientów. Teraz Nissan chce to samo zrobić z modelem X-Trail.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/nissan-x-trail-20-dci-le-platinum-pogodoodporny-wideotest”]Nissan X-Trail 2,0 dCi LE Platinum – pogodoodporny [wideotest][/blo-link-inner]
Nowy Nissan X-Trail ma być alternatywą dla samochodów klasy średniej, inaczej segmentu D, czyli rodzinnych sedanów, liftbacków i kombi. Crossover Nissana ma mieć cechy typowej, średniej klasy limuzyny bez utraty dotychczasowych, cenionych przez wielu klientów właściwości terenowych. Szef Nissana Carlos Ghosn celuje w potencjalnych nabywców Volkswagena Passata, Forda Mondeo, a nawet Forda S-Max. X-Trail będzie produktem globalnym, sprzedawanym w 190 krajach pod nazwą X-Trail lub Rouge.
Przed X-Trailem stoi trudne, choć nie niewykonalne zadanie. Nowy model Nissana ma być samochodem rodzinnym, crossoverem z nienachalnym wyglądem. Zbudowany na platformie Common Module Family, zaprezentowany wcześniej jako koncept o nazwie Hi-Cross, zdecydowanie różni się od swojego starszego brata. Przede wszystkim jego sylwetka w niczym nie przypomina auta, które zastąpi. Kanciasta, typowo offroadowa bryła odeszła w niepamięć, a jej miejsce zajęła smukła, krągła, sportowa elegancka linia, przypominająca trochę Qashqaia. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że szykuje się najładniejsze auto w tym segmencie.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/nissan-qashqai-16-dci-i-way-ma-w-sobie-to-cos-test”]Nissan Qashqai 1,6 dCi I-Way – ma w sobie to coś [test][/blo-link-inner]
Nowy X-Trail urósł o 30 mm wzdłuż i 55 mm na szerokość. Rozstaw osi będzie większy o 151 mm. Nowa sylwetka stała się bardziej aerodynamiczna, a na nowo zaprojektowane wnętrze zapewni pasażerom znacznie więcej przestrzeni niż dotychczas. X-Trail będzie sprzedawany jako 5- lub 7- osobowe auto, z czego dwa dodatkowe fotele będą się kryły pod pokrywą bagażnika. Tylna kanapa ma mieć pełną regulację, łącznie z przesuwaniem wzdłużnym. Do niej będą prowadziły tylne drzwi zaprojektowane tak, aby uchylały się pod niemal prostym kątem. Ma to ułatwić dostęp do miejsca z tyłu nie tylko dorosłym, ale także rodzicom montującym fotelik, a w aucie rodzinnym ma to niebagatelne znaczenie.
Stylistyka nowej deski rozdzielczej została dopasowana do sylwetki samochodu. W eleganckim wnętrzu będzie wyposażenie na wysokim poziomie, ale nie to jest najważniejsze w tym modelu. Największym udogodnieniem poza klasycznym wyposażeniem ma być system multimedialny NissanConnect. Będzie się go obsługiwało podobnie jak smartfona. Komunikacja między samochodem a kierowcą ma się odbywać za pomocą dużego wyświetlacza umieszczonego na centralnym panelu, na którym będzie można korzystać z różnych internetowych aplikacji.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/nissan-x-trail-20-dci-le-platinum-vs-suzuki-grand-vitara-24-vvt-premium-wideotest”]Nissan X-Trail 2,0 dCi LE Platinum vs. Suzuki Grand Vitara 2,4 VVT Premium [wideotest][/blo-link-inner]
Jak wszystkie crossovery Nissana również X-Trail będzie samochodem o znakomitych właściwościach jezdnych. Poziom bezpieczeństwa czynnego zwiększy opcjonalny system ALL MODE 4x4i. Jak we wszystkich autach z tym rodzajem napędu na tunelu centralnym pojawi się bardzo dobrze znane pokrętło do jego obsługi. Dzięki niemu będzie można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: 2WD, AUTO i LOCK.
Pomocą dla systemu napędu ALL MODE 4x4i będzie układ elektroniczny Active Ride Control, monitorujący stan nawierzchni oraz jej rodzaj. Do tego Active Engine Breake kontrolujący pracę silnika i automatycznej skrzyni biegów (opcja) podczas pokonywania zakrętów. Z kolei układ Active Trace Control ma kontrolować prędkość, kąt skrętu kierownicy, stopień otarcia przepustnicy i hamulce w celu stabilizowania toru jazdy.
Zawieszenie nowego X-Traila nie jest żadną rewolucją. To znane rozwiązanie spotykane w crossoverach, składające się z kolumn MacPhersona z przodu i układu wielowahaczowego w tylnej osi.
[blo-link-inner href=”http://blog.pgd.pl/nissan-note-14-i-way-miejskie-pudelko-test”]Nissan Note 1,4 I-Way – miejskie pudełko [test][/blo-link-inner]
Nowy Nissan X-Trail ma być dostępny teraz również z napędem tylko na przednią oś, co korzystnie wpłynie na cenę i zużycie paliwa. Do tej pory X-Trail był sprzedawany tylko z napędem na cztery koła. Poza tym w ofercie pojawi się bezstopniowy automat Xtronic CVT, dostępny za dopłatą do 2-litrowego silnika benzynowego, który znów wróci na rynek europejski. Na niektórych rynkach będzie występowała również jednostka o większej pojemności 2,5 l i mocy 170 KM. Jednak w Europie największym zainteresowaniem będą cieszyły się oczywiście silniki wysokoprężne znane z innych modeli Nissana o oznaczeniu dCi, pojemności 1,6 oraz 2,0 l i mocy odpowiednio 130 i 150 KM.
Ten ekscytujący, długo oczekiwany następca klasycznego SUV-a ma trafić do sprzedaży w drugiej połowie przyszłego roku. Jest na co czekać. Czy podbije serca tak jak Qashqai? Pewnie tak.