fot. Hyundai Motorsport

Zespół Hyundai Motorsport w Rajdzie Meksyku, trzeciej rundzie WRC, zdobywa pierwsze podium i punkty.

Rajd Meksyku to specyficzna runda mistrzostw świata. Długie odcinki specjalne położone na dużych wysokościach dają w kość samochodom. Silniki, które dostają rozrzedzone powietrze, tracą znaczną część mocy, a zawieszenie przechodzi prawdziwe katusze na bardzo dziurawych i usłanych kamieniami drogach. W tych warunkach bardzo dobrze poradził sobie tegoroczny debiutant, Hyundai i20 WRC. Rajd ukończyły obydwie załogi zespołu Hyundai Motorsport i obydwie zdobyły zasłużone punkty.

Tegoroczna edycja Rajdu Meksyku była rundą dla wytrwałych. Wielu czołowych kierowców miało problemy i wielu odpadło. Jedni w wyniku awarii samochodu, inni z powodu jego uszkodzenia, o co na meksykańskich oesach nietrudno. Zespół Hyundaia w trzeciej rundzie WRC reprezentował lider Thierry Neuville i trzeci tegoroczny kierowca Chris Atkinson. Australijczyk miał za sobą 6 występów w tej morderczej imprezie i zwykle dojeżdżał do mety w czołówce. W 2008 roku ukończył rajd na 2. miejscu, więc wybór akurat tego kierowcy był logiczny. Thierry Neuville tylko dwa razy przed rajdem miał do czynienia z tymi odcinkami specjalnymi, ale w zeszłym roku był na nich 3.

[youtube]http://youtube.com/v/5TJqDBZOyUM[/youtube]

Kierowcy Hyundaia zaczęli spokojnie, nie unikając drobnych problemów natury technicznej. Chris Atkinson przypadkowo zgasił silnik już na pierwszym odcinku specjalnym, co na samym starcie wiązało się z niemal półminutową stratą. Jednak Rajd Meksyku jest długi i wyczerpujący, więc kierowcy Hyundaia obrali nieco inną taktykę niż walczący o zwycięstwo czołowi kierowcy. Zespołowi bardzo zależało na przejechanych kilometrach i zdobyciu doświadczenia. Drobne awarie pierwszego dnia mają w pewnym sensie pozytywny charakter, ponieważ ich pojawienie się na tak wczesnym etapie pozwala na szybkie wyciągnięcie wniosków i wprowadzenie poprawek. Kierowcy bardzo chwalili sobie serwis, który na bieżąco dopracowywał auto.

Po pierwszym dniu stawka samochodów WRC w pierwszej dziesiątce nieco się przerzedziła, a konsekwentnie jadący Thierry Neuville i Chris Atkinson zajmowali odpowiednio 5. i 8. miejsce. Belg zaczynał narzucać coraz lepsze tempo, które pozwalało już na walkę o coraz wyższe lokaty. Drugiego dnia rozpoczęła się seria długich i wymagających odcinków specjalnych, na których inne załogi zaczęły popełniać błędy. Neuville podjął wyzwanie dogonienia Elfyna Evansa z M-Sportu. W drugiej próbie dnia wyprzedził Brytyjczyka, a kolejną pozycję dostał w prezencie od Madsa Østberga, który uszkodził samochód i spadł w klasyfikacji generalnej. Na kolejnym docinku wyprzedził go Chris Atkinson.

[youtube]http://youtube.com/v/anblXrqx3bg[/youtube]

Drugi etap, podobnie jak pierwszy, zakończył dwukrotny przejazd superoesu o nazwie Monster Street Stage Guanajuato. Thierry Neuville regularnie pojawiał się w pierwszej piątce wyników w poszczególnych próbach, ale celem wciąż była meta. Jego dystans do wicelidera Jariego-Mattiego Latvali był dość duży i nie było sensu ryzykować odpadnięcia, jak w dwóch poprzednich rajdach. Taktyka została utrzymana również trzeciego dnia.

Niedzielny etap rozpoczął przejazd superoesu i kierowcy znów wyjechali na ostatni długi, męczący  odcinek specjalny. Mimo problemów z układem hamulcowym Neuville odnotował w 56-kilometrowej próbie Guanajuatito 5. czas. Na dwóch kończących odcinkach specjalnych zespół nie miał większych problemów, a odcinek Power Stage Neuville ukończył na 4. pozycji, uszkadzając chłodnicę i20 WRC. Koniec odcinków specjalnych nigdy nie jest końcem rajdu, bo trzeba jeszcze dojechać do parku serwisowego, a droga w Meksyku liczyła 41 km. Na szczęście Thierry Neuville otrzymał na mecie Power Stage dużą butelkę piwa Corona. Gdy z chłodnicy wypłynęło sporo płynu chłodniczego, kierowca uzupełnił go piwem i w ten sposób udało się dojechać do parku. Nagrodą jest 3. miejsce dla zespołu! Chris Atkinson ukończył rajd na 7. pozycji.

fot. Hyundai Motorsport

[youtube]http://youtube.com/v/E7YqAElja9g[/youtube]

[youtube]http://youtube.com/v/Kf3QUd0tXu4[/youtube]

[youtube]http://youtube.com/v/V4bbs_xDCUw[/youtube]

Poprzedni wpis Następny wpis