Datsun Z został zaprezentowany w roku 1969 jako model sportowy, elegancki, komfortowy i nadający się do codziennej jazdy. Dodatkowo mając cenę wersji podstawowej wynoszącą 3626 USD model — oznaczony w USA jako Datsun 240Z — był samochodem sportowym dostępnym praktycznie dla każdego. Tak narodziła się legenda, która trwa już pół wieku…
W ciągu tego czasu, Nissan wprowadził kilka edycji limitowanych i właśnie te modele mamy okazję Państwu zaprezentować.
1980 Datsun 280ZX 10th Anniversary Edition
Pierwszym modelem specjalnym była limitowaną edycję specjalna 280ZX, zaproponowana z okazji 10 lat produkcji modelu.
Model 280ZX 10th Anniversary Edition, wyprodukowano w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy: 2500 sztuk to samochody z czarno-złotym nadwoziem i ozdobnymi pasami, a pozostałe 500 egzemplarzy było polakierowanych na czerwono i czarno. We wnętrzu zastosowano luksusowe materiały i rozwiązania, takie jak skórzana tapicerka foteli czy system nagłośnienia Hi-Fi, odróżniających ten model od klasycznego, tańszego modelu 240Z. Każdy 280ZX 10th Anniversary Edition miał na desce rozdzielczej tabliczkę z kolejnym numerem (egzemplarze na rynek kanadyjski miały emblemat liścia klonu).
Datsun 280ZX z 1980 roku był napędzany rzędowym silnikiem o pojemności 2,8 litra, rozwijającym 132 KM mocy i 195 Nm momentu obrotowego. Moc była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem 5 biegowej skrzyni manualnej. Samochód wyróżniał się też złotym emblematem „Z” na masce silnika, złotymi lub czarnymi felgami z lekkiego stopu, naklejkami z rocznicowym wieńcem na przednich błotnikach i klapie bagażnika, spryskiwaczami reflektorów, nową rękojeścią dźwigni zmiany biegów, brązową lub bordową skórzaną tapicerką foteli, dachem z przyciemnianego szkła z centralną listwą wzmacniającą oraz mocnym, 40watowym systemem nagłośnienia z czterema głośnikami.
1984 Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition
Kolejny model specjalny też dotyczył rocznicy istnienia, ale tym razem firmy Nissan. Model Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition powstał bowiem w roku 1984 na 50lecie firmy Nissan, założonej w grudniu 1933 roku. Na rynek USA wyprodukowano tylko 5148 egzemplarzy tego samochodu. Dodatkowe 300 sztuk trafiło do Kanady.
300ZX Turbo z 1984 roku był napędzany silnikiem V6 o pojemności 3 litrów, rozwijającym 200 KM mocy i 308 Nm momentu obrotowego. Napęd był przekazywany przez 5 biegową przekładnię manualną lub 4biegowy automat. W kabinie kierowca miał do dyspozycji szczytowe osiągnięcia stylistyczne i technologiczne lat 80.: wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami do sterowania systemem audio oraz cyfrowe wskaźniki. Samochód miał też elektronicznie sterowane, sportowe zawieszenie.
300ZX 50th Anniversary Edition można było rozpoznać po takich elementach jak jubileuszowe emblematy „Nissan 50th Anniversary”, przednie i tylne błotniki z charakterystycznymi detalami oraz obręcze kół z lekkiego stopu o wzorze turbiny ze złotymi akcentami w ażurowej części. Skórzane fotele oraz dywaniki ozdobiono haftowanymi emblematami. Na futurystycznym zestawie wskaźników dominował LEDowy obrotomierz. Był także cyfrowy wyświetlacz prędkości oraz wskaźnik przyspieszenia. Wzmacniacz Bodysonic regulował natężenie dźwięku przy przednich fotelach na podstawie profilu akustycznego odtwarzanej muzyki.
2005 Nissan 350Z 35th Anniversary Edition
Wraz z kryzysem paliwowym i wprowadzeniem nowych norm spalin, spadło zainteresowanie tymi modelami. Po tymczasowym opuszczeniu rodzimego japońskiego rynku w 2000 roku (z Ameryki samochód wycofano w 1997 roku) nowy Z podbił świat w 2003 roku
.

Ten zupełnie nowy projekt oparto na innowacyjnej platformie FM (Front Midship — silnik za przednią osią). Do jej napędu posłużył mocny silnik V6 o pojemności 3,5 litra rozwijający 287 KM mocy 371 Nm momentu obrotowego.
W 2005 roku Nissan zaprojektował wersję specjalną na 35. rocznicę modelu Z. Nissan 350Z 35th Anniversary Edition był dostępny w kolorze żółtym Ultra Yellow, srebrnym Silverstone lub czarnym Super Black. Zastosowano w nim także udoskonalenia tuningowe i modyfikacje poprawiające osiągi
.

Inżynierowie Nissana zwiększyli moc silnika o 13 KM i uzyskano 300 koni. Manualna skrzynia biegów miała 6 przełożeń. Do specjalnego wyposażenia rocznicowej wersji należały także specjalne oznakowanie modelu, pięcioramienne 18-calowe felgi z lekkiego stopu, mały przedni spojler, hamulce Brembo® oraz sześciogłośnikowy system audio Bose® klasy premium.
2010 Nissan 370Z 40th Anniversary Edition
Z okazji czterdziestu lat typoszeregu Nissan wprowadził wersję 370Z 40th Anniversary Edition (w 2009 roku pojemność silnika VQ z 350Z zwiększono do 3,7 litra, a nazwę modelu zmieniono odpowiednio na 370Z) Wyprodukowano zaledwie 1000 sztuk tej specjalnej edycji opartej na wersji Touring, wyposażonej w przekładnię manualną i pakiet sportowy obejmujący spojlery z przodu i z tyłu, hamulce Nissan Sport, 19calowe kute obręcze kół RAYS z lekkiego stopu, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem lepkościowym oraz innowacyjną technologię SynchroRev Match® dostosowującą prędkość obrotową silnika w trakcie zmiany przełożeń.

Wizualnie samochód wyróżniał się specjalną wersją kolorystyczną „40th Graphite”, a także czerwonymi zaciskami hamulców i emblematami przypominającym o 40leciu modelu. Luksusowe fotele z czerwoną skórzaną tapicerką miały oparcia z wytłoczonym logo 40lecia. Ze skóry wykonano także boczki drzwi i mieszek dźwigni zmiany biegów, a ścieg na obszytej skórą kierownicy przypominał szwy na piłce do baseballu. W każdym egzemplarzu umieszczono pamiątkową tabliczkę, a klient otrzymywał także luksusowy satynowy pokrowiec na samochód.
Rok 2019 370Z 50th Anniversary Edition
Z okazji 50-lecia powstania pierwszego modelu – 240Z – japoński producent stworzył specjalną edycję, którego bazą 370Z coupé w wersji Platinum. Klienci mogli wybrać jedną z dwóch kombinacji kolorystycznych nadwozia: białą z czerwonymi elementami lub srebrną z czarnymi. Charakterystyczne kolorowe detale nawiązują do stylizacji wyścigowego 240Z BRE: pasy po bokach samochodu oraz kontrastujący kolor lakieru na pokrywie bagażnika i komory silnika, obudowach lusterek bocznych oraz słupkach A. Wersja jubileuszowa wyróżnia się także rocznicowymi emblematami w przedniej i tylnej części nadwozia oraz 19-calowymi felgami z lekkiego stopu z czerwonymi akcentami
.

Samochód jest nie tylko wyjątkowy na zewnątrz. Model posiada skórzaną tapicerkę z czerwonym przeszyciem oraz wytłoczonym emblematem 50-lecia, a także obszytą Alcantarą kierownicę „50th Anniversary”, z inspirowanym wyścigami oznaczeniem położenia centralnego. Inne charakterystyczne cechy tej wersji to rozmieszczone w całym wnętrzu ciemne chromowane detale oraz tapicerka drzwi z syntetycznego zamszu.
370Z 50th Anniversary Edition wyposażony jest w jednostkę napędową V6 o pojemności 3,7 litra, rozwijającą 328 KM mocy i 366 Nm momentu obrotowego. Silnik współpracuje z 7-biegową przekładnią automatyczną.
Liczba przewidzianych na Europę egzemplarzy Nissana 370Z 50th Anniversary Edition to 50 sztuk (jeden na pewno sprzedano w Warszawie)