Samochody o ponadprzeciętnych osiągach, prawdziwie sportowe modele w cywilnym świecie, są bardzo często wyodrębnioną marką, mającą od razu dawać do zrozumienia, że nie jest to normalny pojazd. W Mercedesie takim symbolem jest AMG, w koncernie BMW – M Motorsport. W Volvo takim modelem jest Polester…

Współpraca firm Volvo oraz Polestar sięga roku 1996, gdy firmy rozpoczęły wspólnie opracowywany program samochodów wyczynowych przygotowywanych do rozmaitych serii wyścigowych. Niemal 25 lat temu, firma założona przez szwedzkiego kierowcę wyścigowego Jana „Flasha” Nilssona skupiała się wokół serii STCC, czyli szwedzkiego cyklu wyścigów samochodów turystycznych oraz Volvo 860 Super Touring modyfikowanego do tych zawodów. Co ciekawe, jeszcze nie pod marką Polestar, lecz jako Flash Engineering (nazwa pochodząca od pseudonimu Nilssona) już w pierwszym roku funkcjonowania zgarnęła tytuł mistrzowski w szwedzkiej serii. Sukces ten udało się powtórzyć w kolejnym roku, pomimo silnej konkurencji ze strony marek niemieckich.

W późniejszych latach firma skupiała się na modyfikowaniu Volvo S40, S60 oraz C30 do zawodów wyścigowych ze znakomitymi efektami – odnosząc liczne sukcesy na arenie międzynarodowej. W roku 2001 do firmy dołączył Christian Dahl, który początkowo pełnił rolę głównego inżyniera wyścigowego, zaś 3 lata później odkupił udziały od Jana Nilssona i rok później przejął firmę. Wraz z przejęciem zmieniła się nazwa – Flash Engineering zastąpiła marka Polestar, nawiązująca do gwiazdy polarnej oraz pierwszego miejsca startowego w wyścigach (pole position). W późniejszych latach współpraca z Volvo zacieśniała się coraz mocniej. Siedziba firmy została przeniesiona do Goeteborga, w pobliże centrali Volvo Car Corporation. Owocem ścisłej współpracy był pierwszy opracowany całkowicie od podstaw do wyścigów model C30, za kierownicą którego Robert Dahlgren i Tommy Rustad osiągnęli rekordowy, do tej pory niepobity wynik – pole position we wszystkich zawodach cyklu STCC w 2009 r., zgarniając jednocześnie indywidualny oraz zespołowy tytuł mistrzowski.

Pierwsza koncepcja auta drogowego
Na bazie tego modelu w 2010 r. powstał drogowy prototyp Volvo C30 Polestar Concept, znany choćby z entuzjastycznego przyjęcia w brytyjskim programie „Top Gear”. Concept był samochodem czerpiącym pełnymi garściami z wyścigowych doświadczeń marki. Samochód powstał aby uczcić historyczne pasmo zwycięstw w STCC pokazując na drodze najlepsze rozwiązania sportowe w wydaniu codziennym. Auto przebudowano od podstaw – za moc odpowiadał silnik Volvo T5 o pojemności 2,5l, który po przeróbkach Polestara i zamontowaniu potężnej turbiny KKK K26 oferował przemawiające do wyobraźni 451 KM oraz 510 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na rozpędzenie się do 100 km/h w zaledwie 4.2 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej przekraczającej 290 km/h. Elementy aerodynamiczne auta opracowano w tunelu powietrznym Volvo. Za przeniesienie napędu odpowiadał napęd BorgWarner 4. generacji, który w połączeniu z mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu firmy Quaife oraz sześciobiegową manualna skrzynią biegów zapewniał niespotykany poziom dynamiki. Również wyczynowe zawieszenie stałego partnera wyścigowego firmy Polestar – szwedzkiego Öhlinsa w zestawie z potężnymi 6-cio tłoczkowymi hamulcami Brembo nie pozostawiały wątpliwości – to prawdziwa wyścigówka na ulice.
Na jej podstawie rozpoczęto prace nad kolejnym modelem – S60 Polestar. W roku 2011 po raz pierwszy zaproponowano oficjalny program optymalizujący działanie silnika oraz podnoszący moc silnika T6 do 329 KM. Rok później S60 oficjalnego zespołu wyścigowego Volvo pobiło kolejne rekordy – zespół, w skład którego weszli: Tommy Rustad, Robert Dahlgren, Fredrik Ekblom oraz Thed Björk dowieźli potrójne zwycięstwo w serii TTA – Racing Elite League w Szwecji, zwyciężając jednocześnie w klasyfikacji zespołowej, producenckiej oraz indywidualnej (mistrzem został Fredrik Ekblom). We wrześniu tego samego roku świat ujrzał kolejny model koncepcyjny celebrujący to wspaniałe zwycięstwo – 508-konny S60 Polestar Concept.

W sierpniu 2015 Polestar stał się oficjalnie częścią Volvo – ogłosiła szwedzka centrala firmy

Nowy rozdział w historii marki Polestar, jako odrębnego producenta aut elektrycznych o zapierających dech osiągach, rozpoczął się w połowie roku 2017.
Gamę modeli Polestar otworzył wówczas model Polestar 1. To dwudrzwiowe, dynamiczne coupe ma układ siedzeń 2+2. Samochód ma napęd hybrydowy o łącznej mocy 600 KM. Podano, iż rocznie będzie powstawać nie więcej niż 500 egzemplarzy tego elitarnego auta.
Ten samochód jest dostępny wyłącznie w abonamencie, który w ramach miesięcznej opłaty zawiera takie elementy jak ubezpieczenie, serwis, usługi Consierge, car sharing, czy wypożyczanie innych modeli aut.
Nowe coupe bazuje na płycie podłogowej SPA, ale została ona nieco zmieniona przez inżynierów marki Polestar. Dwudrziowa hybryda mierzy jedynie 4,5 m długości, czyli jest krótsza o 65 cm w porównaniu do najdłuższej odmiany Volvo S90, która bazuje na tej samej platformie. Aby uzyskać sportowe proporcje nadwozia modelu Polestar, zmniejszono rozstaw osi o 32 cm i skrócono tył o 20 cm.

W samochodzie zastosowano aż dwa silniki elektryczne napędzające każde z tylnych kół, połączone przekładnią planetarną. Generują one moc 218 KM, którą dodatkowo zwiększa zintegrowany moduł spełniający rolę rozrusznika i odzyskiwania mocy. Konstrukcja auta umożliwia używanie go wyłącznie jako samochodu elektrycznego, z czego skorzysta znaczna część klientów.
Dla tych, którzy oczekują od samochodu większego zasięgu lub bardzo dobrych osiągów, przewidziano tryb performance. W tym trybie silnik spalinowy napędza koła przednie, a tylne koła są napędzane przez dwa silniki elektryczne. Łączna moc takiego zestawu to 600 KM, a moment obrotowy – 1000 Nm. Należy pamiętać, że te wartości nie są prostym efektem dodawania. Jednostka spalinowa to zmodyfikowany czterocylindrowy silnik Drive-E.

Pojazd miał swoją premierę na przełomie kwietnia i maja podczas Targów Motoryzacyjnych w Pekinie.

Prawdziwym wejściem w świat motoryzacji był jednak Polestar 2. To model, który ma się stać znacznie popularniejszym modelem od swojego droższego i bardziej awangardowego brata – Polestar 1. Polestar 2 celuje w segment rynku, na którym obecna jest Tesla 3.

Polestar 2 należy do samochodów elektrycznych segmnetu premium. Powstał na platformie CMA, na której osadzono także Volvo XC40. Ten pięciodrzwiowy fastback jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi. Pojemność baterii wynosi 78 kWh, co przekłada się na zasięg pojazdu do 500 km.
Bateria zbudowana z 27 modułów została zintegrowana z podłogą, co poprawia sztywność nadwozia i zmniejsza jego skłonność do wpadania w wibracje. Taka konstrukcja pozwoliła także zmniejszyć hałas w kabinie o o3,7 dB w porównaniu do samochodów o tradycyjnej konstrukcji nadwozia.

Firma Polestar wyposażyła swoje samochody w program pomagający znaleźć najbliższą stację ładowania. Jest on dostępny z poziomu ekranu samochodu, ale także poprzez urządzenia mobilne. To rozwiązanie powstaj we współpracy z największymi operatorami stacji ładowania.
Samochód ma napęd na cztery koła, który zapewnią mu dwa siniki o łącznej mocy 408 KM i momencie obrotowym 660 Nm. Polestar 2 może rozpędzić się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 s.

Poza standardowym zawieszeniem, Polestar zaoferuje także opcjonalny pakiet poprawiający zachowanie się pojazdu podczas dynamicznej jazdy. Obejmie on m.in. amortyzatory Ohlins, układ hamulcowy Brembo oraz wzmocnione 20-calowe felgi. W samochodach marki Polestar nie zabrakło także charakterystycznych elementów stylistycznych takich jak złote pasy bezpieczeństwa, złote zaciski hamulcowe i nakrętki wentyli.

Sprzedaż modelu Polestar 2 ruszyła w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Belgii, Niemczech, Holandii, Norwegii, Szwajcarii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Niewykluczone jest rozszerzenie sprzedaży w przyszłości o kolejne kraje. Cena modelu to 58 800 Euro

Dokładne dane o modelach są na stronie marki polester https://www.polestar.com/, ale jeżeli jest ktoś zainteresowany takim modelem, pomoc i organizację zakupu zorganizuje Volvo Car PGD, ul. Powstańców Śląskich 22, 30-570 Kraków https://volvocar.pgd.pl/

Poprzedni wpis Następny wpis