Nauka jazdy | fot. Rafał Warecki © 2014

Jakie wydarzenia związane z motoryzacją miały miejsce w Polsce w ciągu ostatniego miesiąca? Zapraszamy na rynkowo-prawne podsumowanie listopada.

Uruchomiono odcinkowy pomiar prędkości

Odcinkowy pomiar prędkości | fot. Rafał Warecki © 2015
Odcinkowy pomiar prędkości | fot. Rafał Warecki © 2015

W Polsce działają od dawna zapowiadane odcinkowe pomiary prędkości. Na razie uruchomiono 3 z 29 przygotowywanych miejsc. Rejestracja średnich czasów przejazdów odcinków odbywa się na drodze krajowej nr 19 w Zabłudowie (Podlaskie), na drodze krajowej nr 94 w Łosiowie (Opolskie) oraz na drodze krajowej nr 82 w Łuszczowie (Lubelskie). Odcinki te mają długość odpowiednio 3,8 km, 2,175 km oraz 2,9 km. Najdłuższy będzie mieścił się między Borzęcinem a Prusicami w Dolnośląskim. Odcinek ten ma mieć 7,4 km.

Odcinkowy pomiar prędkości nie działa jak znane nam fotoradary. Wartością mierzoną jest tu bowiem czas. Bramki rejestrują o której godzinie, z dokładnością do sekundy, wjechaliśmy na odcinek pomiarowy. Następnie w drugim punkcie kolejne bramki zapisują czas przejazdu naszego samochodu. Tym samym określa się średnią prędkość, z jaką auto poruszało się między dwoma punktami. Odcinki pomiarowe są oznakowane znakiem D-51, który zawiera dodatkową tablicę informacyjną, mówiącą, na jakiej odległości odbywa się pomiar.

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się WORD-om

WORD | fot. Rafał Warecki © 2014
WORD | fot. Rafał Warecki © 2014

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego odpowiadają za prowadzenie egzaminów państwowych na prawo jazdy. W nich odbywa się zarówno cześć teoretyczna, jak i praktyczna. NIK po swojej kontroli zauważył między innymi, że kierowcy, którzy zdają egzaminy w ośrodkach mieszczących się w mniejszych miastach nie są przygotowani do uczestnictwa w ruchu drogowym w większych miejscowościach. To efekt mniejszego skomplikowania infrastruktury. Z tego z kolei wynika tzw. turystyka egzaminacyjna. Osoby, które mają problemy ze zdaniem egzaminu na prawo jazdy w swoim mieście, wyjeżdżają do mniejszych miejscowości, ze względu na mniejszy stopień trudności.

W ostatnich latach zostały wprowadzone zmiany w procedurach. Obecnie trudniej jest zdobyć prawo jazdy. Niestety, nie wynika z tego nic, poza pogorszeniem statystyk zdawalności, a co za tym idzie, powiększeniu przychodów WORD-ów, których aż 70 procent pochodzi z egzaminów poprawkowych. Efekty, które miał za sobą pociągnąć trudniejszy dostęp do prawa jazdy, nie są widoczne. Nowe egzaminy miały odsiać gorszych kierowców, co z kolei miało się przełożyć na większe bezpieczeństwo na drogach. Niestety, w Polsce wciąż statystyki są zatrważające. W UE w 2014 roku ginęło na drogach średnio 51 osób na milion mieszkańców. W Polsce ten współczynnik wyniósł aż 84 na milion. Mamy w tej statystyce niechlubne, piąte miejsce od końca w całej Unii Europejskiej.

Listopad niespokojny na rynku paliw

Listopad przyniósł spore zawirowania na rynku paliw. Odczuli to polscy kierowcy, szczególnie właściciele diesli. Olej napędowy odnotował w pierwszej połowie miesiąca pik do średniego pułapu 4,37 zł/l. Niewielki skok nastąpił także w cenach benzyny, jednak nie był on aż tak drastyczny.

Przez listopad obserwowaliśmy dalszy ciąg wzrostu cen LPG. Autogaz dopiero na koniec miesiąca ustabilizował się i szacuje się, że zacznie tanieć jeszcze w pierwszej połowie grudnia.

Średnie ceny paliw na stacjach benzynowych (w dniu 25 listopada 2015 według e-petrol.pl):

Pb95: 4,37 zł/l
Pb98: 4,71 zł/l
ON: 4,29 zł/l
LPG: 2,12 zł/l

Poprzedni wpis Następny wpis