Podsumowujemy kolejny miesiąc 2014 roku. Co wydarzyło się na rynku samochodowym? Jakie zmiany w prawie zaszły, a jakich możemy się spodziewać w najbliższym czasie? Zapraszamy na podsumowanie marca.
Nie będzie liczników czasu przy sygnalizacji świetlnej
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zadecydowało, że na polskich ulicach nie zagoszczą powszechnie liczniki odmierzające czas do zmiany światła. Jednym z powodów odrzucenia tego pomysłu przez rząd jest zbyt duże obciążenie finansowe, jakie spoczęłoby na państwie i samorządach.
Dyskusyjne są też efekty zastosowania takiej sygnalizacji. Na jednej szali leży komfort kierowców. Byłoby jasne, czy warto podtrzymywać prędkość, czy raczej zdjąć już nogę z gazu, bo i tak za chwilę pojawi się czerwone. Jednocześnie licznik czasu podpowiadałby, czy warto zwalniać, czy czerwone zaraz zmieni się na zielone. I tutaj pojawia się druga szala – powyższy scenariusz zakłada, że wszyscy kierowcy są rozsądni i nie nadużywają możliwości dawanych im przez liczniki. Niestety, rząd obawia się, że wiele osób przyspieszałoby, by zdążyć przed zmianą na czerwone. Problemem byłyby też samochody wjeżdżające na skrzyżowanie z dużą prędkością, tuż po zmianie na zielone. Tym sposobem często na środku mogliby spotykać się kierowcy z wczesnego i późnego zielonego.
Angliki jednak pojawią się nad Wisłą
Niestety, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu zdecydował, że Polska powinna dopuścić w swoich przepisach rejestrację pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Tym samym zdrowy rozsądek odłożono na bok. Polska argumentowała prawny zakaz rejestracji anglików zagrożeniem, jakie stwarzają takie samochody w ruchu prawostronnym. Niestety, Trybunał uznał przytoczone statystyki i przykłady za mało znaczące w tej sprawie.
Straciliśmy 3,5 mld zł przez korki
Najnowszy raport opracowany przez Targeo.pl i AutoMapę, który objął badanie danych z GPS ponad 100 000 aut, pozwolił oszacować, że polscy kierowcy stracili w 2013 roku średnio blisko 3 tys. zł wyłącznie przez stanie w korkach. Najbardziej zakorkowanym miastem w Polsce okazał się Kraków. Krakowscy kierowcy spędzają w korkach średnio 22 min 3 s dziennie. Na dalszych lokatach uplasowały się Wrocław, Poznań, Warszawa, Łódź, Katowice oraz Gdańsk. Najbardziej wyraźna poprawa nastąpiła w stolicy. Jeszcze do niedawna to Warszawa była na szczycie tego niechlubnego rankingu.
Mieszkańcy 7 największych miast w Polsce stracili przez stanie w korkach średnio 13,1 mln zł dziennie. W odniesieniu do średnich zarobków przeciętna roczna strata każdego kierowcy wynosi około 70 proc. miesięcznego wynagrodzenia.
W 2013 roku w wypadkach samochodowych zginęło ponad milion ludzi
Światowa Organizacja Zdrowia sporządziła raport na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego na świecie. Statystyki przedstawione przez WHO pokazują, że najczęściej na drogach giną ludzie młodzi, między 15. a 29. rokiem życia.
Największą śmiertelność odnotowano w krajach średnio rozwiniętych. Chociaż znajduje się tu 52 proc. wszystkich aut, to właśnie stąd pochodzi 80 proc. ofiar. Najbardziej niebezpieczne są drogi w Afryce. 24 na 100 000 osób ginie w wypadkach samochodowych. Dla porównania w Europie, gdzie jest najbezpieczniej, współczynnik ten wynosi 10 na 100 000. W sumie w 2013 roku wypadki samochodowe zebrały żniwo w postaci 1,24 mln ofiar.
Pierwszy SUV Seata w drodze
Po raz pierwszy na rynku może zagościć SUV Seata. Hiszpański producent przez najbliższe dwa lata będzie rozwijał projekt. Efekty zobaczymy prawdopodobnie w 2016 i wtedy też kompaktowy SUV dołączy do gamy aut tej firmy. Pojazd będzie rozwijany w Centrum Technologicznym w Martorell. Nad najnowszym dzieckiem Seata będzie pracowało około 900 inżynierów.
Spadki cen na stacjach benzynowych
Detaliczne ceny paliw w Polsce spadły do rekordowych dla 2014 stawek. Trudno jednak przewidzieć, jakich zmian można się spodziewać w najbliższym czasie, ponieważ w sprzedaży hurtowej sytuacja jest odwrotna.
Aktualne ceny detaliczne paliw (28 marca 2014):
Rodzaj paliwa | Cena zł/l |
Pb 95 | 5,29 |
Pb 98 | 5,58 |
ON | 5,33 |
LPG | 2,63 |